veulen en de trailer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

brenpasbeau

veulen en de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-07 15:35

als je je veulen af gaat spenen en hij gaat met de trailer naar de opfok moet ie dan ook transsportbeschermertjes om of niet.
mij veulen gaat volgende week zondag 14-01-07 naar de opfok en het is ong 20 min rijden met de trailer. en hij vindt het niet erg als je aan zijn benen komt of er iets omheen doet.
hij was toen zo nieuwschierig wat ik nou bij ze moeder om haar benen deed (peesbeschermers) en toen keek ie echt zo naar zijn benen van maar dat kan toch ook om mij benen heen. toen had ik het zachtjes om zijn benen gedaan Haha! en hij vond dat dus niet erg en liep er ook gewoon mee weg zonder eng tegaan doen als rare bewegingen maken en die dingen van zijn benen proberen teslaan.
maar is het verstandig om transsportbeschermers om tedoen met het vervoeren. omdat hij natuurlijk wel bij ze moeder weg gaat en miss gek gaat doen in de trailer en zich zelf dan bezeerd aan zijn benen.

Anoniem

Re: veulen en de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 10:42

Toen ik mijn veulen (inmiddels twenter, maar toen 6 maanden) op ging halen moest hij twee uur in de trailer. Ik heb hem toen los in de trailer gezet, alle stangen en het schot had ik er uit gehaald en er lag een hele dikke laag stro in en wat hooi. Het zeiltje aan de achterkant hadden we goed dicht gemaakt. Hij ging er heel makkelijk in en we zijn onderweg nog een keer gestopt om te kijken hoe het met hem ging (onder het zeiltje door gegluurd) en hij stond toen heel erg rustig. Voor een veulen kost het best wel veel moeite om zijn evenwicht te bewaren tijdens het rijden, mijne stond toen we stopten zowat te slapen en toen we bij de opfok aankwamen, wilde hij er niet eens uit Haha! Ging eigenlijk heel goed dus. Ik zou zeggen: geen transportbeschermers om en gewoon los in de trailer.

jollyjoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 10:49

Wij doen het precies hetzelfde als mlvanmelle beschrijft. Nooit problemen gehad.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 09:26

geen beschermers om. Als ik een veulen voor het eerst zonder moeder vervoer, dan zijn ze al een paar keer met mams in de trailer geweest en de eerste keer zonder neem ik mijn oude fjordenmerrie mee. Die is heel rustig en makkelijk en dan staan ze tenminste niet alleen. Maar niet iedereen heeft zo'n paard. Als zij er niet meer is, zou ik ze net zo vervoeren als hierboven beschreven. Iig nooit vast de eerste keer alleen !

Rettur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 21:43

heb al heel wat veulens vervoert en nog nooit met beschermers en het ging altijd goed.

brenpasbeau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-07 19:02

oke dan doe ik ook niks om
bedankt allemaal

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 19:04

Hoor vaak mensen zeggen ''opfok'' wat is dat eigelijk?
Ik heb me veule gewoon thuis afgespeend

brenpasbeau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-07 19:05

ik heb hem wel opstal staan als ik ga rijden of longeren

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 19:06

wat is dan de opfok?

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 19:15

Jessbub schreef:
wat is dan de opfok?

opfok is een stal/stukland waar tel jonge paarden bij elkaar staan (of alleen hengsten of alleen merrie') tenmisnte vaak. soms staan er ook oudere merrie's bij om de veulens beetje op te voeden. hier staan ze de eerste paar jaar van hun leven vaak van het afspenen tot ze 3 zijn. mijn paard heeft toen hij 1 was erbij gestaan swinters stonden ze in een hele grote box half overkapt half buiten. en zomers in een weiland in de polder.

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 19:24

Aha, oke bedankt.
Maar hij kan toch ook gewoon thuis staan?
(als er ook nog een ander veulen is, anders ben je hem ''kwijt'')

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 23:34

Een veulentje gaat in de opfok lekker met leeftijdsgenootjes spelen. Op deze manier worden ze opgevoed door leeftijdsgenootjes en kan hij lekker paard wezen. Een veulentje behoort tot ruim z'n 3de leeftijd niks anders te doen dan te groeien en lekker paard te wezen. Een mens kan hier bij weinig meer doen, dus kan hij lekker bij andere paarden 24/7 zijn en opgroeien. 2 veulentjes is eigenlijk best weinig. Een flinke kudde van tenminste 6 a 7 veulens en idealiter oudere (rustige) paarden is het beste. Probeer een nature kudde te nabootsen en het paard wordt goed opgevoed. Hier heb je als mens ook voordeel van, want aan een opdringerig, stout paard heb je niks. En dit kun je als mens niet altijd corrigeren. Soortgenoten wel, die spreken dezelfde taal!

Yvanka_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 20:29

mlvanmelle schreef:
Toen ik mijn veulen (inmiddels twenter, maar toen 6 maanden) op ging halen moest hij twee uur in de trailer. Ik heb hem toen los in de trailer gezet, alle stangen en het schot had ik er uit gehaald en er lag een hele dikke laag stro in en wat hooi. Het zeiltje aan de achterkant hadden we goed dicht gemaakt. Hij ging er heel makkelijk in en we zijn onderweg nog een keer gestopt om te kijken hoe het met hem ging (onder het zeiltje door gegluurd) en hij stond toen heel erg rustig. Voor een veulen kost het best wel veel moeite om zijn evenwicht te bewaren tijdens het rijden, mijne stond toen we stopten zowat te slapen en toen we bij de opfok aankwamen, wilde hij er niet eens uit Haha! Ging eigenlijk heel goed dus. Ik zou zeggen: geen transportbeschermers om en gewoon los in de trailer.

Zo hebben wij ook ons veulen vervoert. Ik denk toch dat dit het makkelijkste is.