Voorbereiden op de dekking.....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ijsklontje

Voorbereiden op de dekking.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-06 09:39

Ook voor mij en mijn mijn merrie wordt het dit jaar de eerste keer dat we gaan dekken. Go jij! Go jij!
Dat wil ik natuurlijk zo goed mogelijk voor bereiden. Bloos

Na lang zoeken heb ik aan het einde van de zomer mijn hengstenkeuze gelukkig al gemaakt. Cool Ik heb net nog eens de afstamming van de hengst bekeken en ik denk dat ik de goede keuze gemaakt heb. Maarja fokken blijft gokken. Het echte resultaat laat natuurlijk tot voorjaar 2008 op zich wachten. ik ben stiekem al met namen bezig Bloos

Maar goed, omdat ik zelf goed voorbereid wil zijn en het beste voor mijn merrie wil heb ik een paar vraagjes:

Ik weet dat de moeder van mijn merrie 3 keer geinsemineerd moest worden voor ze drachtig werd van Vicky. Toen mijn vriendin de merrie kocht lag haar hormoonhuishoudig aardig door elkaar. Mijn merrie heeft ookal een keer een beetje overhoop gelegen. Met als gevolg dat ze zomaar ineens een waterige vloeistof uit haar uier verloor. Ze heeft toen homiopatische druppels gehad en die hebben dat opgelost. Afgelopen voorjaar heeft ze het heel ff gehad. Dus ze rommelt ook wat. Ze krijgt momenteel van mijn gedroogd anijszaad over haar voer. Dit zou de hengstigheid reguleren. Ze is wel heel mooi hengstig. Iedere 21 dagen. Zodra ik merk dat ze het borstelen erg aangenaam vindt bij haar staart dan is het bijna zo ver en een dag of drie later is het voorbij. Ze toont ook goed hengstig. De hengstigheden noteer ik al ruim een jaar. Clown Maar zouden jullie bijvoorbeeld Fertile van pavo gaan voeren of een ander preparaat?

Nu ons trailer probleem bijna onder de knie is, denk ik eigenlijk dat ik haar naar de hengstenhouder toe brengen. Die kunnen haar dan goed in de gaten houden en op het juiste moment insemineren. etc. Wat doen jullie brengen jullie je merrie weg of niet en waarom wel of niet. Als jullie je merrie wegbrengen hoelang dan. Komt ze dan zodra ze geinsemineerd is terug of laten jullie haar staan tot de 18 dagen scan.

Als mijn merrie dan eenmaal drachtig is hoe vaak laten jullie dan nog scannen en is dat zinvol. Tot hoelang kun je eigenlijk scannen?

Verder zijn er dan behalve antibiotica nog andere dingen aan voer of preparaten waar ik mee moet uit kijken. Ze krijgt nu equiral qi, onderhoudsbroek van hippostar, hartog luzerne, af en toe nature's best van pavo, zeewier en Max H. Verder krijgt ze peen 2 to 3 dikke plakken hooi en 2 keer kuil. Als ze geinsemineerd wordt stop ik met de anijs.

Ik hoop dat jullie nog leuke tips hebben. Knipoog

al vast bedankt

Flore

Re: Voorbereiden op de dekking.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 11:43

Als ze goed hengstig toont etc zou ik geen supplementen bij gaan voeren. Ik bracht mijn merrie altijd weg zodra ik zag dat ze hengstig was en na een dag of zes haalde ik haar weer op. Scannen deed ik na 18 dagen en dan drie weken later nog eens. Ik zou zeker laten scannen, vooral om tweelingdracht te voorkomen. (Hoewel de mijne 2x gescand was en nog een tweeling kreeg Huilen )

Verder heb ik niks bijzonders gevoerd tijdens de dracht. Alleen vanaf de achtste maand merriebrok.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 17:15

Ik breng altijd de merries weg, voor hoelang ligt aan de afstand. Als het binnen de 100 km is dan haal ik ze weer terug als de hengstigheid voorbij is, maar 3 jaar geleden was het 225 kilometer, dan blijft de merrie lekker staan (overigens betrof het bij deze een natuurlijke dekking).
Scannen doe ik op 18 en 42 dagen. Heb ook een merrie die de eerste keer dat ze gedekt zou worden overhoop lag met de hormoonhuishouding, bij haar kwam het ei niet tot een eisprong. In overleg met hengstenhouder en DA die daar bij hoorde 3 keer geprobeerd, en toen heeft ze een kuur gekregen. Mensen op zo'n station hebben enorm veel ervaring, ik zou zeker 1 keer gewoon proberen en dan in overleg eens kijken wat de mogelijkheden zijn mocht het niet direct zijn gelukt.

ijsklontje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-06 18:58

Bedankt al voor de tips.

Vicky gaat naar de Havikerwaard cq daar staat de hengst die ik gekozen heb. Ze kwamen daar erg vakbekwaam over. Ze staat zelf in schipluiden en aangezien de havikerwaard voorbij Arnhem is dacht ik zelf haar lekker daarheen te brengen en pas na de scan van 18 dagen terug te halen. Maar hoe zit dat dan met verdere verzorging. Voeren en mesten wordt gedaan neem ik maar ff aan maar komt ze ook buiten etc of is dat per stal verschillend en afhankelijk van welke afspraken je maaklt.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 11:32

Ik zou haar dan in ieder geval geen zeewier meer bijvoeren.
het schijnt dat dara iets in zit dat als ze er teveel van krijgt (van dat stofje) dat je dan eerder een 'misvormd' veulen van kan krijgen.

Hollybollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 11:43

Hoi,
Wij hebben onze merrie tot na de 18-dagenscan bij het hengstenstation laten staan om heen en weer gesleep en de daarmee gepaarde stress tegen te gaan. Het eerste kwakkie Haha! was gelijk raak. In de tijd dat ze er stond (was een aardig eindje tuffen) zijn we 2 tot 3 keer per week naar haar toegegaan voor een extra borstelbeurt en een eindje wandelen. Voor de verdere verzorging en beweging zorgde ze daar. Het is maar net wat je afspreekt.

Ik weet alleen dat je tijdens de dracht beter geen Foene Griek moet geven, maar van andere voeding weet ik het niet.

Heel veel succes! Het is een leuke en spannende tijd. Wij zijn in afwachting van het eerste veulen van onze Hollebol die als het goed is ergens in april geboren zal worden.

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 00:49

Hee chantal Lachen

Handig topic Ja Heb je het boek paardenfokkerij gelezen? Werkelijk alle info staat er in, van hengsten keuze tot jaarling! Zowel dingen die gaan zoals het hoort maar ook dingen die kunnen misgaan! Zeer handig Lachen

Verder volg ik je topic Ja