Dat wil ik natuurlijk zo goed mogelijk voor bereiden.
Na lang zoeken heb ik aan het einde van de zomer mijn hengstenkeuze gelukkig al gemaakt.
Ik heb net nog eens de afstamming van de hengst bekeken en ik denk dat ik de goede keuze gemaakt heb. Maarja fokken blijft gokken. Het echte resultaat laat natuurlijk tot voorjaar 2008 op zich wachten. ik ben stiekem al met namen bezig
Maar goed, omdat ik zelf goed voorbereid wil zijn en het beste voor mijn merrie wil heb ik een paar vraagjes:
Ik weet dat de moeder van mijn merrie 3 keer geinsemineerd moest worden voor ze drachtig werd van Vicky. Toen mijn vriendin de merrie kocht lag haar hormoonhuishoudig aardig door elkaar. Mijn merrie heeft ookal een keer een beetje overhoop gelegen. Met als gevolg dat ze zomaar ineens een waterige vloeistof uit haar uier verloor. Ze heeft toen homiopatische druppels gehad en die hebben dat opgelost. Afgelopen voorjaar heeft ze het heel ff gehad. Dus ze rommelt ook wat. Ze krijgt momenteel van mijn gedroogd anijszaad over haar voer. Dit zou de hengstigheid reguleren. Ze is wel heel mooi hengstig. Iedere 21 dagen. Zodra ik merk dat ze het borstelen erg aangenaam vindt bij haar staart dan is het bijna zo ver en een dag of drie later is het voorbij. Ze toont ook goed hengstig. De hengstigheden noteer ik al ruim een jaar.
Maar zouden jullie bijvoorbeeld Fertile van pavo gaan voeren of een ander preparaat?Nu ons trailer probleem bijna onder de knie is, denk ik eigenlijk dat ik haar naar de hengstenhouder toe brengen. Die kunnen haar dan goed in de gaten houden en op het juiste moment insemineren. etc. Wat doen jullie brengen jullie je merrie weg of niet en waarom wel of niet. Als jullie je merrie wegbrengen hoelang dan. Komt ze dan zodra ze geinsemineerd is terug of laten jullie haar staan tot de 18 dagen scan.
Als mijn merrie dan eenmaal drachtig is hoe vaak laten jullie dan nog scannen en is dat zinvol. Tot hoelang kun je eigenlijk scannen?
Verder zijn er dan behalve antibiotica nog andere dingen aan voer of preparaten waar ik mee moet uit kijken. Ze krijgt nu equiral qi, onderhoudsbroek van hippostar, hartog luzerne, af en toe nature's best van pavo, zeewier en Max H. Verder krijgt ze peen 2 to 3 dikke plakken hooi en 2 keer kuil. Als ze geinsemineerd wordt stop ik met de anijs.
Ik hoop dat jullie nog leuke tips hebben.
al vast bedankt
)
was gelijk raak. In de tijd dat ze er stond (was een aardig eindje tuffen) zijn we 2 tot 3 keer per week naar haar toegegaan voor een extra borstelbeurt en een eindje wandelen. Voor de verdere verzorging en beweging zorgde ze daar. Het is maar net wat je afspreekt.
Heb je het boek paardenfokkerij gelezen? Werkelijk alle info staat er in, van hengsten keuze tot jaarling! Zowel dingen die gaan zoals het hoort maar ook dingen die kunnen misgaan! Zeer handig