Mijn oude merrie (kwpn) is in juni 2006 voor de allereerste keer gedekt. Alles gaat tot nu toe prima. Het is de eerste keer dat wij een veulen fokken.
Mijn vraag aan jullie gaat over een discussie die ik heb met mijn schoonouders (die officieel eigenaar geworden zijn omdat ze bij hen op het land staat).
Zij geloven niet dat het voor de opvoeding van het veulen nodig is om het bij de moeder weg te halen. Ze zijn van plan hem zonder onderbreking 3 jaar lang bij de moeder te laten staan, omdat ze afspenen zo zielig vinden (het zijn absoluut geen ervaren paardenmensen). Waarna ik hem dus zou moeten gaan inrijden. Ik ben een beetje bang dat hij dan een ettertje geworden zal zijn.
Vandaar mijn vraag: hoe balangijk is afspenen? Zouden jullie jullie veulen naar de opfok brengen als je zelf veel weiland had, maar geen andere paarden dan mama als gezelschap (puur financieel gezien hebben ze wel een punt dat het te gek is om opfok te betalen als je zelf zoveel weiland hebt). Wat denken de ervaren fokkers hier?