Veulen van de moeder af: wanneer en hoe?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Freya_bokt

Veulen van de moeder af: wanneer en hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-06 19:41

Mijn oude merrie (kwpn) is in juni 2006 voor de allereerste keer gedekt. Alles gaat tot nu toe prima. Het is de eerste keer dat wij een veulen fokken.

Mijn vraag aan jullie gaat over een discussie die ik heb met mijn schoonouders (die officieel eigenaar geworden zijn omdat ze bij hen op het land staat).

Zij geloven niet dat het voor de opvoeding van het veulen nodig is om het bij de moeder weg te halen. Ze zijn van plan hem zonder onderbreking 3 jaar lang bij de moeder te laten staan, omdat ze afspenen zo zielig vinden (het zijn absoluut geen ervaren paardenmensen). Waarna ik hem dus zou moeten gaan inrijden. Ik ben een beetje bang dat hij dan een ettertje geworden zal zijn.

Vandaar mijn vraag: hoe balangijk is afspenen? Zouden jullie jullie veulen naar de opfok brengen als je zelf veel weiland had, maar geen andere paarden dan mama als gezelschap (puur financieel gezien hebben ze wel een punt dat het te gek is om opfok te betalen als je zelf zoveel weiland hebt). Wat denken de ervaren fokkers hier?

Marigold

Re: Veulen van de moeder af: wanneer en hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 19:44

ik ben geen ervaren fokker hoor.
maar als het een hengstveulen is moet hij zeker wel bij de merrie weg na een half jaar ofzo, en een merrie, tja je kan haar erbij laten staan.
maar het drinken kan lang doorgaan, en het is maar de vraag hoe de merrie het dan doet.
ik zou het veulen persoonlijk thuis laten staan, en zorgen dat ik minimaal 1 ander veulen van iemand anders erbij kreeg lopen.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 19:50

Ik zou het veulen zeker niet langer dan een jaar erbij houden. Het moet ook leren om op eigen benen te staan en voor de merrie kan het een enorme belasting zijn. Een merrie in het wild zal het veulen een tijdje voordat ze opnieuw moet veulenen afstoten. Om dit veulen dan 3 jaar lang aan de merrie te houden is dus ergens helemaal niet goed.

Daarbij is het geen goed idee om het veulen alleen met de merrie te laten opgroeien. Ik zie het liefst een veulen in een groep met zowel jonge als oude dieren zodat er gespeeld, maar ook gecorrigeerd kan worden door een ouder dier.

meandyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 19:56

ik weet zo niet precies wanneer dat moet.
maar bij ons op stal heeft de merrie ook elk jaar een veulen..
laatst moest ik helpen toen ie voor het eerst van de moeder af moest.
met wat moeite kregen we hem in de andere stal.. en toen was ie van de merrie af Tong uitsteken
en als ze op de wei gaan..
de merrie met een pony in de ene wei.. en het veulen met een maatje in de andere..
gaat prima.
maar je moet hem er echt wel af doen hoor!!

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 20:07

veulen van mijn pony heeft er 1,5 jaar bij gestaan,geen problemen hoor! Hou er persoonlijk niet zo van om hard te roepen dat je ze eraf moet halen. neem als uitgangspunt juist om ze ZOLANG MOGELIJK bij elkaar te houden. Jekunt ze altijd nog uit elkaar halen, blijven kijken wat er gebeurt natuulijk met moeder en kind!!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 21:18

'moeten' 'moeten' Tja wat is moeten. 3 jaar lang bij de moeder laten KAN echt niet!!! Het veulen blijft drinken en zal de moeder helemaal leeg zuipen. In de natuur blijven ze vaak bijna 8 tot 12 maanden bij de moeder. En dit is echt niet bevoordelijk voor de moeder, een veulen kost enorm veel energie. En 3 jaar lang is echt belachelijk, je kunt dit niet vergelijken met mensen.

de meeste fokkers halen veulens weg met 4 maanden, dit is best (te) vroeg maar wordt vaak gedaan om ze voor de winter apart op stal te hebben. Je kunt het beste uitgaan van 6 maanden. Maar let goed opde merrie, deze worden ze ook vaak zat. Hengsten vaak eerder omdat deze nogal eens graag op hun moeder springen.

Parce

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 17:45