horen deze symptomen bij dracht ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

moyra

horen deze symptomen bij dracht ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-06 21:44

ik heb 4 maanden terug een haflinger merrie gekocht. vanaf begin van aan vond ik haar een beetje vreemt bij het aanslingelen ze liep van achter naar voor van voor weer naar achter maar nooit wat er achter gezocht.

nu krijgt ze nog hele andere dingen er bij.

ze heeft een heel erg hangbuikje ( ik weet het haflingers hebben dat meestal)
haar uiers beginnen opeens voller te worden niet veel maar wel voller.
zodra je met borstel of hand bij haar flanken komt gaat ze slaan
als je de singel vast wilt doen begint ze al te bijten en nog steeds achteruit te lopen.

heeft iemand misschien een foto van een drachtig paardje zodat ik het kan vergelijken

mvg moyra

Amandake

Re: horen deze symptomen bij dracht ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 21:47

Laatst bijgewerkt door gomir op 18-12-06 23:22, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: links gemaakt van foto's

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-06 21:50

zo is de buik van mijn pony ook bij de 2e foto ietsje minder dik... hoelang zijn deze pony's al drachtig ?

( ik weet trouwens dat als ik duidelijkheid wil ik me pony zou moeten laten opvoelen maar zoals de meeste heb ik het deze maanden niet zo breed wegens de feestdagen)

Amandake

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 21:55

ze zijn 205 en 213 dagen ver.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 22:09

die ene foto van pebs .. met jou dr op daan .. is echt onwijs duidelijk dr buik Knipoog

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-06 22:28

Laatst bijgewerkt door gomir op 18-12-06 23:24, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: links gemaakt van foto's

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 22:34

vind dr buik op die eerste foto wel erg dik.Op die andere niet zo hoor.
Soms kan je het veulen ook voelen.Je hand onder dr buik voor dr uiers leggen.Ook als ze koud water drinken kan je ze welis zien bewegen.Maar Soraya had iig niet zulk gedrag.
Weten de vorige eigenaren niet of ze drachtig is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 22:35

Kan je niet even de da laten scannen?
Dan heb je zekerheid.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 22:39

die laatste foto's zijn van ongeveer 1 maand eerder denk ik .. en we weten niet wie de vorge eigenaar was .. dus kunnen we die niet vragen Knipoog we willen eerst weten of die scan wel zin heeft .. als iedereen hier zegt dat het niet zo is is dat vrij appart .. maar mensen verklaren ons een beetje voor gek als we zeggen dat we denken dat ze drachtig is ..

DaantjeBente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 22:45

Ik heb toevallig ook een drachtige (Friese) merrie die zo reageerd. Als we het schoftje van het tuig opleggen en de singel willen pakken begint ze al te draaien en zodra je wilt aansingelen kan er wel eens een been voorbij vliegen. Het zal wel een reden hebben. Met borstelen kijkt ze wel steeds om wat je aan het doen bent maar doet verder eigenlijk nix.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 00:36

Dat lijken inderdaad echte drachtige haflingerbuikjes. Alleen een uier die nu al wat voller loopt is wel vroeg hoor Knipoog

MartineOsuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 11:18

scannen kost bij holstud in stroe volgens mij 10 of 15 euro.
weet dat het niet gratis is maar een dood paard is ook nietr wat

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 13:57

MartineOsuus schreef:
scannen kost bij holstud in stroe volgens mij 10 of 15 euro.
weet dat het niet gratis is maar een dood paard is ook nietr wat

Hoezo nou weer een dood paard??

heb soraya ook niet laten scannen .wel is ze net voor hij geboren werd nog opgevoeld omdat we hem niet meer zagen bewegen.Wiste ook eerst niet dat ze drachtig was.

10/15 euro is wel erg goed koop hoor!!hier is het wel een stukje duurder.
Ook kan je altijd nog oplaten voelen.dat is meestal goedkopen dan scannen.

misschien kan je dr buik opmeten en dat een tijdje bijhouden.dan weet je ook of ze echt dikker wordt of het zo lijkt. Mocht ze dikker worden kan je nog eventjes een da laten kijken.

adnariM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 15:26

Ze heeft wel een lekker buikje. Ik zal dr voor de zekerheid even scannen of opvoelen, evt. begin volgend jaar.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 17:27

Ik herken de symptomen ook wel wat hoor. Kriegelig zijn met aansingelen, reageren als je de flanken borsteld, dat doet mijn drachtige merrie ook. Ik vind ook dat ze best een buikje heeft. Ik zou zelf even naar de Da gaan.. Of vraag van te voren even hoe veel zoiets gaat kosten..

Folkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 17:32

ik zou zeggen, rustig afwachtig. Mijn merrie was gedekt maar we dachten dat we haar later weer hengstig hadden gezien. Tot een maand tevoren zag je nog helemaal niets. Tot 2 weken van te voren waren we aan het twijfelen. Zelfs de buurvrouw die elk jaar 3 friezen te veulenen heeft dacht dat er niets in zat. Tot in een keer het uier vol liep en na een paar dagen het veulentje vrolijk in de box rondliep. Je ziet het vanzelf als het bijna zover is.. De natuur red zich wel.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 17:32

aansingelen doet mij eerder denken aan een slechtpassend zadel. (wat heel goed kan, drachtige merrie veranderen zo erg qua postuur)

Als je merrie duidelijk aangeeft dingen niet prettig te doen zou ik dat dus ook niet meer doen. Mijn pony weigerde na 2 week drachtigheid om te springen, veulen er uit en ze sprong weer. Ik heb dan ook niet door gesprongen, daar berijk je weinig mee..

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-06 22:22

ik heb altijd geroepen als ik in januari nog twijfel laat ik haar op voelen... mijn twijfelen word steeds erger . ik zal van de week eens een recente foto maken als ik een keertje overdags ga.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 22:54

ik ga morgen foto's maken .. wil toch kerstsfeer foto's danzal ik meteen haar mooie hangbuikje eropzetten Clown

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 22:55

ik zou toch even laten scannen ik zou namelijk sterke twijfels hebben bij deze merrie..

bijoekimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 23:02

Mijn merrie is niet drachtig maar vind het ook niet leuk om aangesingeld te worden, weglopen, dreigen of bijten.
Poetsen vind ze ook niet geweldig en zeker niet bij haar uiers , ook al wordt dat nu wel een stuk beter , vroeger hoefde ik dat helemaal niet te doen.

bijoekimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 23:05

Wat ik eigenlijk wou zeggen maar het weer vergat om neer te zetten is.
Als je echt het idee heb dat er een veulen inzit doe je gewoon tijdelijk wat rustiger aan en kijk je het even goed aan en dan heb je op een mooie dag ineens een kadootje er naast staan.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 23:05

bijoekimmie schreef:
Mijn merrie is niet drachtig maar vind het ook niet leuk om aangesingeld te worden, weglopen, dreigen of bijten.
Poetsen vind ze ook niet geweldig en zeker niet bij haar uiers , ook al wordt dat nu wel een stuk beter , vroeger hoefde ik dat helemaal niet te doen.

eerste paar weken ( 1e maand) had ze hier totaal veen problemen mee .. nu dus wel .. dus het is niet altijd zo geweest Knipoog

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 23:07

bijoekimmie schreef:
Wat ik eigenlijk wou zeggen maar het weer vergat om neer te zetten is.
Als je echt het idee heb dat er een veulen inzit doe je gewoon tijdelijk wat rustiger aan en kijk je het even goed aan en dan heb je op een mooie dag ineens een kadootje er naast staan.

we rijden er zoiezo niet zo geweldig vaak en als we rijden is het nog niet geweldig moeilijk .. tuurlijk leren we haar nieuwe dingen maar we rustig zodat het haar niet al te veel moeite kost .. geleidelijk bouwen we het op, de bak is nu ook verzopen dus we kunnen niet eens goed trainen met haar Tong uitsteken

bijoekimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 08:15

Zou het niet zo kunnen zijn dat ze de eerste maand alles over zich heen heeft laten komen en dat ze nu de ware karakter laat zien. Misschien probeert ze je wel uit. Een veulentje is leuker natuurlijk maar ja. Sommige merries zijn ook niet altijd even gezellig hihihi