drachtige merrie allerlei vraagjes beweging,voer, etc

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PienZ

drachtige merrie allerlei vraagjes beweging,voer, etc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-06 17:54

Ik heb een drachtige merrie die een aantal weken echt ziek geweest is koorts telkens niet willen eten hangerig. Nu gaat het beter alleen is ze heel erg afgevallen. Nu zit ik me af te vragen kan het kwaad haar te gaan longeren want ze heeft ook totaal geen conditie en het lijkt mij niet gemakkelijk voor haar als het veulen straks komt. En wat kan ik allemaal met haar rustig gaan doen dat ze wel wat conditie krijgt en toch beweging heeft van de da had ook al gezegd dat ze stalbenen heeft van het stilstaan en dat ik rustig met haar kon gaan rijden als ze beter was dit vind ik nu even te snel gaan dus vandaar dat ik me afvraag als ik rustig begin met longeren. En kwa voeding ze is heel erg mager geworden en er moet echt meer bij ze is best een kieskeurige eter slobber lust ze bijv niet dus wie heeft er tips om haar wat voller te krijgen?

timokyana

Re: drachtige merrie allerlei vraagjes beweging,voer, etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 17:57

Hoe ver is je merrie chip2?

PienZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-06 18:16

Rond de 7de maand nu ongeveer exacte datum weet ik helaas niet heb haar drachtig gekocht heb wel van de oude eigenaar begrepen dat ze in april niet drachtig bij hem weggegaan is daarna is ze naar diverse handelaren gegaan en in juli is ze bij mijn kennis gekomen drachtig waar ik haar van gekocht heb. Dus tussen 21 april en juli is ze drachtig geworden.

shillelagh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 18:19

wist je al dat ze drachrig is toen je haar kocht? want ik had ook een merrie die ik drachtrig had gekocht en opeens dacht ik:''he wat krijgt ze een dikke buik'' en dan is ze 8 maanden als je het begint te zien

PienZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-06 18:29

Ik wist het gelukkig wel. Vriendin van me heeft ook paardje gekocht die zou niet drachtig zijn en nu ineens kreeg ze ook een heel mooi rond buikje. Nu blijkt ze is dus wel drachtig.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 19:23

Mijn toenmalige verzorgpaard hebben we nog heel lang in de drachtigheid gelongeerd,
dit vooral omdat ze het ook zo makkelijk bleef doen en soepel liep.
Ik zou toch wel even met de va overleggen voor je begint met longeren,
kan zijn dat het ineens teveel wordt voor haar.
Maar conditie opbouwen kan zowiezo geen kwaad, heeft ze weer profijt van tijdens de bevalling!
Maar de va kan je denk ik het beste adviseren over hoe op te bouwen e.d. Lachen

PienZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-06 19:37

De va heeft me gezegd ga met haar lopen ga wandellen ga longeren ga conditie opbouwen zodra ze beter is. Ik heb de afgelopen 2.5 week elke dag gewandeld met haar en ben vandaag begonnen met longeren alleen maar rustig stappen meer niet want het lijkt me ook als ze geen conditie heeft dat het voor haar tijdens de bevalling alleen maar zwaarder is toch? En wat kan ik haar gaan voeren zodat ze weer wat sterker word en wat dikker? Nogmaals slobber valt al af dat lust ze dus niet bix eet ze wel maar niet superveel. Ik geef haar al veel appels maar wat kan ik nog meer geven?

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 22:20

Veel hooi of kuil. Ik weet niet of ze bietenpulp lust en of dat zowiezo goed is voor een drachtige merrie. (ivm de hoeveelheid suiker ?) En het is voor haar alleen maar goed als ze goed in conditie is voor de bevalling en als ze straks achter haar veulen aan moet rennen in de wei. Als ze nu al weer een beetje in conditie komt, knapt ze na de bevalling ook beter op.

PienZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-06 22:23

Ze krijgt momenteel onbeperkt kuil maar nadat ze ziek is geweest eet ze een stuk minder. Vandaag kwartiertje gelongeerd en daarna at ze dus wel mooi haar bix en kuil op. Ik probeer zoveel mogelijk informatie te verzamelen over wat ik het beste kan doen.

shemar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 22:53

Chip2 schreef:
Ik wist het gelukkig wel. Vriendin van me heeft ook paardje gekocht die zou niet drachtig zijn en nu ineens kreeg ze ook een heel mooi rond buikje. Nu blijkt ze is dus wel drachtig.

Nog meer veulentjes?, wordt gezellig jullie gaan al een beetje op mij lijken Haha!

Fijn dat het weer wat beter met d'r gaat, ga anders lekker met d'r wandelen is ook goed voor d'r conditie zonder dat het echt belastend is.

PienZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-06 23:03

Heheh ja nog eentje erbij die van melis is ook drachtig. Wandelen doe ik vrijwel elke dag met haar alleen nu het regent dus niet en dan is longeren in het stukje wat overdekt is een perfecte uitkomst. Vandaag hebben we het longeren bij stappen gehouden lekker relaxt kwartiertje gedaan geloof ook wel dat ze het leuk vond.

melis__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 09:33

Jaa word gezellig van de Zomer Haha!

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 14:32

je kan met een drachtige merrie nog vrij lang doorwerken hoor! bij ons op stal blijven ze gewoon lopen (niet meer echt dressuur en zeker niet springen) tot bijna aan het eind... conditie houden is goed voor ze! dan houden ze de bevalling makkelijker vol. overigens las ik net dat iemand zei dat ze het in de achtste maand kon zien, nou, ik wens je succes om dat bij mijn bijrijdpaardje te zien hoor Tong uitsteken ze is drachtig van een tweeling, maar vorig jaar zag je op het eind nog niks en nu (Met dus 2 veulens in haar buik en 6/7 maanden dracht) zie je ook niets...
maar bij ons krijgen de paarden gemalen maïs zeg maar en dan kuilgras, maar ze hoeven echt niet per se alles op te eten, jij eet zelf toch ook niet elke dag evenveel?
dus lekker laten bewegen, alles soepel houden en beetje conditie opbouwen en laat haar maar eten wat ze wel lust. paarden kunnen meestal zelf heel goed bepalen wat goed voor ze is. evt. kun je merriebrok voeren en zorg dat er genoeg schoon water en een liksteen aanwezig zijn...

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 14:36

heb ik ook gehad 3 september 2005 kreeg ik een paard
in mei begon ze heel dik te worden en voelde je zo soms de buik goed bewegen ja dus zwanger he en in juni is ze bevallen

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 15:05

-> KS

PienZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-06 19:04

Skippy01 schreef:
je kan met een drachtige merrie nog vrij lang doorwerken hoor! bij ons op stal blijven ze gewoon lopen (niet meer echt dressuur en zeker niet springen) tot bijna aan het eind... conditie houden is goed voor ze! dan houden ze de bevalling makkelijker vol. overigens las ik net dat iemand zei dat ze het in de achtste maand kon zien, nou, ik wens je succes om dat bij mijn bijrijdpaardje te zien hoor Tong uitsteken ze is drachtig van een tweeling, maar vorig jaar zag je op het eind nog niks en nu (Met dus 2 veulens in haar buik en 6/7 maanden dracht) zie je ook niets...
maar bij ons krijgen de paarden gemalen maïs zeg maar en dan kuilgras, maar ze hoeven echt niet per se alles op te eten, jij eet zelf toch ook niet elke dag evenveel?
dus lekker laten bewegen, alles soepel houden en beetje conditie opbouwen en laat haar maar eten wat ze wel lust. paarden kunnen meestal zelf heel goed bepalen wat goed voor ze is. evt. kun je merriebrok voeren en zorg dat er genoeg schoon water en een liksteen aanwezig zijn...

Dat was ik die zei dat je het goed kon zien bij mn merrie maar dat komt deels ook omdat ze zo afgevallen is dat je het goed kan zien. Je ziet regelmatig iets bewegen:) Het gaat er ook niet om dat ze perse alles op moet eten maar mijn merrie heeft door ziek zijn weken niets gegeten waardoor ze heel erg verzwakt is dus alle beetjes die ze nu eet ben ik al mega blij om en vandaar dat ik ook allerei dingetjes probeer want haar bix eet ze ook slecht gelukkig begint dat nu wel beter te worden. Appels is ze erg gek op die krijgt ze dan ook elke dag van me ben allang blij dat ze wat eet

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 22:16

je kan wat maisvlokken bij geven.. Hierbij wordt een paard dikker.. Echter wel oppassen met de hoeveelheid.. Er zit toch ook weer het een en ander zetmeel in.. Rustig beginnen met voeren
Verder zou ik in plaats van longeren nog meer wandelen
wij hebben een merrie die altijd fokmerrie is geweest en nooit ingereden is.. Zij heeft elk jaar een veulen gehad.. Was moddervet en 0,0 conditie maar red dit prima..

PienZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-06 22:48

Ja maar dat is het verschil mijn merrie is niet moddervet en wel bereden geweest en is doordat ze een hele tijd ziek geweest is en nu herstelde is erg zwak. Ik heb met de Da gebeld en ik mag rustig met haar longeren en zelfs rustig erop stappen als ik alles maar rustig doe en hoe meer ze beweegt hoe makkelijker ik het haar maak heeft hij me gezegd. Ook mag ik haar muesli gaan geven en vooral erg veel hooi en kuil heeft hij gezegd dus ik ga dat advies maar opvolgen

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 08:17

Skippy01 schreef:

Mijn god, is je bijrijdpaard drachtig van een tweeling? Waarom is er niet al een vrucht afgehaald? Dat je nog niks kunt zien wil niet veel zeggen, afgelopen week ook gehoord van een tweelingdracht die verworpen was op 10 maanden, 1 veulen was gestorven op 4 maanden en compleet gemummificeerd, vandaar dat de merrie niet extra zwaar was. Hier was niet bekend dat de merrie drachtig was, en toen ze erachter kwamen was het te laat om te scannen voor tweelingdracht. Persoonlijk vind ik het erg dat jullie het weten en het zo ver laten komen, het is ten eerste zeer zwaar voor de merrie en ten tweede is er bijna 100% kans dat er ge-aborteerd wordt.

PienZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-06 10:50

Je hoort inderdaad vaak dat als het een tweeling is er een vruchtje weggehaald word.

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 12:12

ik zou hier ook niet stil kunnen zitten als mijn paard drachtig was van een tweeling.. Dan heb je meer kans op een dood dan een levend veulen.. Ik zou daar niet op zitten wachten

PienZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-06 12:21

Ik zit nu al niet stil hahah en het is er maar eentje