Niet afspenen, wat voeren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kebie

Niet afspenen, wat voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-06 22:16

Onlangs heb ik besloten om mijn veulentje deze winter nog bij de merrie te houden. Dat betekend dat ze waarschijnlijk pas in april definitief afgespeend gaat worden. Tot nu toe krijgen ze, naast gras, samen 2 kg merriebrok per dag en daar doen ze het goed op.
Ik vraag me alleen af of ik dat moet blijven voeren of dat ik beter kan overstappen op een veulenbrok en bijv. een sportbrok? Zijn er mensen die daar ervaring mee hebben?

GeneralFlynn

Re: Niet afspenen, wat voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 22:18

Min veulen loopt ook nog bij de merrie.
(veulen is nu 6 maanden oud)
Ik geef de moeder Pavo Liga,en daar eet het veulen ook van mee.
Veulenbrok kan ook,maar ik geef nou eenmaal Pavo Liga. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 22:38

Mijn merrie en veulen (nu 6½ maand) lopen ook bij elkaar.
Ze krijgen elke dag Auro koek en er ligt een liksteen in de wei.

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-06 11:57

Niemand die het anders doet?
Ik vind dat jullie allebei wel erg weinig voeren, maar nu moet ik zeggen dat mijn merrie in het begin wel erg afviel van het veulen. Dat is gelukkig wel weer bijgetrokken, maar ze is nog steeds in een mooie sportconditie Haha! (en dat vind ik een beetje mager eigenlijk)
En daarnaast groeit een veulen in het eerste jaar zo hard dat goed voer voor mijn gevoel ook noodzaak is??

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 12:20

Weinig voeren??
Heb je mijn tank wel eens gezien?
Haha!
Ze weegt ruim 700 kilo hoor...
Ik geef Pavo Liga bij,maar ze krijgt natuurlijk ook kuil en voldoende gras dat nog volop op de wei aanwezig is.
Veulen drinkt melk,eet kuil en gras,en eet wat brokjes mee.
Als ik nog meer ga voeren dan kan ik ze straks door de wei rollen.. Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 12:44

Het is echt niet weinig. Ze hebben 24 u/d volop en continue gras of hooi tot hun beschikking.
Alleen de dag waarop mijn merrie en ik rijden, krijgt ze wat granenmix.
Ze doen het allebei super!

hop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 12:51

Waarom zou je het veulen bij willen voeren?
Onze veulens (zijn overigens wel gespeend) krijgen onbeperkt gras en kuil, dat gaat prima. Ze krijgen pas brokken bijgevoerd op het moment dat ze mager worden (meestal als gevolg van een groeischeut). Krachtvoer vergroot verder alleen maar de kans op OCD, dus hoe minder hoe liever.

Ik weet niet hoeveel hooi/kuil je voert maar als je hem wat extra wilt doen kan je beter die hoeveelheid vergroten denk ik. Als hij vervolgens toch mager wordt kan je altijd nog brokken gaan voeren.

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-06 16:47

Het veulen gaat prima. Ze staan nu nog onbeperkt op de wei in goed gras, en krijgen dus samen 2 kg merriebrok. Het veulen eet er van mee, maar hoeveel ze voor haar rekening neemt weet ik niet. Moeders eet vrij langzaam, dus het zou zo maar kunnen dat ze best wat weg krijgt.

Ik meende te weten dat opfokbedrijven de eerste winter standaart brok bijvoeren en pas daarmee stoppen als ze weer de wei opgaan. Ook ivm de grote groei het eerste jaar.
Maar OCD wil ik zou ook weer niet in de hand werken....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 20:06

Hop heeft gelijk hoor. Knipoog
En daarbij, veulenbrok (en alle andere brok) is ook maar een verzinsel van de mens, en niet geschikt voor het spijsverteringskanaal van een paard.
Dus ik denk dat je best minder kunt geven, en je veulen dan evt. een handje (omdat mama ook wat krijgt Knipoog ).

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 09:42

kebie schreef:

Ik meende te weten dat opfokbedrijven de eerste winter standaart brok bijvoeren en pas daarmee stoppen als ze weer de wei opgaan. Ook ivm de grote groei het eerste jaar.
Maar OCD wil ik zou ook weer niet in de hand werken....

Op het bedrijf waar mijn veulen staat krijgen ze, zodra ze daar komen, de eerste winter alleen brok (halve kilo per veulen ong) en een vitaminespuit. Daarna krijgen ze geen brok meer. Pas wanneer ze in het werk komen. Het eerste winterseizoen hebben ze wel brok nodig, de seizoenen erna kunnen ze prima zonder míts je goede kuil voert.

humprhy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 14:51

hoi ik denk wel dat je dan het beste veulen brok kan geven want daar
zit wel wat in wat ze nog wel kunnen gebruiken hoop dat je hier wat aan hebt

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 13:51

persoonlijk ben ik wel voor het voeren van krachtvoer voor een zogende merrie en veulen.
bij ons bestaat er alleen een mix die én voor merrie én voor veulen bestemd is. Denk ook niet dat er veel verschil tussen merrie of veulenbrok zit. Als ze het hierop goed doen, zou ik het zo houden Ja

elk paardje is ook erg verschillend. Femke (paard van tinkerloos) is een tank van 700kg, mijn tinkermerrie kreeg deze zomer, naast gras, zo'n 4kg bijgevoerd en het veulen apart ook nog eens zo'n 2kg per dag Gestoord en ze stonden beiden NIET VET!

Jenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 14:03

Onze veulens staan u ook nog steeds bij de merrie en ze zijn ondertussen 5 maanden. Ze blijven er ook nog bij tot na de winter. Tijdens de winter krijgen ze voornamelijk ruwvoer (hooi of kuil) ter beschikking. Behoorlijk veel. Het hooi is wel van zeer goede kwaliteit, niet stoffig, ...
Nu krijgt de merrie een schep voer bij en het veulen een handje, gewoon om de veulens gewoon te maken aan voer voor later wanneer ze af gespend moeten worden. De merrie krijgen wat voer om extra eiwitten, voor de melkproductie. We voeren zowel merrie als veulen cavalor probreed.
Wanneer het serieus winter wordt en begint te vriezen geven we wat meer voer bij, maar de basis blijft nog steeds ruwvoer. Onze paarden kunnen binnen in een grote schuilstal of buiten in de wei lopen. En ze hebben een himalaya liksteen ter beschikking en voldoende vers water.