Is dit eerlijk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sammetje_

Is dit eerlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-06 18:00

Naar aanleiding van dit topic blijft de eigenaar bij de (inmiddels) 1200€. Hij liet zien dat alle kosten rondom de dekking zo'n 1200€ waren. De vader van het veulen is de NRPS-hengst Valentino (vitanoxElly). Hij zegt dit echt de mínimale prijs is die hij ervoor wilt hebben. Hier zit geen gezondsheidverklaring bij, geen castratie en geen papieren. Volgens hem leverde het weinig op om hem nu te laten keuren aangezien hij nog volop in de groei is. Ook geeft hij aan dat qua stalling het veulen extra brokken moet hebben. (Dit kost me per maand weer 20 à 30 euro meer). Is dit daadwerkelijk zo? In het vorige topic waren alle reacties dat de prijs echt te hoog was. Wie kan me hiermee helpen want ik ben hier niet erg wegwijs in. Mocht ik wat informatie vergeten zijn hoor ik het graag Haha!

Alvast bedankt! Bloos

Mariska_28

Re: Is dit eerlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 20:19

Tja al heeft de dekking etc 2000 euro gekost... Het veulen hoeft dat echt niet waard te zijn.. Ik zou zeggen laat hem een andere gek zoeken die het veulen voor die centen wil kopen..

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-06 20:26

Mariska_28 schreef:
Tja al heeft de dekking etc 2000 euro gekost... Het veulen hoeft dat echt niet waard te zijn.. Ik zou zeggen laat hem een andere gek zoeken die het veulen voor die centen wil kopen..

Dankje wel! Ik kan maar niet begrijpen waarom hij de prijs zo hoog neerlegt waar kan dit dan wél aan liggen!? (behalve aan die kerel Tong uitsteken )

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 20:53

Ik denk dat hij misschien denkt dat jij het veulen zo graag wil, dat je hem toch wel koopt ookal vraagt ie er teveel voor.. Ik zeg niet dat het zo is, maar hij zou zeker niet de eerste zijn die dat doet..

madelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 21:09

tjonge... ik betaalde voor mijn veulen vorig jaar E650,-, zonder papieren.
E1200,- valt me mond van open! wie de vader is interesseert me niet, als hij toch geen papieren heeft. ik zou gewoon lekker verder kijken voor een ander veulen want ik denk niet dat iemand voor het veulen uit je profiel E1200,- neer zou tellen Lachen.

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-06 12:01

Tsja, het hele probleem is dat ik het veulen eigenlijk érg graag wil wegens omstandigheden. En dit weet hij, dus het zou inderdaad kunnen dat hij daarom de prijs zo hoog legt... Baal hier wel erg van Scheve mond . Zou het helpen als ik er een vee-arts bij haal en die eens met hem laat praten?

kivas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 12:10

denk niet dat als je een veearts met de man laat praten hij zakt in prijs.. Hij wil er 1100,- euro (stond in vorig topic)voor of het gaat over! In ieder geval zo komt het over op mij..
Misschien ook wel omdat jij dit veulen zo graag wil, maar dan toch..
Als je nu gewoon probeert te onderhandelen en hem zegt dit wil ik er voor geven take it or leave it(denk niet dat hij erin trapt maar vooruit)... dan maar een ander veulen kopen dat misschien goedkoper is..
Ik zou hem in ieder geval wel laten nakijken door een dierenarts mocht je tot de koop overgaan..

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 12:22

Tja, ik kan me best voorstellen dat die man inderdaad makkelijk zo'n 1000 euro aan kosten heeft gehad aan het veulen.
Verder heb ik gelezen dat het veulen waarschijnlijk een paard wordt. En een paard is natuurlijk weer duurder dan een pony. Verder heeft het veulen voor jou al een emotionele waarde.
Dus ik zou zeggen, kopen dat veulen, dan maar voor 1100 euro. Wat zou je nog moeilijk gaan doen en gaan zeuren om er 300 euro af te krijgen? Het risico wat je dan alleen maar loopt is dat hij het veulen aan een ander verkoopt.
Die 300 euro kan je ook zo weer een keer kwijt zijn aan dierenarts kosten of wat anders. Ik zou het daarom niet over laten gaan in ieder geval Lachen

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 12:59

Ook ik vind de prijs erg hoor. Als jij het veulen niet koopt, moet ik nog zien of hij het er wel voor krijgt van een ander. Eerlijk gezegd snap ik niet hoe de prijs zo hoog kan zijn als het geen papieren heeft, wat kan zo'n dekking nu gekost kunnen hebben?
Misschien probeert hij op jouw gevoel in te spelen en daar een slaatje uit te slaan.

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-06 13:39

mbkaatje schreef:
Ook ik vind de prijs erg hoor. Als jij het veulen niet koopt, moet ik nog zien of hij het er wel voor krijgt van een ander. Eerlijk gezegd snap ik niet hoe de prijs zo hoog kan zijn als het geen papieren heeft, wat kan zo'n dekking nu gekost kunnen hebben?
Misschien probeert hij op jouw gevoel in te spelen en daar een slaatje uit te slaan.

Hij heeft aan mijn vader laten zien dat alle kosten rondom het dekken hem 1200€ gekost hebben... Scheve mond
Maar ik heb verder ook geen verstand van Bloos

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 13:44

Oke, dat kan ik natuurlijk ook niet beoordelen.
Succes in ieder geval.
Ik zou het niet doen, ook al hangt er veel emotionele waarde aan. Het is wel een hoop geld.

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-06 22:30

Ja, maar de aanschaf is nog niet zo'n heel groot probleem. Was alleen wel erg benieuwd of deze prijs wel eerlijk is... Maar iedereen bedankt Haha!

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 22:35

Dus je gaat hem kopen?
Ik kan me wel voorstellen dat hij er die kosten aan heeft gehad, maar tis wel veel geld.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 22:36

Het is heel simpel Princesje - zeg die man het geld wat jij wel wilt betalen en wil hij niet aan jouw verkopen, dan draai je je om en koop je ergens anders.

Nu vind jij dit veulen lief en aardig en is het het veulen dat je wilt kopen. Maar geloof me maar, er zijn legio leuke veulens te koop (zeker in deze tijd!) en echt waar, als je eentje van die veulens koopt ben je daar echt net zo blij mee uiteindelijk.

Deze meneer heeft een kans om zijn papierloze veulen netjes te verkopen maar hij ruikt dat jij toch wel koopt en vraagt daarom de hoofdprijs. Laat je niet misbruiken, biedt wat je wilt betalen (probeer dus zelf ook niet het onderste uit de kan te halen, want dan doe je in wezen hetzelfde als deze meneer) (dus biedt netjes geld) en blijf daarbij. En als het dan overgaat, dan gaat het maar over.

Ter informatie: de dekking en bevalling van mijn KWPN rijpaard veulen van Rubiquil heeft mij 1.500 euro gekost. Waarvan dekgeld 900 euro. En registratie (=papieren) een 100 euro.
Dit ponyveulen mag dus echt niet meer dan een 600 tot 800 euro kosten. Maar natuurlijk is de verkoper vrij daar wat aan te willen verdienen. Het is aan de koper of hij de vraagprijs ook zou willen en kunnen betalen.

DeniseM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 22:40

Als je het echt zo graag wilt moet je er gewoon voor gaan!
Maar het is echt veel te veel!
Maar ik zag de foto in je profiel en het is innd een heel leuk beestje!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 22:41

veel te duur!!!
Dart hij veel onkosten heeft gehad kan hij niet naar jou toe omrekenen, is zijn risico geweest. Als je een paard verkoopt die ziek is, ga je ook niet dubbele voor vragen omdat d eveearts kosten al zo hoog waren en die eruit gehaald moeten worden. Als jij paardje voor normale prijsd koopt, en bij hem stalt heeft hij 2 keer geld van, 1 keer aanschaf en maandelijkse stallingskosten. Ik zou niet doen, denk dat hij weet hoe graag je wil, en daarom probeert om meeste geld voor te krijgen

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 22:58

Mijn verhaal over het kopen van mijn [naam verwijderd].

Ik reed toendertijd op een merrie van de fokker van [naam verwijderd]. De moeder van [naam verwijderd] om precies te zijn. Een merrie die niet makkelijk was, ook niet helemaal eerlijk en eigenlijk gewoon gevaarlijk. Maar wel een droom om te mogen voelen onder het zadel, áls ze liep. Toen [naam verwijderd] 1,5 jaar was zag ik hem voor het allereerst en ik was werkelijk waar op slag hélemaal verliefd. Echt, knikkende knietjes, dat werk.
Kort daarna raakte mijn eigen lievelingspaard ongeschikt om op te rijden. Daar heb ik veel verdriet van gehad maar heb het paard uiteindelijk weggegeven aan een lieve meneer die op zoek was naar een eerlijk knuffelpaard. En zo kwam het dat ik een box leeghad voor een ander paard voor de sport.

Ik heb toen gezocht en gezocht, maar ik moest het onder ogen zien: elk paard vergelijkte ik met die enter van die fokker. Dát was het paard dat ik wilde hebben, ook al kon ik er nog lang niet op rijden ofzo. Na goed nadenken over zo'n jong paard kopen (ik heb er zelfs over gedroomd) heb ik gekozen hem te kopen. Ik ben met de fokker om tafel gegaan en we hebben een prijs afgesproken, laten we het X gaan noemen. voorwaarde was dat de enter nog bijna een vol jaar bij haar in de hengstenweide zou blijven.

En zo geschiedde. Mijn vos bleef in de hengstweide samen met andere paarden van die fokker. Toen kwam er een koper langs voor 1 van die andere hengsten. En die boodt geld, ook op mijn vos. Meer dan bedrag X. De fokker heeft toen niet aan die koper verkocht, de vos was immers al verzegd.

Toen ik de vos dus aan het einde van de zomer wilde ophalen werd het tijd om te betalen. Bleek dat de fokker ineens het bedrag wat toen door die koper op dat paard is geboden van mij wilde ontvangen! En dat was wel een paar euro's meer dan we hadden afgesproken.

Een bijzonder onfatsoenlijke manier van zakendoen dus! Maar ja, wat doe je eraan? Aan de ene kant heb je daar dat paard wat je werkelijk heel graag wilt kopen en al een jaar naar uit hebt gekeken, en aan de andere kant heb je het gevoel dat je belazerd wordt, dat er misbruik van jouw verlangen wordt gemaakt. Ik was echt wel boos.

Hoewel laaiend en principieel van mening dat de fokker dat paard maar overdwars in zijn h*l kon steken heb ik uiteindelijk heb ik veel van mijn trots ingeslikt en na een paar hele vervelende onderhandelingen met het mes op tafel toch het paard van de fokker gekocht. Ik heb gekozen voor het paard.

De manier waarop het gegaan is, is een behoorlijke domper geweest op de vreugde van het paard-kopen. Ik ben wel heel blij met dat paard, en dat heeft uiteindelijk wel de nare bijsmaak overwonnen, maar toch....

Ter kennisgeving.
Voor de TS. Als je op zo'n manier een paard wilt kopen, dan moet je daar wel heel goed overnadenken en voor jezelf zeker weten dat je, hoewel je een poot wordt uitgedraaid, daarmee wilt leven. En als je om kan draaien, dan zou ik je dat zeker aanraden. Je trots inslikken is namelijk niet zo heel prettig om te doen.

Prissey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 01:37

Haay,

IK vind het ook veel te veel geld voor een veulen zonder papieren ect...
Voor dat zelfde geld kan je een leuke rijpony kopen. Je moet wel rekening houden met 3 jaar lang kosten voor een veulen, terwel je er vrijweinig mee kunt. Dat is opzicht niet zo erg maar als je er dan ook nog zoveel geld voor moet neer tellen.. Ik zou zeggen zie van die koop af, ik geloof nooit dat hij dat veulen kwijt raakt voor dat bedrag. Hij weet gewoon dat jij dit beesje zo graag wilt hebben en daar probeerd hij een slaatje mee uit te slaan. En misschien als je zegt van nou nee ik zie ervan af, ik vind het teveel geld en hij raakt het niet kwijt(wat ik bijna zeker weet) Dat hij misschien dan toch zal zakken met de prijs voor je. Maar nee ik zou echt geen veulen voor zoveel geld kopen.

Laat ik het zo zeggen mijn eerste veulen kocht ik voor 550(zonder papier), en mijn 2de veulen voor nog minder als de helft van me 1ste veulen.

IK hoop dat een verstandige beslissing maakt en probeert om je roze zonnebril aftezetten, hoe moeilijk dat soms is.

En over het voer een veulen krijgt veulen brokken, mijn veulen krijgt die ook en betaal 10 euro nog wat voor 25 kilo.

Nou suc6 met je keuze

Liefs prissey

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 08:04

1200 euro is een belachelijk bedrag. Valentino is fokklasse 3, niet eens zo hoog dus. Wat zal daarvan het dekgeld zijn? 300 euro is al veel voor zo'n hengst (en dan krijg je een dekbewijs erbij). En wat zijn die andere 900 euro dan aan kosten? Scannen kost bijvoorbeeld 50 euro gemiddeld gezien, is ze 18 keer gescanned? Mijn merrie was vorig jaar moeilijk drachtig te krijgen, heeft de vrucht nog een keer verstoten, intensieve DA-begeleiding en mijn kosten waren 550 euro, met een dekgeld van 250 euro. En ik heb echt veel gedaan om mijn pony drachtig te krijgen. Ik geloof die kosten echt niet, ik denk dat hij jullie gewoon een leuk verhaaltje verteld en kosten aanpraat. Ook met overige kosten, voergeld en zo als het veulen aan de voet loopt, dat is echt niet veel. Ik kom in een half jaar nog niet op 50 euro meer uit. Hij wil gewoon goed aan jullie verdienen. Heeft hij bonnen kunnen overleggen? Of heeft hij gewoon met praatjes je vader overtuigd? In mijn ogen is dit veulen misschien een 400 euro waard. Dat hij rare kosten heeft gemaakt, dat is zijn eigen fout dan geweest, een papierloos veulen is gewoon niet meer waard. En als hij zoveel kosten heeft gemaakt, waarom heeft hij dan niet dat beetje extra betaald voor de papieren??? Het verhaal rammelt aan alle kanten!

Hollybollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 10:49

Tja, wat is eerlijk? De prijs van een paard is: de slachtprijs + wat de "gek" er voor geeft. Het is aan de huidige eigenaar om te bepalen wat hij voor het veulen wil hebben, ook al heeft hij slechts een fractie aan kosten gehad voor de dekking etc.. Uiteraard kan je afdingen, maar je kan niet afdwingen dat hij het paard voor minder verkoopt. Het is idd een hoop geld, maar je HOEFT het paard niet te kopen. Er zijn nog zoveel leuke paarden op deze aardbol die zitten te springen om een nieuw baasje. Als je besluit het veulen te kopen i.i.g. veel plezier gewenst met hem.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 12:31

1200 euro voor een papierloos veulen. Bloos! Djeezes zeg je kan ponyveulens met een vol NRPS papier (zelfs een topveulen) voor bijna de helft van die prijs kopen. Laat staan meid die klopt aan geen kanten.

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-06 19:42

Haha echt super bedankt voor al die fijne reacties Haha! . Hier heb ik echt wat aan.. Niet dat dit veel verschil maakt maar mijn moeder is afgelopen april onverwachts overleden. In die tijd was mijn verzorgpony drachtig en ze keek er erg naar uit om het veulen te zien. Dit is helaas niet zo geweest... Op de dag van de ceremonie werd ik 's avonds gebeld dat het veulen was geboren. En dit link ik erg aan mijn moeder. Ze keek er zo naar uit, en op het moment van afscheid kwam het veulen er voor terug. En daarom zit ik met dit dilemma... Scheve mond ik weet echt niet wat ik moet doen... Maar goed. Het is en blijft wel een veulen dat met 'toeval' ? op dat moment is geboren. En ik moet natuurlijk wel realistisch blijven... Bloos Maar bedankt allemaal Haha!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 19:51

Nou met zo'n verhaal erachter...
vind ik het hélemáál ASOCIAAL dat zo'n vent zulk buitennormaal geld voor zo'n halfbakken ponyveulentje vraagt...

Potverdikke meid - tuin er niet in! Laat je vader dit topic ook lezen! Jullie worden echt belazerd in deze....

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-06 20:00

Dees schreef:
Nou met zo'n verhaal erachter...
vind ik het hélemáál ASOCIAAL dat zo'n vent zulk buitennormaal geld voor zo'n halfbakken ponyveulentje vraagt...

Potverdikke meid - tuin er niet in! Laat je vader dit topic ook lezen! Jullie worden echt belazerd in deze....

Ja je hebt aan alle kanten gelijk en misschien moet ik dan inderdaad maar voor mijn trots kiezen.
Maar het blijft wel moeilijk Scheve mond . Maar hij weet inderdaad van de situatie af, dus het is inderdaad niet eerlijk... .
Ja ik lees mijn vader alles voor (haha hij vindt het een geweldige site overigens Haha! ). Super bedankt!

Siria

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 20:12

Neonlight schreef:
1200 euro is een belachelijk bedrag. Valentino is fokklasse 3, niet eens zo hoog dus. Wat zal daarvan het dekgeld zijn? 300 euro is al veel voor zo'n hengst (en dan krijg je een dekbewijs erbij). En wat zijn die andere 900 euro dan aan kosten? Scannen kost bijvoorbeeld 50 euro gemiddeld gezien, is ze 18 keer gescanned? Mijn merrie was vorig jaar moeilijk drachtig te krijgen, heeft de vrucht nog een keer verstoten, intensieve DA-begeleiding en mijn kosten waren 550 euro, met een dekgeld van 250 euro. En ik heb echt veel gedaan om mijn pony drachtig te krijgen. Ik geloof die kosten echt niet, ik denk dat hij jullie gewoon een leuk verhaaltje verteld en kosten aanpraat. Ook met overige kosten, voergeld en zo als het veulen aan de voet loopt, dat is echt niet veel. Ik kom in een half jaar nog niet op 50 euro meer uit. Hij wil gewoon goed aan jullie verdienen. Heeft hij bonnen kunnen overleggen? Of heeft hij gewoon met praatjes je vader overtuigd? In mijn ogen is dit veulen misschien een 400 euro waard. Dat hij rare kosten heeft gemaakt, dat is zijn eigen fout dan geweest, een papierloos veulen is gewoon niet meer waard. En als hij zoveel kosten heeft gemaakt, waarom heeft hij dan niet dat beetje extra betaald voor de papieren??? Het verhaal rammelt aan alle kanten!

ik weet het niet precies hoe het in TS haar geval zit, maar bij ons: we hebben de paarden laten dekken (2 fjorden) en dit is niet gelukt en heeft heel veel geld gekost, meer dan de meeste mensen denken

van tevoren was er een meisje die een veulen van ons paard wou, wij zeiden dat is goed, maar je moet wel alle onkosten vergoeden, dus wij alle onkosten op een rijtje dat kwam op ongeveer 600 euro uit en dan zat er nog niet eens alles bij ( wij moesten ook nog vervoer regelen dit kostte extra)
maar toen zij hoordde wat het kostte hoefde het opeens niet meer, de paarden stonden al in de trailer om naar de hengst te gaan toen zij zich afmeldde Clown , maargoed daar ging het niet om

een paard/ pony kost heel veel denk aan : dekgeld, vervoer naar hengst ed, scannen misschien een paar keer, brokken, hooi, evt stalling, wormkuur, inenting, inschrijven in stamboek (weet niet of dit is gebeurd)

ik kan me best voorstellen dat het voor die man onvoordelig heeft uitgepakt en dat hij meer dan het allerminste kwijt is en dat bedrag kwijt is. Nu jij wilt zijn veulen graag en hij zijn kosten eruit, ik vind het dan niet onredelijk, ook al gaan er dan veel veulens voor minder geld weg, maargoed voor de rest moet je het zelf weten hoor Knipoog