pony drachtig en zeer snel hoefbevangen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ktink

pony drachtig en zeer snel hoefbevangen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-06 17:25

Hejhej..

Ik weet niet of dit in het goede topic staat... anders mag het wel in het goede topic gezet worden Lachen..
Noujah, ik weet net dat mijn pony drachtig is..
Alleen is het zo dat ze zeer gevoelig is voor hoefbevangenheid. Dus ze in het voorjaar (wanneer het veulen moet komen) ze bij het minste geringste helemaal stijf staat..
Wie weet wat ik het beste kan doen? Want het veulen moet natuurlijk ook niets tekort komen..
Dus wat kan ik het beste doen als ze nog drachtig is en als het veulen er al naast loopt?
Ik hoop dat jullie meer weten als ik Tong uitsteken

Katinka

Rijlaarsdam

Re: pony drachtig en zeer snel hoefbevangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 17:28

nu al merrie brok voeren.
van het voorjaar op gras zetten, maar hou het dan kort zodat ze niet te veel kan eten.

ktink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-06 17:31

Waarom kun je het beste nu al merrie brok voeren?
Dat haar lichaam er aan gewend raakt?

maroes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 17:45

In merriebrok zit inderdaad eiwit.
Je moet je merrie ook al ruim voor de bevallingsdatum laten wennen aan het gras.

ktink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-06 17:46

De pony staat elke dag in het land en gaat 's nachts op stal.. Maar als ik dit doe in het voorjaar word ze geheid hoefbevangen, omdat er dan veel te veel fructaan enz. in het gras zit...

maroes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 18:08

Even een vraagje dan.
Hoe lang heb je deze merrie?
Waarom heb je haar laten dekken?Of was het een ongelukje?
Wanneer is ze uitgerekend?
Hoe vaak is ze bevangen geweest?

ktink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-06 18:10

Het is een leasepaard.. Dus ze is niet van mij maar staat wel bij me.. Ik heb haar sinds september, en waar ze van is daar hebben ze haar laten dekken.. Ik zou er persoonlijk niet voor kiezen.. Maarja.. ze is nu eenaam drachtig Knipoog
Maar ik ken haar 2 jaar nu.. En ze is vorig jaar heel erg hoefbevangen geworden... En nu weet ik zeker dat als ik niet uitkijk dit weer gaat gebeuren..
Ze heeft namelijk ook behoorlijk overgewicht..

maroes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 18:20

Okee.
Mijn merrie was ook gevoelig voor hoefbevangenheid, maar tijdens haar dracht en het zoogperiode is het altijd goed gegaan.Maar ik heb haar wel goed laten wennen.En altijd erg opgelet met het voeren van eiwitten(merriebrok/suikerbieten,wortels enzo.)
Misschien kan je haar op een heel kaal stukje land te zetten (in het voorjaar)en als het ergste voorjaar weg is,haar lanzaam op de vettere wei te zetten

ktink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-06 18:21

oke,, bedankt!

ktink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-06 18:24

Hoeveel (merrie)brok voerde je haar altijd dan?

maroes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 18:26

Succes met haar dracht en hopelijk valt het mee met haar bevangenheid.
Ik voerde haar maximaal een kwart schep,wel pas op het laast van de dracht.De rest kreeg ze koudbloedmix(laag eiwitgehalte)Wel veel hooi.

ktink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-06 18:26

Oke.. nou heel erg bedankt Haha!

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 12:38

wees voorzichtig met die zogenaamd kale weide's, met een seizoen zoals we het nu hebben gehad, is juist het gras wat net opkomt levensgevaarlijk, beter is een stukje land waar lang gras staat, en nog beter een onbemest stuk, als die mogelijkheid er niet is, dan gewoon met stekpaaltjes een stukje afzetten en gecontroleerd laten grazen

ik moet erbij zeggen, dat zogende merries meer kunnen hebben vwb hoefbevangenheid ....

Scotty__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 16:02

Veel succes, ik heb er niet echt verstand van en hoop dat het allemaal goed zal gaan

silkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 18:00

onze haflingermerrie is ook drachtig en gevoelig voor hoefbevangenheid.

Vaak is het zo dat drachtige en hoefbevangen merrie's minder gevoelig zijn voor hoefbevangenheid, doordat een veulen ook extra energie vraagt.

Hoefbevangenheid heeft niet zozeer met eiwit te maken, maar inderdaad meer met fructaan. Dat fructaan zit met name in de stoppels van het gras. Dus ook op een schrale wei kan het gras juist veel fructaan bevatten en daardoor juist "gevaarlijk" zijn voor je pony. Je kunt je misschien met een graaskorf op de wei zetten.

Ik zou er niet ze veel voor voelen om nu al merriebrok te geven. Er zijn zelfs mensen die adviseren om een hoefbevangen merrie helemaal geen merriebrok te geven, maar gewone brok. Evt extra voor de dracht noodzakelijke vitamines/mineralen zou je dan kunnen gevenin de vorm van een supplement (bv pavo podo supply)zodat je niet met al die extra voedingsstoffen zit. Pro eer zolang mogelijk alleen hooi te geven en pas wanneer ze te mager dreigt te worden voorzichtig bijvoeren.

Als je nu al zegt dat je pony te dik is, zou ik proberen haar toch wat af te laten vallen (hooirantsoen en veel bewegen). Ook voor de groei en het ontwikkelen van het veulen is het niet gunstig dat je pony te dik is (mn in de eerste maanden van de dracht)

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 18:03

Een merrie die een veulen zoogt zal niet gauw bevangen worden door voeren.Alles gaat naar het veulen(heb er ervaring mee)Waar je wel goed op moet letten is dat de nageboorte er goed afkomt.