bevallen in de wei--->> Ander paard erbij?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alexx

bevallen in de wei--->> Ander paard erbij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-06 12:28

Rosa moet begin April weer. En dit keer heb ik er dus een ander paard bij, en ik vroeg me af of die gewoon in dezelfde wei kan staan als het gebeurt?

agee

Re: bevallen in de wei--->> Ander paard erbij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 13:53

Dat ligt er aan wie van de twee paarden normaal gesproken de baas is. Als jouw merrie baas is over het andere paard, en ze zijn goed aan elkaar gewend, zou die erbij kunnen blijven. Maar als het andere paard baas is, zou ik haar apart zetten want dan kan ze rustiger bevallen. Het gebeurd ook wel dat het dominante paard het veulen claimt en de moeder wegjaagt.
Bij onze haflingers is vaker een veulen in de groep geboren (moeder stond hoog in de rangorde) en dit is altijd goed gegaan. De hele groep stond er om heen tijdens de geboorte. Alleen na de geboorte haalden we moeder en kind uit de groep omdat die anderen zo nieuwsgierig worden dat de net bevallen moeder ze niet allemaal bij het veulen kan weghouden. Het veulen krijgt dan te weinig rust. Na enkele dagen deden we er dan steeds een paar nieuwe paarden bij totdat de groep weer compleet was.
Het ligt dus helemaal aan de verstandhouding tussen paarden.

Wasty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 14:54

mijn merrie was een keer schijndrachtig, en vond dat vreselijk, dat ze allemaal veulentjes van andere moeders had ingepikt, ze dronken allemaal van haar, en als er een ander moedertje bij kwam ging ze die weg jagen, wat een kreng he!:P
haha, het heeft er niks mee te maken maar het is erg lachwekkend, dus pas op voor die nepmoeders;)

Mandy92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 14:57

het paard van mijn vriendin is ook bevallen in de wei met een ander paard erbij..

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 15:00

bij mij liepen alle pony's gewoon dag en nacht in de groep, dus ook het veulenen gebeurde in de groep.
Dit heeft nooit problemen gegeven, er liep zelfs altijd een hengst bij!

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 15:05

Wat agee als zei, ligt eraan wel paard de"baas" is.

Iig geval zou ik wel zorgen dat ze genoeg mogelijkheden heeft om zich af te zonderen, dus niet dat je 1 grote stal hebt waar bijde paarden in moeten.

En anders een camera ophangen zodat jij dag en nacht kan toekijken en als het niet goed gaat ze uit elkaar halen.

Veel sucses iig.

spocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 15:07

ik zie al jaren veulens bevallen gewoon in de kudde en dat gaat altijd goed.

tegenwoording heb je scaners die je bij de merrie omdat zodat je een bericht krijgt als ze pers weeen heeft

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-06 22:00

suusje26 schreef:
Wat agee als zei, ligt eraan wel paard de"baas" is.

Iig geval zou ik wel zorgen dat ze genoeg mogelijkheden heeft om zich af te zonderen, dus niet dat je 1 grote stal hebt waar bijde paarden in moeten.

En anders een camera ophangen zodat jij dag en nacht kan toekijken en als het niet goed gaat ze uit elkaar halen.

Veel sucses iig.

Thx, ze gaan sowieso als het kan niet op stal, en ik heb een spik spilternieuwe veulenbox Hyper! waaah ben er weg van whahaha.
Ik denk dat de camera niet nodig is, vorige keer heeft ze ook op me gewacht Knipoog

DuckyMjöll

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 22:01

manniejJ schreef:
het paard van mijn vriendin is ook bevallen in de wei met een ander paard erbij..

Mijn paard dus Tong uitsteken
Alle 2 de paarden moesten bevallen die van ons ong. een maand eerder. Was gewoon overdag geboren, ging het veulen staan merkt het andere paard pas op; Hé een veulen!, en wil het veulen meteen gaan afpakken Vork (terwijl mijn merrie volgens mij de baas is!). Dus toen hebben we haar er wel even eruit gehaalt. Het was het eerste veulen van mijn merrie dus die was in het begin niet echt beschermend..
Andere merrie is midden in de nacht bevallen terwijl de andere merrie en haar veulen erbij stonden maar dat ging helemaal goed.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 11:31

Ze staan bij mij gewoon op het land overdag in de groep. Dus het kan best zijn dat het veulen geboren word terwijl de groep er bij is. Gebeurd het overdag en ik ben er bij zet ik wel even het hek naar het volgende weiland open. Vaak gaan ze dan wel naar het hogere gras(wat bij mij 9 van de 10 keer in het land er naast staat) zodat de merrie wel rust heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 22:42

Waar mijn pony vandaan komt bevalt alles in de wei en lopen eraltijd andere paarden/jaarlingen/twenters bij. Altijd goed gegaan Ja

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 08:04

Mijn eerste veulen is ook gewoon in de groep geboren. Mijn merrie was de onderdanige merrie. Geen enkel probleem geweest, en door omstandigheden konden we er de eerste uren niet bij zijn, maar niks geen gedonder geweest. Op zich is het de minst risicovolle bevalling in de wei in een groep. De wei is hygienischer en je hebt meer ruimte, bovendien zal de merrie snel weer opstaan zodat de navelstreng snel breekt.