Veulen kopen/gekocht!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sammetje_

Veulen kopen/gekocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-06 13:29

Mijn verzorgpony heeft afgelopen April een veulentje gekregen. Het gebeurde op een dag die voor mij wegens omstandigheden erg veel waarde heeft. Nu was hij in het begin stront vervelend Tong uitsteken op de moeder springen en ik weet niet wat allemaal. Maar sinds hij terug is van het afspenen is hij ontzettend lief geworden. Het is een echte koele kikker, schrikt nergens van. Maar ook erg nieuwsgierig naar alles. Nu ben ik dus helemaal verliefd op het veulen Bloos . Nu zei de eigenaar vandaag dat het veulen eventueel wel te koop zou zijn Haha! . Dus ik heb mijn vader opgebeld en we gaan binnenkort praten. Maarrrr.. aangezien dit het eerste veulen is dat ik koop zou ik nog wat dingetjes willen weten;

De eigenaar vraagt 1100€ voor het veulen. Dit veulen is nu 6 maanden oud en heeft geen papieren. De moeder is onlangs uit het stamboek geschreven. De vader is de duitse hengst Valentino. De moeder van de moeder heeft echter geen papieren en haar afkomst is niet helemaal bekend. Ook is het veulen dus niet gekeurd. Het wordt echter wel qua maat ongeveer een paard. Dus tussen een E-pony en paard in. Is deze prijs reeël voor een veulen? Ik had de prijs eerlijk gezegd wat lager verwacht Bloos .

Mocht ik het veulen willen casteren, wanneer kan ik dit het beste doen? En wat zijn de kosten hiervoor ongeveer?

Ennn zijn er nog andere dingen waar ik op moet letten of aan moet denken? Haha!

Alvast bedankt!

(Foto's veulen zie mijn profiel, hier was hij alleen pas geboren Knipoog het begint nu al een hele knul te worden).

Sammetje_

Re: Veulen kopen/gekocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-06 14:13

Niemand? Scheve mond

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 14:18

Poeh , ik vind € 1.100,- wel veel geld voor dit diertje!

Je kunt een hengst pas castreren als beide ballen ingedaald zijn.
Persoonlijk zou ik zeker wachten totdat ze minimaal 2 zijn.

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-06 14:21

Ja nou zoiets had ik ook. Maar volgens de eigenaar kwam dit door de kosten van het dekken en de vee-arts... Afpingen dus? Haha!

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 14:24

Ik zou zeker proberen om er wat van de prijs af te doen Ja

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-06 14:25

Haha winddancer leek als veulen erg op dit veulen Haha! . Ja inderdaad, nou proberen dan maar Ja

_Sammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 14:27

idd zo zonder papieren en het is een veulen zal ik zo'n een 600 euro geven..

ben benieuwd!

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 14:32

_Sammy_ schreef:

ben benieuwd!

dat zou ik ook doen ja en 1100 is zowieso te duur Bloos

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-06 14:34

Haha 600€ is inderdaad een heel ander bedrag. Ja ben ook erg benieuwd, laat mijn vader mooi praten Tong uitsteken . Zoiets had ik hem eigenlijk ook verwacht. Snap ook niet helemaal waarom de prijs zo hoog ligt..

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-06 14:35

Th0mas schreef:
_Sammy_ schreef:

ben benieuwd!

dat zou ik ook doen ja en 1100 is zowieso te duur Bloos

Mooi Haha! dan ben ik niet de enigste

0maris0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 14:37

Tjah.. k ben benieuwd.. en je weet natuurlijk ook niet wat die meneer voor alles heb betaald.. en hij wilt er natuurlijk ook wel wat op verdienen..
Dus het is idd erg veel.. maar vergeet ook niet hoeveel extra kosten er voor hem nog bijkwamen en komen!!

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-06 14:40

@ Thaollat; Ja nee natuurlijk wil hij wat winst hebben. En de eerste keer dekken is mislukt. Het sloeg niet aan. (Of hoe noem je zoiets Tong uitsteken ). Maar hij heeft geen papieren of wat dan ook. En met 800€ ben ik ook tevreden...

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-06 15:50

Verder iemand nog tips?

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 15:55

De moeder uit het stamboek geschreven?
Bedoel je niet in?

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-06 16:15

Haha nee uit want er werden toch geen wedstrijden meer gereden. Dus hij vond het niet nodig om er elke keer geld voor te betalen!?

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 16:25

Dat heeft dus niet zoveel met elkaar te maken, Princesje. Ik denk dat hier sprake is van een communicatiestoring, of de eigenaar heeft het ook allemaal niet op een rijtje.
Als je paard opgenomen is bij een stamboek, blijft het daarin staan, ongeacht of de eigenaar lid is van het stamboek of niet. Het kan dus zijn dat de eigenaar niet langer lid wil zijn van het stamboek, en dus geen contributie meer betaald ( en nu dus niet meer kan meedoen met keuringen e.d. die door het stamboek georganiseerd worden ). Maar het paard houdt dan wel de papieren.
Als het paard wedstrijden liep bij de KNHS, dan heeft het paard wellicht alleen een paspoort, wat niks te maken heeft met de stamboekpapieren. Als de eigenaar gestopt is met wedstrijden, dan is de combinatie uitgeschreven bij de KNHS, maar houdt het paard evengoed het paspoort. Ik zou nog maar eens goed navragen wat er precies bedoeld is.
€ 1.100,- voor een veulen zonder papieren vind ik erg veel. Het is nu eenmaal zo dat fokkers vaak moeilijk de kosten eruit krijgen als ze het veulen verkopen, ook als er wel papieren bij zitten. ZOnder papieren wordt dit bijna onmogelijk, zeker als er wel flink dekgeld betaald is ( en dat lijkt hier het geval ). Ik zou flink onder de vraagprijs gaan zitten, ook iets van 5 à 600 euro. Maar eerst zou ik dat verhaal van de papieren eens goed uitzoeken, dat kan natuurlijk wel wat gevolgen hebben voor de prijs.

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 16:26

Princesje schreef:
Haha nee uit want er werden toch geen wedstrijden meer gereden. Dus hij vond het niet nodig om er elke keer geld voor te betalen!?

Maar van de moeder is wel de vader bekend??

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-06 17:26

erleyne schreef:
Dat heeft dus niet zoveel met elkaar te maken, Princesje. Ik denk dat hier sprake is van een communicatiestoring, of de eigenaar heeft het ook allemaal niet op een rijtje.
Als je paard opgenomen is bij een stamboek, blijft het daarin staan, ongeacht of de eigenaar lid is van het stamboek of niet. Het kan dus zijn dat de eigenaar niet langer lid wil zijn van het stamboek, en dus geen contributie meer betaald ( en nu dus niet meer kan meedoen met keuringen e.d. die door het stamboek georganiseerd worden ). Maar het paard houdt dan wel de papieren.
Als het paard wedstrijden liep bij de KNHS, dan heeft het paard wellicht alleen een paspoort, wat niks te maken heeft met de stamboekpapieren. Als de eigenaar gestopt is met wedstrijden, dan is de combinatie uitgeschreven bij de KNHS, maar houdt het paard evengoed het paspoort. Ik zou nog maar eens goed navragen wat er precies bedoeld is.
€ 1.100,- voor een veulen zonder papieren vind ik erg veel. Het is nu eenmaal zo dat fokkers vaak moeilijk de kosten eruit krijgen als ze het veulen verkopen, ook als er wel papieren bij zitten. ZOnder papieren wordt dit bijna onmogelijk, zeker als er wel flink dekgeld betaald is ( en dat lijkt hier het geval ). Ik zou flink onder de vraagprijs gaan zitten, ook iets van 5 à 600 euro. Maar eerst zou ik dat verhaal van de papieren eens goed uitzoeken, dat kan natuurlijk wel wat gevolgen hebben voor de prijs.

Hij heeft het me dan denk ik wat verkeerd gezegd want wat jij bedoelt is het gevoel. Hij betaald geen contributie. Maar de dekkosten lijken mij echter niet zo hoog. En het is geen fokker het is een particulier. Dus hij doet het gewoon voor de 'fun' laat maar zeggen. Ja, dan begin ik rond de 600€. Want het dekgeld kan nooit zo hoog zijn geweest. Bedankt! Haha!

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-06 17:27

levi schreef:
Princesje schreef:

Maar van de moeder is wel de vader bekend??

Ja, geloof het wel. Ze hebben haar toen laten dekken door ?. Haha geen idee eigenlijk Tong uitsteken . Maar ik meen dat hij de naam wel eens genoemd heeft.

Jenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 17:34

De kostprijs is inderdaad wat hoog, probeer dus gerust wat af te dingen want ik denk dat de eigenaar zelf wel zal beseffen dat hij nooit 1100 euro voor het veulen zal krijgen. Toon hem dus dat jij ook best weet dat die prijs te veel is. Ook zou ik dat met die papieren eens goed uitpluizen.

Castratie gebeurt meestal in het na of voorjaar. Je kan je paard castreren vanaf dat beide ballen ingedaald zijn. Het is wel aan jou om dan te beslissen of je lang wacht met de castratie of niet zo lang. Het hangt ook een beetje af van zijn karakter, of hij bij andere paarden zit, wat je later van hem verwacht,...

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-06 19:11

En hoe weet je dat beide ballen zijn ingedaald? Tong uitsteken . Nee ik hoef hem niet persé te castreren. Wacht eerst inderdaad zijn karakter af. Maar mijn vader had het er steeds over en was dus benieuwd naar de prijs Lachen

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 19:13

Princesje schreef:
En hoe weet je dat beide ballen zijn ingedaald? Tong uitsteken . Nee ik hoef hem niet persé te castreren. Wacht eerst inderdaad zijn karakter af. Maar mijn vader had het er steeds over en was dus benieuwd naar de prijs Lachen

Dat zie je.
Meestal is dat volgens mij zo rond de 9 maanden.

Ik heb voor een staande castratie op stal zo'n 250 euro toen betaald.

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-06 19:16

Oef haha duurder dan ik dacht Clown .
Tot nog toe gedraagt hij zich alles behalve hengst.. dus wie weet blijft het zo Haha!

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 19:18

Als ze nog zo jong zijn dan merk je er nog niks van, komt later pas Knipoog

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-06 19:19

Haha mmm... Geweldig Vork