Drachtige merrie rijden - tot wanneer?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chubby

Drachtige merrie rijden - tot wanneer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-06 12:07

In theorie kan een drachtige merrie tot de dag van de bevalling gereden worden. Uiteraard is het een voordeel als zij in goede conditie blijft, zodat ze makkelijker herstelt van die bevalling.

Maar hoe zit het in praktijk? Ik ben benieuwd tot wanneer jij jou merrie hebt gereden?

_WenDy

Re: Drachtige merrie rijden - tot wanneer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 12:11

in principe 1 tot 1 maand voor de bevalling. Maar dit kon ze niet aan dus dat werdt tot 3 maanden van te voren alleen stappen en 2 maanden volledige rust

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 14:00

de mijne heeft gewoon haar lessen meegelopen tot 3 maand voor de bevalling.
Daarna rustiger aan gedaan,ze liep toen lesjes met kinderen inplaats van gevorderde lessen,en daarnaast ging ik wandelen,uiteindelijk toch ook een 4-5 uur per week moest ze lopen.

Ik wou ze doorrijden tot de bevalling,maar ben op 10 maand moeten stoppen wegens het ontdekken van een hartkwaal.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 18:58

Als je de merrie goed kent vertelt ze je zelf wel wanneer het genoeg geweest is. Kwestie van naar je paard luisteren dus Lachen

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 13:10

sluit me aan bij dubbeldun.
het hangt af van jaar tot jaar en van merrie tot merrie.
Ik zou niet echt een datum in het hoofd houden en fixeren, rijd gewoon zolang doro als je merrie aangeeft leuk te vinden. Zolang het paard er zich goed bij voelt kan je gewoon doorrijden tot de dag van de bevalling (is al bij menige merrie gebeurd die drachtig was zonder medeweten van de eigenaar en kan helemaal geen kwaad, zolang de merrie maar aangeeft dat het geen probleem is!)

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-06 13:13

Ik vraag ook niet tot wanneer ik met mijn paard kan/ mag rijden, want dat heb ik allang bedacht: zolang het gaat Haha! Ik vraag om ervaringen...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 13:14

Die kan dus niemand je geven, want het ligt per paard per zwangerschap anders Lachen

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 13:17

Haha! verkeerd begrepen Bloos Haha!

mijn ervaring bij Tinkerbell Knipoog
31 mei 2002 bevallen van Argon, gestopt met rijden half maart, omdat ik de bevallingsdatum niet wist (drachtig geïmporteerd), maar ik had makkelijk nog door kunnen rijden, ging prima!
9 april 2005 bevallen van Baileys: doorgereden tot dik begin maart, vervolgens op rust gezet omdat ze toch snel moeilijkheden kreeg met ademhaling dan
16 april 2006 bevallen van Chenoa: ergens begin januari gestopt omdat ze toen al niet meer in galop wou, snel buiten adem geraakte en zich gewoon niet lekker voelde tijdens het rijden

dit jaar: zal het uitwijzen Haha! ik schat vrij lang te kunnen doorrijden, ze is mega-energiek momenteel.

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 13:55

Mijn merrie heb ik tot rond de Kerst gereden en ze is 5 maart bevallen. Ik heb het weer opgepakt toen het veulen afgespeent was, bijna 3 maanden geleden. Ik vond dat mijn merrie te veel last kreeg van die dikke buik, die zwabberde alle kanten op, ze was sneller buiten adem en ik vond het zielig dus ben ik gestopt. Ze kwam nog wel elke dag lekker buiten. Ik heb haar laten genieten van het veulen en ze heeft de bevalling heel goed doorstaan. Het is denk ik per merrie verschillend, maar vind mensen die nu al zeggen dat ze tot het laatst doorrijden en 2 weken na de bevalling ofzo er al weer op zullen zitten naief! Er is toch ook verschil tussen zwangere vrouwen? De een heeft met 6 maanden verplicht bedrust en de ander zit nog gewoon op het paard. Als je een veulen wilt fokken, moet je dit ook het paard gunnen en er van laten genieten en anders moet je er niet aan beginnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 13:57

Lisa geeft zelf altijd wel aan wanneer ze vindt dat het genoeg is Haha!
Ze wordt dan heel narrig bij het opzadelen, meestal is dat een maand of 2 voor het veulenen.

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 14:05

Ik heb Ivanka tot einde van de 8e maand gereden, daarna hebben we tot het einde van de 9e maand nog wat zonder zadel rond gehobbeld en toen zijn we veel gaan wandelen.
Rijden vond ze echt niks meer aan op het laatst, wandelen vond ze ontzettend leuk! En dan had ik ook nog het idee dat ze wat beweging had Haha!.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 08:49

Euhm.... denk, denk.... Ik heb tot begin februari nog regelmatig met d'r gereden en Dunla is op 21 april geboren. Stap en drafwerk zonder zadel in de bak en rustige buitenritjes. Maar toen begon ze al aan te geven dat haar buik in de weg zat (voelde ik zelf ook) en ze was ook snel buiten adem. Toen heb ik haar op rust gezet en alleen nog met d'r gewandeld en kwam ze elke dag zo'n 12 uur per dag buiten.
Na de bevalling heb ik bar weinig met d'r gereden. Af en toe in stap wat lenigheid testen maar eigenlijk heb ik haar pas afgelopen week weer opgepakt sinds Dunla naar Groningen is.
Ook Fayette mocht lekker mamma zijn en goed voor d'r kind zorgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 12:51

Ik heb dit jaar een dag van te voren nog gereden(veulen was 15 dagen te vroeg). Op het laatst maak ik alleen nog wat stapritjes met soms wat draf. Geen dressuur meer of wat dan ook. En als het zadel niet lekker meer ligt gewoon zonder zadel.

Veerle93

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 18:24

heey,ik heb op mijn pony tot 1 maand voordat ze moest bevallen gereden, maar dan zonder zadel en wat rond stappen, en daarna ben ik meer met haar gaan wandelen Lachen xxveerxx

keresa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 20:31

hoi ik op mijn welshcob merrie gewwon door gereden en en ook op de daag van de bavalling nog ze geef zelf aan wat ze wel en niet kan en wil het veulen is super gezond geboren en de geboorte ging erg snel

maar het is van merrie tot merrie verschillend

@chubby je begint afte tellen jij

melody83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 21:40

Ik heb mijn merrie gereden tot 8 maanden en toen zat het zadel niet meer goed..ik ben daarna veel met haar gaan wandelen.