Afgespeend en nog niet willen drinken!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

karinna

Afgespeend en nog niet willen drinken!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-06 18:32

Vandaag was het zover!
Bona dea is gespeend en direct naar de opfok gebracht.
Er stonden al 3 veulens in de opfok die een groepje hadden gevormd en mijn veulen en die van een kennis zijn tegelijkertijd in dit groepje erbij gekomen.

Ze werden nog niet geaccepteerd en steeds weggejaagd, ik weet dat dat normaal is (maar vind het niet prettig om naar te kijken Ach gut ).
Waar ik me wel zorgen over maak is "drinken"; ze heeft nog niet water willen drinken.
Ik vermoed dat ze dat ook nog niet heel veel deed, aangezien ze de melk van moeders erg lekker vond.
Wat is jullie ervaring, gaan ze echt wel water drinken als ze dorst krijgen?

Pauk

Re: Afgespeend en nog niet willen drinken!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 09:39

Als het goed is gaan ze vanzelf water drinken..
Mocht ze nou echt niet willen drinken heeft de DA van die oplostabletten voor in een emmer water. Dat maakt het water wat zoeter en dan willen ze meestal wel drinken. Wordt ook gebruikt voor zieke paarden die het niet zien zitten normaal water te drinken

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 09:57

Komt vanzelf dat drinken als hij ziet dat andere veulens ook gaan drinken is mijn ervaring. Komt wel goed Ja

Succes ermee.

karinna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-06 12:14

Gelukkig heb net een sms gekregen dat ze al wat gedronken heeft en dat ze (de 2 nieuwe) al een beetje geaccepteerd worden.

Ik weet dat het normaal is en ik weet dat het niet anders kan, maar ohoh wat ben ik altijd weer blij als een groep elkaar accepteert en echt een groep zijn.

Bedankt voor jullie gerustellingen Knipoog

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 17:04

Gelukkig maar dat het zich vanzelf heeft opgelost! Het is inderdaad normaal om de rangorde te bepalen, zelf bij die kleine rakkers, maar ik kan me voorstellen dat je dat liever niet ziet Knipoog Laat je kleine scheetje maar lekker opgroeien in de kudde zo, super keuze!

karinna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-06 19:17

Ben vandaag weer wezen kijken,... ze staan nu al naast elkaar te eten!
Helemaal gerust is ze er nog niet op, maar toch... ben reuze trots op haar en op d'r kleine vriendinnetje Coco (haflingerveulen) die ook al binnen staat te eten naast al het grote grut!

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 18:19

bij ons leren de veulens rond de 3e maand om ook brok te eten en water te drinken,
als er toch een veulen dat na het afspenen niet wilde drinken lostten we suiker op in het water.

een oude manier maar het werkt wel......