Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
' eraf gehaald. Maar die dronken nog wel gewioon hoor..AmberBowie schreef:Heb geen persoonlijke ervaring ermee,maar als mijn merrie ooit nog eens een veulen krijgt (staat al een tijdje in de planning) wil ik ze ook gewoon bij elkaar laten.
In de natuur moet het eerste veulen na een jaar plaats maken voor het volgende veulen.Ook door rangorde-bepaling worden ze vanzelf zelfstandiger.
In gevangenschap raakt de merrie niet perse gelijk weer zwanger na het eerste veulen (dat bepalen de mensen) en hoeft het veulen geen plaats te maken voor een ander.Maar zoals vorige schrijvers al opmerkten;ze bouwen het drinken toch wel af.En sommige merries worden hun veulens ook een beetje zat na een tijd;dan staan ze niet eens meer toe dat het veulen blijft drinken.Maar dat hangt wel af van het karakter van de merrie natuurlijk.
)
Mariska_28 schreef:AmberBowie schreef:Heb geen persoonlijke ervaring ermee,maar als mijn merrie ooit nog eens een veulen krijgt (staat al een tijdje in de planning) wil ik ze ook gewoon bij elkaar laten.
In de natuur moet het eerste veulen na een jaar plaats maken voor het volgende veulen.Ook door rangorde-bepaling worden ze vanzelf zelfstandiger.
In gevangenschap raakt de merrie niet perse gelijk weer zwanger na het eerste veulen (dat bepalen de mensen) en hoeft het veulen geen plaats te maken voor een ander.Maar zoals vorige schrijvers al opmerkten;ze bouwen het drinken toch wel af.En sommige merries worden hun veulens ook een beetje zat na een tijd;dan staan ze niet eens meer toe dat het veulen blijft drinken.Maar dat hangt wel af van het karakter van de merrie natuurlijk.
Maar wat nou als de merrie het niet trekt, zoals in mijn geval? Dan is denk ik spenen de enige oplossing (voor mij in ieder geval wel nu)
AmberBowie schreef:Heb geen persoonlijke ervaring ermee.
AmberBowie schreef:Als de merrie het niet trekt,lijkt ingrijpen me inderdaad een goed plan.Maar waarom trekt ze het niet?Als de melkproductie te zwaar is voor haar,zou je haar bij kunnen voeren,zodat ze er genoeg energie voor heeft.
petraaken schreef:Het is zelfs slecht om een veulen langer dan 6 maanden te laten drinken bij zijn moeder. Bij een nieuwe dracht worden de eerste 4 maanden de contracties (weeën dus) hormonaal tegen gehouden. Maar na de 4 maanden stopt dat gelijdelijk aan. Dus als je veulen langer dan 6 maanden bij zijn moeder drinkt heb je kans op een abortus. Ook kan de merrie geen biestmelk aanmaken als het oude veulen blijft drinken bij zijn moeder tot de geboorte van het nieuwe veulen.
petraaken schreef:Het is zelfs slecht om een veulen langer dan 6 maanden te laten drinken bij zijn moeder. Bij een nieuwe dracht worden de eerste 4 maanden de contracties (weeën dus) hormonaal tegen gehouden. Maar na de 4 maanden stopt dat gelijdelijk aan. Dus als je veulen langer dan 6 maanden bij zijn moeder drinkt heb je kans op een abortus. Ook kan de merrie geen biestmelk aanmaken als het oude veulen blijft drinken bij zijn moeder tot de geboorte van het nieuwe veulen.
DubbelDun schreef:petraaken schreef:Het is zelfs slecht om een veulen langer dan 6 maanden te laten drinken bij zijn moeder. Bij een nieuwe dracht worden de eerste 4 maanden de contracties (weeën dus) hormonaal tegen gehouden. Maar na de 4 maanden stopt dat gelijdelijk aan. Dus als je veulen langer dan 6 maanden bij zijn moeder drinkt heb je kans op een abortus. Ook kan de merrie geen biestmelk aanmaken als het oude veulen blijft drinken bij zijn moeder tot de geboorte van het nieuwe veulen.
Hoe gaat dit in de vrije natuur dan ??
Daar wordt het veulen ook pas afgestoten als de volgende er aan zit te komen.
.