Zal toch niet weer een 2-ling worden hier??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mariska_28

Zal toch niet weer een 2-ling worden hier??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-06 20:58

Zoals sommige misschien nog wel weten heeft mijn merrie Katinka van het voorjaar een 2-ling verworpen ( viewtopic.php?f=59&t=524875&st=0&sk=t&sd=a ). Ze was meerdere keren gescand, maar nooit gezien. En ja ik vond haar wel erg dik toen, maarja ze was gescand dus het zal wel goed zitten dan toch? Niet dus...

Nu heb ik Katinka weer drachtig, en ook mijn andere merrie Ciara. En om Ciara maak ik me nu toch langzaam zorgen. Ze moet nog dragen tot 13 april 2007, maar ze heeft zo`n megabuik al, terwijl er op de ribben maar weinig vlees zit. Ik heb Fagan, haar veulen van dit jaar er een paar dagen geleden afgehaald, en haar tevens ontwormt met equest. Maar de buik blijft mega.. zo erg dat ik toch een onderbuik gevoel krijgt 'stel dat het een 2-ling is'.

Ja ze is op de goede tijden gescand, en ik heb gevraagd te kijken naar 2-ling dracht en alles was goed... maarja dat was met Katinka net zo vorig jaar Verdrietig . Zal morgen een goede vriends een vragen te kijken, en als hij het ook vind laat ik denk ik de dierenarts maar komen denk ik?

Ben ik door mijn ervaring met Katinka me gewoon aan het aanstellen, en hebben jullie ook al dikke merries (met van die echt hangbuiken)? Help?

areke

Re: Zal toch niet weer een 2-ling worden hier??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 21:09

mijn shet heeft ook nog steeds een mega buik en die hoeft pas in juni of juli.

als je er geen goed gevoel bij hebt zou ik er gewoon naar laten kijken.
als is het alleen maar om jezelf gerust te stellen

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 21:12

heb je een foto van je paard?

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 21:13

kun je voor de zekerheid niet nog een keer laten opvoelen of scannen...
mijn paard heeft ook een 2-ling dracht verworpen en werd ook al heel snel dik, ook dit was met de scan niet gezien, ook is er door een soort van koliek aanvallen nog enkele malen gevoeld en is het ook niet opgemerkt...(1 veulen was ook erg klein terwijl de ander bijna volgroeid was)
als je twijfelt gewoon bij de DA informeren..

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 21:16

Mijn pony heeft bij elke dracht een periode ( tussen de 3e en 5e maand) dat ze graatmager wordt en een enorme buik heeft. Daarna trekt ze weer in een normale vorm is er niets meer aan de hand. Waarom....? Geen idee maar je went eraan.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-06 21:28

deschels schreef:
kun je voor de zekerheid niet nog een keer laten opvoelen of scannen...
mijn paard heeft ook een 2-ling dracht verworpen en werd ook al heel snel dik, ook dit was met de scan niet gezien, ook is er door een soort van koliek aanvallen nog enkele malen gevoeld en is het ook niet opgemerkt...(1 veulen was ook erg klein terwijl de ander bijna volgroeid was)
als je twijfelt gewoon bij de DA informeren..

Dat is mijn idee dus ook een beetje, dat de dierenarts wel kan komen (en even 30 euro ofzo rekenen) maar toch niet met zekerheid kan zeggen of het er 1 of 2 zijn omdat ze te groot zijn voor de scan, en het te moeilijk is te voelen of het er 2 zijn.

Ik zal kijken of ik morgen een foto kan maken van haar, en zowiezo die vriend (die al heel lang fokt) vragen te kijken.

Bedankt voor de reacties tot nu, zowel van toch 2-lingen als 'gewoon dik'.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 08:39

ik denk dat je je geen zorgen moet maken...

Tinkerbell is nu al 1 maand veulenloos, maar die buik blijft hangen en ribben zijn (bijna zichtbaar) heel makkelijk voelbaar. Ze is netjes ontwormd en voelt zich prima.

Ik zal morgen eens een foto proberen maken, dan heb je vergelijkingsmateriaal.

Amandake

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 14:10

Dit is Amanda op 140 dagen dracht

Afbeelding

Als je haar van vooraan bekijkt heeft ze ook al twee bulten opzij , een merrie die al eerder geveulend heeft,kan snel dik worden bij de volgende dracht Knipoog

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 11:07

Het zou ook kunnen komen Maris doordat ze er al een veulen bij heeft lopen. Ik weet niet of je haar nog helemaal hebt teruggekregen naar haar slanke lijn na het laatste veulen? Ik neem eigenlijk aan van niet.

Wat ik bedoel.. Nuala is ook een fokmerrie. Die heeft nu een buik alsof ze moet bevallen. Maar dat komt gewoon doordat het nogal..tja uitgezakt is.

Maar bij twijfel, even laten opvoelen toch maar. Liever een keer teveel dan te weinig

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 18:18

kom even in het dbtopic kijken Knipoog

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-06 21:52

Bedankt voor alle reacties.
Het lijkt nu zowaar wat 'normaler' dus of ze gewoon net verkeerd stond ofzo dat het een paar dagen terug zo verschrikkelijk dik leek ik weet het niet...
Zal als ik er aan denk morgen even foto`s maken.

September

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 07:31

Ik heb een kwpn merrie, die moet in april bevallen, maar die heeft ook al een buikje. En als je het echt niet vertrouwd, kies dan een andere dierenarts. Lachen

Suc6 met je merrie en de kleintjes!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 23:00

ik zou mij ook steeds suf staren op de buiken, als ik zoiets rots zou hebben meegemaakt.
Anders laat inderdaad maar eens wat foto's zien, er zullen vast en zeker wel wat bokkers zijn die misschien zo een beetje kunnen beoordelen of het goed is, of toch reden tot zorgen.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 18:36

ik verzorg een merrie van 3 jaar die voor het eerst drachtig is en ze is nu zeker 4 maanden drachtig en al heel dik.
ook ik maak me zorgen of het geen tweeling is ze is al eens gescand en toen zagen ze maar 1 vruchtje,dus ik denk dat je je niet aansteld maar gewoon extra voorzichtig bent.
laat haar eens door verschillende veeartsen scannen en als het dan toch een 2-ling is dan speciaal gaan voeren.
dat is het enige dat je dan kunt doen want 1 weghalen lukt niet meer.

ik zeg dus niet wachtten gewoon laten scannen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 19:08

Ik denk dat je een beetje spoken ziet omdat je vorig jaar iets naars meegemaakt hebt. De kans is klein dat het een tweeling is en zoja dan kan je er toch niks aan doen. Ik zou niet laten opvoelen maar idd even bij het dikke buiken topic kijken, mss ben je dan wat gerustgesteld!