bevallen zonder dierenarts

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Djoena

bevallen zonder dierenarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-06 19:50

Hallo iedereen,

Ik weet niet of het hier goed staat, en anders merk ik dat vanzelf wel Knipoog

Mijn vraag aan jullie is wie er ervaring heeft met een bevalling zonder dierenarts??
Wij krijgen namelijk aan het eind van de maand een drachtige merrie, maar we willen de dracht en bevalling zo natuurlijk mogelijk houden.
Natuurlijk hebben wij bij de bevalling een telefoon bij de hand om de dierenarts snel te kunnen bereiken. Clown (indien nodig)

het gaat trouwens om een shet/welsh merrie die al meerdere keren een gezond veulen heeft geworpen.

alle tips zijn welkom! Haha!

DubbelFun

Re: bevallen zonder dierenarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 20:17

Knap laat , maar de natuur heeft rare streken Lachen
Aangezien het nu 's nachts al behoorlijk koud kan zijn zou ik de merrie niet buiten laten. Als je een stal hebt die ruim genoeg is kan ze rustig binnen bevallen. De stal moet goed schoon zijn met een onderlaag van houtkrullen voor het vocht en daarboven een lekkere laag stro.

De meeste paarden kunnen een veulen prima zonder DA op de wereld zetten.
Wel natuurlijk op de signalen van bevallen letten en dan regelmatig kontroleren.
Laat iig de nageboorte wel door de DA kontroleren als je daar zelf geen ervaring mee hebt.

Heb je sowieso geen ervaring hoe een bevalling hoort te gaan lees er dan het nodige over. Dat maakt je niet meteen een 'kenner' maar kan je wel leren om dingen te zien die niet horen en dan alsnog de DA met spoed laten komen.
Belangrijk is dat de neus en de voorbeentjes gelijktijdig als eerste komen; dus geen teruggeslagen beentje. En dat je geen rode zak als eerste mag zien (red bag delivery) want dat is echt foute boel.

Verder zijn sommige merries heel sneakie en wachten gewoon met bevallen tot er niemand in de buurt is. Uren wachten of erbij slapen heeft dan geen zin; ze 'poept' het dan uit als je diep in slaap bent of net even naar de WC bent Clown

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 20:20

er hoeft niet perse een dierenarts bij hoor.
mijn shet bevalt altijd onverwacht en het gaat altijd goed.
en mn paard is dit jaar bevallen van haar 1e veulen ook zonder dierenarts.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-06 20:28

de merrie is gelukkig niet in de winter uitgerekend, dat was ik vergeten erbij te zetten Lachen maar gewoon in het voorjaar.
ik ben op dit moment bezig met de opleiding dierenarts assistente. maar bij de dierenarts waar ik gelopen heb hadden ze altijd liever dat de dierenarts gewoon bij de bevalling was, maar ik vond dat altijd een beetje geldtrekkerij vandaar dat ik het anders doe Knipoog
de dierenarts woont 15 minuten van mij vandaan, dus ik hoeft me niet echt zorgen dat als er spoed bij is, het te lang duurt voordat hij er is.

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 20:33

dan zou ik lekker voor een bevalling zonder dierenarts gaan.
bij mijn shet komt het ook elk jaar goed.
en mn merrie heeft met hulp van ons ook haar eerste en kerngezonde hengstje op de wereld gezet

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 20:36

als je mij je mailadres stuurt kan ik je een hele fotosessie van een bevalling doorsturen.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-06 20:40

dblijham schreef:
als je mij je mailadres stuurt kan ik je een hele fotosessie van een bevalling doorsturen.

je hebt een PM Knipoog

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 20:42

hahahaha die heb ik ook wat was ik trots dat ik erbij was

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 21:02

Je hebt je foto's, veel plezier.......hopelijk laat jullie merrie je er net zo mooi bij als deze.

ponymens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 21:09

Mijn dierenarts komt niet eens voor een bevallende merrie, alleen als er iets echt mis is. Tot heden heb ik ook nog nooit een dierenarts erbij nodig gehad. Hij komt meestal (als ze snachts bevallen) in de ochtend voor de veulenprik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 21:13

Ik ben in augustus nog getuige geweest van een bevalling zonder DA. Nageboorte inderdaad goed controleren. En als het in een stal gebeurt, is het handig om even te controleren of het veulentje een beetje op tijd in de beentjes komt.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 21:14

Ik bel nooit een DA als de bevalling zich aankondigt.
pas als ik iets niet vertrouw dan bel ik.
(maar dan ook echt meteen zogauw ik ook maar een kleine twijfel heb.)

De eerste bevalling lag er eenvoorbeentje naar achteren gevouwen, toen ik daar achter kwam heb ik meteen gebeld.

DA was er en het veulen ook!
hahaha..

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 21:16

mijn merrie is ook gewoon bevallen zonder dierenarts. sterker nog,haar allereerste veulen heeft ze geheel alleen ter wereld gebracht.
toen dat beestje al helemaal opgedroogd was en al gewoon rondliep,kwamen we er pas achter dat ze er al was Nagelbijten / Gniffelen
Vaak gaat het ineens zo snel,dat de dierenarts niet eens tijd heeft om naar je toe te komen, dan is het veulen er vaak al. d
e 2de bevalling waar ik zelf bijwas, ging extreem snel. het water brak, en binnen 1 minuut was het veulen er al uit.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-06 21:32

ik ben blij te lezen dat het zo vaak goed gaat Haha! ook zonder DA Knipoog

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 21:47

voor mij geen drachtige merrie meer Clown

de mijne had ik drachtig gekocht[was gedekt die ochtend] en heeft helaas 3 weken te vroeg
zonder voorteken een dood veulen in de wei gekregen Huilen
ik had daar graag bij geweest,en de DA kon ik bellen zodra ze zou beginnen
dat wilde ik graag omdat het altijd mis kan gaan.

ik zou wel proberen om er in ieder geval zelf bij te zijn om in te grijpen.

veel succes Haha!

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-06 21:58

dank je wel Haha!

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-06 23:49

merrie gaat niet door Boos!
ik mailde net de eigenaar om te vragen hoe de merrie was zodra ze een veulen had, en haar antwoord was dat de merrie dan héél erg beschermend is naar het veulentje en iedereen die in de buurt komt dan aanvliegt....
ik wou het wel proberen, maar de rest van de familie niet dus de meeste stemmen gelden...
dus de zoektocht naar een leuke merrie gaat weer door Clown

wel bedankt voor de reacties Bloos

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 08:41

Djoena schreef:
merrie gaat niet door Boos!
ik mailde net de eigenaar om te vragen hoe de merrie was zodra ze een veulen had, en haar antwoord was dat de merrie dan héél erg beschermend is naar het veulentje en iedereen die in de buurt komt dan aanvliegt....
ik wou het wel proberen, maar de rest van de familie niet dus de meeste stemmen gelden...
dus de zoektocht naar een leuke merrie gaat weer door Clown

wel bedankt voor de reacties Bloos

Ow, jammer... anders had ik hier nog wel een leuke serie gehad: http://www.mijnalbum.nl/Album=TQ3MBGGH Lachen

Merrie kreeg haar 1e veulen en is ook zonder hulp van de DA bevallen.
Leuk detail: merrie die aan het bevallen is, is het eerste veulen van de merrie waar Lowara het over heeft Knipoog

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 08:51

wij hebben ook 2 merrie's gehad, en die bevielen gewoon 's nachts en we hebben 2 gezonde veulens. Het is allemaal goed gegaan Lachen

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 09:45

Hier worden de veulens ook gewoon zonder dierenarts geboren hoor. Met dierenarts is echt geen denkbare optie, want 9 van de 10 keer bevallen de paarden hier zonder aanwezigheid van mensen. Ze zoeken het zelf uit!!

Maar ene kant jammer dat het niet doorgegaan is van die merrie, andere kant ook weer een zorg minder.
De mate van beschermendheid is ook altijd een groot vraagteken. Mijn merrie zeiden ze ook: Erg aggressief naar anderen ten tijde van het veulen. Maar heb echt geen problemen met haar gehad. Alleen naar de andere paarden was ze fel, maar ook alleen wanneer ze bij het veulen konden. Konden ze er niet bij, dan boeide het haar ook niet.
Terwijl een andere merrie hier op stal, van Melody83 hier, die viel in het begin ook de mensen aan. (remedie daar was: paard grijpt eigenaresse, eigenaresse wordt enorm kwaad, paard is weer met 4 benen op aarde terecht gekomen en deed weer zoals ze ook was zonder veulen Nagelbijten / Gniffelen)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 09:52

@Flettie: leuke fotoserie. Bevallen 'uit het boekje'zo te zien, netjes zoals het hoort.
Mijn merries zijn allemaal bijzonder handzaam met pasgeboren veulens, kan er alles mee doen. Dus krijgen ze meteen een imprinttraining.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 10:30

@ Bella: bij mijn merrie was het ook afwachten hoe ze zou reageren op mensen en andere paarden omdat het haar eerste veulen zou zijn. Gelukkig is zij wat mensen betreft vanaf het begin erg makkelijk geweest. Mijn vriend en ik mochten alles doen met het veulen waardoor wij het veulen ook goed hebben kunnen imprinten.
De eerste 3-4 weken is ze wel beschermend geweest t.o.v. mijn Shetruin van 2 jaar. Die mocht in het begin echt niet bij het veulen in de buurt komen. Maar vanaf het moment dat het veulen een week of 4 oud was (en al zo'n 15 cm groter dan mijn Shet Haha!) greep mijn merrie alleen nog in als mijn Shet te ruw werd. Na 2 maanden dacht mijn merrie: "Je zoekt het maar lekker uit met ome Herc" en sindsdien spelen mijn veulen en Shet er lustig en soms best wel ruw op los Lachen
1.5 week geleden heb ik mijn veulen en merrie gespeend. Veulen staat nu nog met de Shet op de zomerwei en dat gaat uitstekend. Mijn Shet neemt zijn rol als 'ome' en (nu) oudste en verstandigste ( Rolleyes ) erg goed op zich.

@ DubbelDun: dank je Lachen Op wat hulp met de hoofd+schouderpartij na heeft mijn merrie het idd helemaal in d'r eentje gedaan. Was dan ook erg trots op haar, helemaal omdat dit haar eerste veulen was.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 12:14

Dat stuk geeft meestal ook de meeste problemen Lachen
Bij mijn merrie haar laatste veulen heb ik ook geholpen met het schouderstuk. De rest plopte er toen zo achter aan Lachen

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 12:47

Djoena schreef:
Hallo iedereen,

Ik weet niet of het hier goed staat, en anders merk ik dat vanzelf wel Knipoog

Mijn vraag aan jullie is wie er ervaring heeft met een bevalling zonder dierenarts??
Wij krijgen namelijk aan het eind van de maand een drachtige merrie, maar we willen de dracht en bevalling zo natuurlijk mogelijk houden.Natuurlijk hebben wij bij de bevalling een telefoon bij de hand om de dierenarts snel te kunnen bereiken. Clown (indien nodig)

het gaat trouwens om een shet/welsh merrie die al meerdere keren een gezond veulen heeft geworpen.

alle tips zijn welkom! Haha!

Wat versta je hieronder? Bloos

Als je een dierenarts nodig hebt moet hij echt er heel snel kunnen zijn. Als het fout gaat, gaat het meestal ook goed fout.
Maar ik zie dat hij behoorlijk dichtbij zit. Lachen

bevalling van mijn merrie is overigens ook zonder dierenarts gegaan, maar wel heb ik hulp ingeroepen van de boer waar ze staat, die is toch net wat handiger en meer ervaren dan ik.