Veulen voor het eerst naar de hoefsmid

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marie80

Veulen voor het eerst naar de hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-06 09:51

Hoj,

M'n vriendin en ik hadden overlaatst een discussie over wanneer een veulen nu voor het eerst naar de hoefsmid moet. Zij beweert dat dit pas na een jaar moet terwijl wij dit normaal doen wanneer het veulen 3-4 maanden oud is. Ik zou dus graag jullie mening hierover weten.

- Wanneer moet volgens jullie een veulen voor het eerst naar de hoefsmid? (Ik heb het dan wel over bekappen).
- Hoe pak je deze eerste keer het best aan? Bereidt je het veulen voor op het eerste bezoek aan de hoefsmid? Zoja, hoe?

Alle ervaringen en tips zijn welkom!

TinkerTreas

Re: Veulen voor het eerst naar de hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 10:54

Die van mij is nu vijf en halve maand. En ze is donderdag voor het eerst geweest, gewoon een beetje vijlen dat was het.
Maar ik wilde toch even laten kijken of ze nog goed stond en het is een goede ervaring.

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 11:17

Ik zou gewoon kijken naar de hoeven, en liever een keertje teveel bekapt dan te weinig Haha! zelf heb ik mijn veulen na 2.5 maand na de geboorte laten bekappen, en dat was echt nodig. Ze wordt nu gewoon gelijk bekapt met moeder.

Tsaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 13:42

Ik heb mijn veulen bekapt met 5 maanden. Er hoefde maar een beetje af, maar ik wil dat ze er goed recht op blijft staan, zodat ze niet in haar ontwikkeling gehinderd wordt.

Dona

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 16:02

Die van mij is nu ook 5 maanden en gaat over een paar weekjes ook voor het eerst.

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 16:50

die van mij is met 4 weken al bekapt omdat ie van voor veel te steil stond. Dus is helemaal afhankelijk van de hoe de hoeven erbij staan.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 16:51

die van ons is met drie maand bekapt, omdat het toch wel nodig was!
de merrie werdt bekapt, veulen staat dan vast, net als de merrie.
toen het veulen gedaan, heel veel kriebelen op de schoft en kont, zodat ze daar druk mee was, en rustiger bleef staan.
ze vond het wel spannend maar het ging op zich best goed.

BeauGeste

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 18:06

Het ligt er inderdaad net aan hoe de hoeven eruit zien. Je kan met vroeg bekappen bijv. ook veel aan de hoefstand verbeteren als dat nodig is. Zo is de mijne rond de 2 maanden voor het eerst bekapt. Het scheelt als het veulen al gewend is voetjes te geven, want dit kun je natuurlijk al zo vroeg mogelijk oefenen. Dat is het bekappen vaak geen probleem. De eerste keer staat ze dan toch naast de moeder dus is het ook vertrouwd. Beau is nu 5 en een halve maand en inmiddels 3x bekapt, (klein randje eraf) en ze is dan echt superbraaf.
Succes!

marie80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-06 08:59

Bedankt voor al de reacties!

Wanneer de hoefsmid komt voor de moeder zal ik hem inderdaad ook eens laten kijken naar het veulen.

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 16:42

Ik heb er geen ervaringen mee. Zou het gewoon doen als het nodig is. Of als de hoefsmid een keer komt het hem vragen. Volgens mij doet me tante het altijd zo vroeg mogelijk. Dan laat ze de hoefsmid de hoefjes oppakken. En het veulentje aan de geluiden laten wennen. Maar dat weet ik niet zeker.

melody83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 19:25

Mijn veulen is toen ze 7 weken was alleen even bijgeschaafd
en ze is echt bekapt toen ze 4 maand was

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 09:02

Veulenvoetjes groeien net zo snel als volwassen voetjes, dus gewoon tegelijk met moeders laten bekappen. Ik vind 5 maanden eigenlijk al veel te lang en een jaar voor de eerste bekapping eigenlijk ondenkbaar (sorry).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 09:10

Jake heeft na een maand al geleerd om voetjes te geven en voor het geluid haalde ik er dan ook even en vijl langs.

Na 2 a 3 maanden haalde ik er daadwerkelijk iets van de teen af (miniem randje) en afgelopen week (met 4 maanden) is hij voor het eerst door de smid echt bekapt.

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 13:55

Die van mij was ruim 5 maanden toen het nodig was en de hoefsmid heeft haar toen gewoon los in het weiland bekapt. Ik heb haar direct met een paar weken oud geleerd voetjes op te tillen en ze was dan ook voorbeeldig bij de hoefsmid. 6 Weken daarna was de tweede keer.

IndianSummer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 16:47

Die van mij is gebeurd toen ze 3,5 maand was.
In de weken ervoor ben ik begonnen met voetjes optillen, dat ging goed. Maar bij de hoefsmid ging het nou niet zoals het hoorde.. Haha!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 18:33

Voetje geven en langdurig bij de smid met je voet omhoog blijven staan zijn ook 2 verschillende dingen.
Maar alles went Lachen

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 08:49

Dit heb ik simpelweg aan mijn hoefsmid gevraagd. Hij zei dat ze pas een veulen bekappen en/of bijvijlen als ze een week of 8 oud zijn. Mits het veulen geen afwijkingen in de hoeven of stand van been/hoef heeft! Want dan werd er eerder ingegrepen.
Mijn veulen is met 9 weken oud voor het eerst bekapt. Was een hele belevenis want ondanks dat mevrouw aan een los touwtje bij mij netjes alle 4 haar benen geeft moest ze niks weten van de hoefsmid en was ze strontvervelend. Dit was geen angst want toen we haar eenmaal hadden vast gebonden gaf ze zich al snel over en liet ze de hoefsmid zijn klusje afmaken.
2e keer bekappen is gebeurt toen ze 4-4.5 maand oud was. Deze keer gelijk vastgezet en ondanks dat ze nog steeds niks van de hoefsmid moest weten was het klusje binnen een kwartier geklaard.
A.s. vrijdag mag ze weer. Deze keer bij een andere hoefsmid dus ben benieuwd hoe ze op hem gaat reageren Clown