hoor ik dat arme diertje, weer (voor de derde keer) enorm reutelen met ademhalen.
Ze heeft al twee keer longonsteking gehad
dus mijn broek zakte af.Gelijk de vee-arts gebeld, maar dit keer een ander, want de vorige heeft haar tot twee keer toe niet beter gekregen,want het komt nu dus al voor de derde keer terug.
Vorige vee-arts als ik hem belde zei...geef maar vast ventipulmin en ik kom van de week langs.
Twee dagen later kwam hij dus en ja hoor longonsteking en aan de antibiotica voor vijf dagen.
Na vijf dagen kregen wij telefonisch te horen dat we nog een paar dagen met slijm oplossers verder moesten gaan en dan moest het goed zijn.
Goed...drie weken later weer het zelfde liedje, maar deze keer kreeg die kleine ook een shot prednison en dan moest het weer goed gaan.
Nakontrole was volgens deze vee-arts niet nodig.
Nu dat arme ding weer ziek was, was ik het lelijk zat!!
ik mijn andere vee-arts gebeld en die zei direkt naar de klinek komen voor longfoto's en een echo....huh wat was dat nou weer,dat had ik nog niet eerder gehoord....
Goed wij dus met vette stress moeder en kind ingeladen en naar de kliniek gereden.
Deze vee-arts zei dus dat hij zich direkt zorgen maakt met een veulen van deze leeftijd vanwege het risico op Rhodococcus infectie (nou dat was dus voor het eerst dat ik daar ooit van gehoord heb) hij vertelde dus dat dat een fokkers nachtmerrie is omdat behandeling meestal geen zin heeft, tenzij je er erg vroeg bij bent, want anders gaat je veulen gewoon dood!!
Nu nog erger het is dus ook nog eens ontzettend besmettelijk voor andere veulens en die gaan er dus ook kapot van èn als klap op de vuurpijl kan je dit @#$!! virus nauwelijks bestrijden en kan jaren in een stal overleven.
"Gelukkig" had mijn veulen dit niet en heeft ze een ordinaire longontsteking, maar zeg eerlijk...het is toch ongelovelijk dat die andere vee-arts er zoooo makkelijk over doet. Ik kan die vent wel wat aandoen, sukkel.
Nu heb ik andere antibiotica voor tien dagen en ventipulmin en moet over tien dagen terug komen.
Je begrijpt natuurlijk wel dat ik nooit meer naar die sukkel ga.
het had me twee veulens kunnen kosten.