Veulen past zich aan in de baarmoeder??????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eas_Mon

Veulen past zich aan in de baarmoeder??????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-06 14:53

Niet dat ik dit zelf ga doen.. Maar gewoon een vraagje want ik had zoiets gehoord.

Bijvoorbeeld: Merrie(Tinker) is 1.47 en de hengst(kwpn) is 1.60.. Dat zou kunnen..

Maar een Merrie(shetlander) is 1m en de hengst(shire) is 1.78..
Sperma van de hengst is wel KI.
Zou dat dan ook kunnen.. Het veulen past zich tenslotte wel aan in de baarmoeder.

Ikzelf zou het nooit doen want bij de bevalling moet de merrie toch moeite hebben?? Ach gut

Wat is jullie mening?

*Edit* Typo
Laatst bijgewerkt door Eas_Mon op 21-09-06 15:12, in het totaal 3 keer bewerkt

leannetje

Re: Veulen past zich aan in de baarmoeder.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 14:55

Lijkt mij niet echt diervriendelijk! Heb geen idee hoe zo'n veulen zich ontwikkelt in de baarmoeder van zo'n shetlander, maar als het kleiner blijft door de kleinere baarmoeder lijkt me dat niet echte een gezonde ontwikkeling en als hij gewoon groot wordt dan lijkt het me voor de merrie niet echt een pretje.

Bianca6

Re: Veulen past zich aan in de baarmoeder??????

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 14:56

NEEEEHHH
Een veulen is dan toch te groot en te zwaar...
Hij moet er ook uit! Dus NOOIT DOEN!
Ik heb het meegemaakt met een konijn (per ongeluk) een ander soort mannetje als het vrouwtje en dat mannetje had ene heel groot hoofd. Een jonkie is toen blijven steken en heeft bijna het leven van mijn konijn gekost.

Eas_Mon

Re: Veulen past zich aan in de baarmoeder.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-06 15:02

leannetje schreef:
Lijkt mij niet echt diervriendelijk! Heb geen idee hoe zo'n veulen zich ontwikkelt in de baarmoeder van zo'n shetlander, maar als het kleiner blijft door de kleinere baarmoeder lijkt me dat niet echte een gezonde ontwikkeling en als hij gewoon groot wordt dan lijkt het me voor de merrie niet echt een pretje.

Zo denk ik er dus ook over.. Knipoog ik had het ergens gehoord weet niet meer wanneer en waar maar zat er ook vreemd naar te luisteren..
Ze hadden het dus over dat en ze zeiden ook van ja het veulen groeit pas helemaal de hoogte in als het eruit is ofzo Clown Ach gut

Ann_l0ves_fe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 15:08

wat?! GheGhe zoiets raars heb ik nog nooit gehoord:P misschien dat het best wel kan maar lijkt me niet echt een pretje voor de merrie, op mijn manege heeft ook een keer een paard een veulen gehad wat te groot voor haar was (wat trouwes ook dood geboren) en het paard was helemaal depressief maar er waren natuurlijk genoeg mensen voor knuffels:) en ze kreeg een prikje van de DA (a) maar ik denk niet dat de shet het er mee eens zou zijn, want dit kan toch nooit passen?! Bloos

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 18:28

Ik denk dat het wel zou kunnen, maar heel pijnlijk is voor de merrie.
Daar zijn ze ook totaal niet op gebouwd, in het wild zie je toch ook geen shire op een shetlander duiken Clown?Die ligt gelijk plat.

Eas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-06 20:29

suus_ schreef:
Ik denk dat het wel zou kunnen, maar heel pijnlijk is voor de merrie.
Daar zijn ze ook totaal niet op gebouwd, in het wild zie je toch ook geen shire op een shetlander duiken Clown?Die ligt gelijk plat.

Ja oke maar dit is KI Knipoog Platte shetten Clown Whaha Haha!

black_velvet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 22:19

kun je het beter andersom doen krijg je een shire met korte beentjes Pling Rolleyes *LOL*

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 11:21

Volgens mij kan het wel, en hebben ze het ook ooit wel eens gedaan (shet merrie - shire hengst). Ik heb het ergens gelezen maar weet niet meer waar.
Het veulen past zich aan aan de baarmoeder, het wordt dus gewoon klein geboren, maar groeit veel sneller.

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 11:25

waar ik altijd kwam voor te verzorgen vroeger was een shetlander merrie van ong 1m gedekt door een 1,5 jarige een groot paard!!! het veulen was wel groot bij de geboorte maar niet overdreven.maar naar een paar weken was hij bijna even groot als mama..daarna moest hij bukken om te drinken.maar is wel een super mooi paardje geworden..

maar zou het niet expres zo gaan doen.

hessy8

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 23:19

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 10:49

Ik ken een boertje dat ieder jaar zijn shetmerrie (90 cm) laat dekken door een fjordenhengst ruim 1.40m en goed stevig.... en ieder jaar zie ik zo'n veulen ernaast staan wat groter is dan mams.. De merrie heeft geen problemen met de bevalling en ook niet met de dekking !
Ik denk alleen dat de hengst niet veel groter moet en helemaal niet zwaarder, de zwaarte van de botten is vaak het probleem bij de geboorte en niet de grote van het veulen.
Een veulen wat heel hoog op de benen staat, maar fijn gebouwd is, geeft meestal geen problemen

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 10:54

het veulen past zich idd aan in de baarmoeder, maar een zware hengst als bijv. een koudbloed van 1,70 op een kleine pony van 1 meter, dat is wel heel extreem. maar een arabische hengst van 1,55 kan makkelijk op een welsh a van 1,10 hoor. maar ik denk dat je wel een klein beetje rekening moet houden met de bouw van rassen. een paard dat wat smaller is (de hengst dan) zal makkelijker een veulen maken dat nog gezond is, want als het veulen na de geboorte zowel een inhaalslag in de hoogte als in de breedte moet doen, zal dat de bouw en gezondheid waarschijnlijk niet ten goede komen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 14:35

RPA --> KS.

ijsklontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 10:37

buiten het feit dat er problemen verwacht kunnen worden met de bevalling zal het veulen heel snel groeien en dat kan volgens mij ook niet goed zijn

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 20:36

op zich idd correct, veulen past zich aan en groeit nadien sneller.

nadeel kan zijn dat het veulen te rgoot wordt en zich dus idd moet bukken enzo Clown

waar je wel mee moet oppassen is de lichaamsbouw in het algemeen.

om bv naar schapen kijken: als je "normale" ooien door een texelram laat dekken kan dat problemen geven bij de geboorte door te brede hoofden bij de lammetjes. iets dergelijks kan dus ook met konijnen, paarden enz gebeuren.
maar grootteverschil tussen ouders is op zich niet "erg"

ragna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 21:33

Ik heb een a-pony merrie, ze heeft al 2 keer een veulen gehad van een tinkerhengst!!! Nu dit jaar is ze zelf uitgebroken toen ze hengstig was en bij haar loverboy gaan staan!! Deze heeft het aanbod natuurlijk niet afsloeg en haar dus dekte.
De merrie op zich is 1.50 lang en 1.16m hoog! Deze veulentjes worden wel groter dan de mama maar dit duurt wel tot ze 18 maanden zijn!!!
Zij dracht het veulentje wel volledig uit, want het veulen paszich inderdaat aan naar de plek( wanneer een veulen geen plek meer heeft zal het de placenta actieveren om de bevalling in te leiden)