Hoe kan ik zien of mijn verzorgshet drachtig is?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ann_l0ves_fe

Hoe kan ik zien of mijn verzorgshet drachtig is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-06 21:22

hoi allemaal!
mijn verzorgshetje is gedekt en nu (waarschijnlijk) drachtig er heeft van januari t/m begin mei een hengst bij gelopen (2 verschillende) en ik zou graag willen weten of ze nou echt drachtig is of niet. ze begint nu een beetje een buikje te krijgen maar dat kan ook van het gras komen en haar uiers zijn (nog) niet gespannen, dus als jullie tips hebben waar ik op kan letten hoor ik dat graag![url]
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-09-06 20:56, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt.

Melia

Re: drachtig?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 07:57

laat een scan maken of de DA komen, dan weet je het zeker Ja

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 08:51

precies, wat henrieke zegt. Een paard draagt 11 maand, dus je zou nu met opvoelen al iets moeten kunnen voelen .. al denk ik dat scannen geen zin meer heeft, als ze drachtig is, is het veulen al te groot.

Ann_l0ves_fe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-06 14:58

hejj,,
Pukkie is niet van mij, en ik denk niet dat de eigenaren de dierenarts willen laten komen, want ze geven eigenlijk niks om de paarden maar hebben jullie geen tips waar ik zelf naar kan kijken?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 15:09

De meeste drachtige merries worden niet meer hengstig, maar als dit merrietje normaal geen duidelijke hengstigheid vertoont weet je nog niets Knipoog
Ik weet niet hoe goed je het merrietje kent, maar ze willen nog wel eens wat veranderen in hun gedrag, maar ook dat kan heel subtiel zijn.
Buik zal pas later groeien en uier komt pas tegen het veulenen (inderdaad met 11 maanden dracht). Met name de laatste 2 maanden van de dracht wordt het duidelijk zichtbaar in het lichaam.

Ann_l0ves_fe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-06 15:14

ja pukkie is eigelijk nooit duidelijk hengstig, en ik ken pukkie heeel erg goed en ze is inderdaad een beetje van gedrag verandert. het klinkt misschien raar [het kan ook aan mij liggen] maar het lijkt wel een beetje of ze buien heeft de ene keer wil ze alleen maar knuffelen en de volgende keer vind ze het na een paar aaitjes wel weer genoeg. en het lijkt ook wel of ze wat minder aardig is naar felicia [haar maatje] maar het kan ook aan mij liggen hoor want het is niet echt duidelijk merkbaar. maar als dit symptonen kunnen zijn dat ze drachtig is?! Tong uitsteken

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 15:37

't Kan, maar 't hoeft niet Cool

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 16:29

Ik zou dr laten opvoelen..
en anders tja dan blijft het toch een gok..
Bij de uiers ga je pas vlak voor de bevalling wat merken, alleen de buik gaat echt groeien. Maar aangezien ze straks in haar wintervacht komt zal je dat ook minder goed kunnen zien.

En vaak merk je toch wel wat veranderingen in het gedrag van de merrie, maar dit is ook niet altijd.

Anoniem

Re: Hoe kan ik zien of mijn verzorgshet drachtig is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 20:56

VSW --> KS.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 20:59

je hebt 2 keuze mogelijkheden.
1, naar de DA gaan en op laten voelen / scannen.
2, afwachten tot volgend jaar, de uiers worden pas een maandje ervoor iets dikker.

Ann_l0ves_fe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-06 11:14

bedankt voor de tips allemaal, en wie weet toevallig met welke letter de naam moet beginnen als het veulen in 2007 word geboren?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 11:18

Als je geen papier hebt maakt dat niks uit!