ballen indalen welke leeftijd?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

luna1

ballen indalen welke leeftijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-06 11:04

oke het zit dus zo heb een hengst van ruim 1,5 jaar oud.
hij had al met 4 maanden behoorlijk wat praatjes en dat heeft hij nu nog steeds hoor Knipoog .
nu zie ik al vanaf dat hij ong. 9mnd is met regelmaat 1 bal hangen.
maar waar is die andere Verward .
gaat die ng indalen of heb ik te maken met een klophengst.
op zich geen pobleem voor volopig blijft hij nog hengst ,dit lag al in de planning en dat gaat goed.
maar als ik hem alsnog wil gaan castreren,wij hebben ze nu aan huis staan maar we moeten hier met 1 jaar weg dan is de vraag of ze naar een pensionstalling gaan of aan huis blijven staan en waar als er aan de overkant een merrie staat laat ik hem gewoon helpen hij moet wel gewoon normaal kunnen leven hij staat nu met mijn ruin en dat gaat goed de ruin is nog steeds de baas,moet het dan in de kliniek?
want volgens mij kan dat dan niet gedaan worden door de catreur neem ik aan?
en hoe castreren ze een klophengst?

kan iemand mij helpen?

gr gemma

Loolapelooza

Re: ballen indalen welke leeftijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 11:40

Vaak trekken ze er 1 of 2 op, mijn jaarling hengst liet er ook altijd maar 1 hangen (meestal zelfs geen) ik heb toen de VA laten voelen toen hij er toch was en hij voelde toch duidelijk 2 ballen zitten. Nou ja, 1.5 eigenlijk want die ene zat nog wel een stukje in het lieskanaal maar was ruim voldoende voelbaar om eventueel te castreren.

Dus je kunt best even de VA laten voelen als hij nog eens moet komen voor het 1 of het ander

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 08:44

als er 2 zijn ingedaald, moet je ze kunnen voelen, ook als ze ze in trekken. bij mijn 2 jarig arabje is er ook vaak maar 1 te zien, maar er zijn gelukkig 2 Lachen

luna1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-06 16:12

oke,dankjulliewle voor het antwoord.
ik zal eens ff voelen binnenkort haha.
en als ze veearts er toch is zal ik hethem ook eens vragen.

gr gemma

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 17:09

Kan zomaar gebeuren dat ie nog niet ingedaald is en alsnog gaat komen hoor. Bij mijn hengst kwam met de 2e met 1,5 jaar ongeveer.
Een hengst die ik ken is nu net 3 en pas sinds 2 maanden hangt de 2e er pas onder. Wel veel kleiner dan de ander, maar hij hangt er.

Normale hengsten worden door de veearts gecastreerd, onder een lichte narcose. Bij voorkeur in de wei in het voorjaar of najaar ivm vliegen. Klophengsten gaan idd naar de kliniek omdat je dan over een operatie spreekt.