En nou is ze weg! Wat een ellende

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vonnie

En nou is ze weg! Wat een ellende

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-06 19:41

Hebben jullie dat nu niet,je kijkt zo lang uit naar de bevalling van je paard en dan eindelijk na zo lang wachten is daar het wondertje Haha! en je bent er helemaal weg van Clown . Maar je weet in je achterhoofd het moet weg! Nou bij mij is het al een maand eerder dan gepland gebeurd, mijn merrie werd leeggezogen dus werd er besloten om met 4 maanden af te spenen. Gisteren was het zover daar kwam de nieuwe eigenaar met trailer m'n meisje erop moeder al gillend achterlatend en de kleine smurf helemaal overdonderd natuurlijk. Maar ik moet zeggen de reis ging super eenmaal op de nieuwe stal was ze nog rustig (ik had haar sedalin gegeven want een eerste trailer reis mag geen trauma worden dit is alleen maar goed voor de toekomst als ze weer een keer met de trailer meemoet) Wij haar in haar nieuwe stal gezet met brokjes en hooi en ze was natuurlijk nog steeds heeeel relaxed, dus wij aan de koffie en ik flink opgelucht dat het allemaal zo goed was gegaan. Na een uur komt de man die de paarden op die stal verzorgd naar ons en zegt: nu moet je niet schrikken, maar we moeten de veearts al bellen ze heeft heel haar hoofd opengehaald aan de voerbak. Ik als een speer naar de stal en daar stond ze mijn mooie Ballistic met een hele lap vlees los op haar hoofd. Ik zeg dit moet zeker gehecht worden Huilen dus de DA gebeld en deze was er met een half uur tsja en ze moest voor de hechtingen weer verdoofd worden, ze hebben zelfs nog bij moeten spuiten, arm dier zo'n 15 hechtingen gingen erin (petje af voor de DA super mooi gehecht) zo ben ik er een hele tijd nog gebleven en vandaag natuurlijk weer terug geweest helemaal opgelucht toen ik zag dat het er goed uitzag. Met moeder gaat het heel goed ze is heel rustig en het lijkt wel of ze blij is dat ze ervan af is (nou was het ook een veeleisend veulen) uiers staan natuurlijk strak en de melk loopt eruit maar met een paar dagen zal dit al veel beter zijn. Hoe zijn jullie ervaringen met het afspenen zijn er nog meer pech vogels Ach gut

Hollybolly

Re: En nou is ze weg! Wat een ellende

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 19:44

ach meis, ik heb geen ervaring ofzo, maar ik kan het me wel goed indenken dat het heel moeilijk moet zijn, omdat ik een merrie had die wegging van dr moeder toen ze twee was, en ik had geen afscheid kunnen nemen. gelukkig heeft je veulen een leuk tehuisje en met wat afleiding of vriendjes, hopenlijk geneest die wond snel en voelt ze zich snel thuis.

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 20:07

Hoi, bij mijn Haflinger hebben we het veulen zo'n 4 weken geleden gespeend. Het (merrie)veulen was toen 4 maanden. Ook dit veulen (het 2e inmiddels) zoog de moeder helemaal leeg en zelf groeide ze als kool! Het spenen op zich ging best goed, omdat ik met de merrie reed. Ze waren dus gewend om van elkaar gescheiden te worden. De ene keer natuurlijk langer dan de andere keer. Vlak voor het spenen heb ik haar zo'n 5 a 6 uur eraf gehad. De melk spoot wel uit haar uier natuurlijk. Dit was een paar dagen na het spenen ook wel zo, maar daarna ging het vrij snel beter. We hebben haar geen biks of iets dergelijks gegeven. Alleen weidegang (i.v.m. in beweging blijven) op een zeer schrale wei en een appeltje en wortels. Ik gaf haar ook wel Pavo Summerfit koeken erbij, hier zitten nl. allerlei goede vitamines, mineralen etc. in, maar GEEN eiwitten. Verder gelongeerd om haar wel in beweging te houden. Ze kon het veulen niet zien, maar jammergenoeg wel horen. Desondanks heeft het geen problemen opgeleverd. Afgelopen donderdag ben ik met de merrie verhuisd naar een andere stal en het veulen is achtergebleven. Ze hinnikten wel, maar bleef verder wel rustig. Ik blijf het altijd zielig vinden, maar ja, als je merrie helemaal leeggezogen wordt, kun je niet altijd langer wachten met spenen,....

Ik wens je veel succes en geef je merrie maar lekker veel aandacht!

vonnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-06 20:24

natuurlijk krijgt ze extra veel aandacht vanmorgen heb ik haar een uitgebreide poetsbeurt gegeven. Haar voer is ook gehalveerd en vanavond heb ik haar even in de bak gezet, helaas kon ze niet in de wei omdat het zo'n rotweer was maar morgenvroeg ga ik haar ook longeren weer of geen weer dan moet ze gewoon bewegen want dat is dan heel belangrijk hebben ze me verteld!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 13:04

Vervelend zeg voor het veulen, maar om eerlijk te zeggen is er niet helemaal slim gehandeld. Je had beter het veulen eerst af kunnen spenen in een vertrouwde omgeving, en als ze gewend was om gespeeend te zijn dan pas naar de nieuwe eigenaar. Alleen op een vreemde stal is vaak te veel voor veulens en dan gebeuren er ongelukjes.

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 14:14

Ik heb die van mij thuis afgespeent en het heeft geen problemen gegeven. Ze staan in hetzelfde weiland, wel een wei ertussen met andere paarden erin. Het gaat heel goed, de eerste dag was het moord en brand, gieren en de melk spoot eruit, maar daarna was het over. Ze hebben allebei aanspraak aan andere paarden dus dat leidt ook af. Een veulen wat bij mij in pension staat, wordt volgende week afgespeent, en gaat dan direct naar de opfok, het veulen is dan een dikke 4 maand en niet in handen geweest, hij moet in 1 dag leren om aan een touwtje mee te lopen, op de trailer en van mama weg. Maar het is hun keuze en ik heb ook gezegd dat ik hen niet help die dag, want ik ben het niet eens met hun manier.

vonnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-06 15:29

Het veulen was gewend om van moeder af te zijn ik rijd moeder 4 a 5 x per week daar zit ook 1 x per week een bosrit bij waar ik urenlang weg ben moeder hinnekte nooit, maar het veulen bleef hinneken ook al was ik uren weggeweest. Je moet ook de mogelijkheid hebben om het veulen op de huidige stal af te spenen en die had ik niet. De enigste box die vrij was is de box langs mijn merrie en dat schiet natuurlijk niet op. In het weiland kan ik er geen stuk tussenlaten en dan nog zou ik ze alleen hebben moeten laten lopen ook dat lijkt me niet bevordelijk ik ben er ook geen voorstander van om ze als ze net afgespeend zijn dat ze elkaar kunnen zien en horen in het weiland daar gebeuren de grootste ongelukken mee daar heb ik al heel wat nare verhalen over gehoord. Het was gewoon een dom ongeluk en ik denk dat alle veulens onrustig zijn bij mijn veulen hong de voerbak gewoon op de verkeerde plaats. Verder was het mijn bedoeling om het veulen er minstens 5 maanden bij te laten maar dit ging voor de merrie gewoon niet en voor de 4 maanden ga ik echt nog niet afspenen dat heeft een veulen minimaal nodig 4 maanden moeders voor zich alleen Vingers aflikken. Het veulen kon verder alles ik heb er zat mee gefreubeld ze kon ook alles poetsen voetjes geven mee lopen aan de lijn etc. dus daar heeft het allemaal echt niet aan kunnen liggen Bloos

luna1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 17:01

het is altijd naar om een veulentje af te moeten geven mar soms is het idd beter.
ik heb mijn veulen vorig jaar ook gespeent met 4 maanden, hij zoog zijn moeder ook leeg.
het is een prima jaarling geworden hoor.
het eerste is altijd moeilijk maar over een week of 2 ben je blij dat je het gedaan hebt echt waar!
en het schijnt zo te zijn dat trouwens de merrie er meer onder lijdt dan veulenlief dus stort jezelf op je merrie met veel liefde en aandacht,geen brok en veel beweging doet wonderen!

gr gemma

Pasha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 16:15

Bij ons is ook het 1e veulen afgespeent en gelukkig ging dit hardstikke goed.. want er wacht er nog 1 Tong uitsteken

Boss was 4 maand oud toen we hem weghaalden bij z'n mams... hij ging naar de opfok.
Samen in de trailer gedaan en Boss liep er als een echte stoere hengst zo in... Wij hadden nog al wat moeilijkheden verwacht maar voor we het wisten stonden ze al samen in de trailer...
Toen we bij de opfok kwamen samen er weer uit gehaald.. en ja hoor Boss liep al weer stoer voorop van Gezellig waar gaan we heen Clown
Nou samen met mams in een stal gezet, gaan koffiedrinken enzo..
en vervolgens mams er alleen uitgehaald en boss in de stal gelaten... Gelukkig liep moeders, die natuurlijk wat overrompelt was Zo de trailer in... en we konden weer gaan Haha!

Merrie maar 1 dag op stal gehouden en gelukkig was ze de 2e dag er helemaal overheen natuurlijk dikke uiers.. maar dat is inmiddels ook al wel weer minder en ze kan gelukkig nog met de andere merrie met veulen op de wei Lachen

Geen trauma's voor ons dus...

Maar we moeten er nog 1 Clown

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 08:49

Neonlight schreef:
Vervelend zeg voor het veulen, maar om eerlijk te zeggen is er niet helemaal slim gehandeld. Je had beter het veulen eerst af kunnen spenen in een vertrouwde omgeving, en als ze gewend was om gespeeend te zijn dan pas naar de nieuwe eigenaar. Alleen op een vreemde stal is vaak te veel voor veulens en dan gebeuren er ongelukjes.

zo doen wij het ook, en dat werkt inderdaad veel beter. de volgende eigenarne zitten dan niet met een veulen dat overal heen wil, heb het zelf gehad met mijn arabiertje, die werd zo bij de moeder weggeplukt, u wilt deze? prop in stal, eerste keer halster om en duw in trailer ..klaar! de problemen thuis zijn voor u, en reken maar dat die arme ziel gek was. nu zeg ik niet dat het bij jullie zo is hoor, mijn paardje is sowiewo apart met die dingen Clown en deze was echt niks gewend. onze veulens lopen ook al mee aan het halster ( shetten) en de moeders gaan er deze maand bij weg, en de veulens blijven staan.

vonnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-06 16:34

Als het veulen bij mij had mogen blijven was het ook nooit zo gegaan want dan was ze lekker met een groep de opfok ingegaan. Toen de afspraak werd gemaakt dat mijn merrie gedekt zou worden (we hadden vantevoren afspraken gemaakt omdat hij graag een veulen wilde en ik ook maar ik kan geen 2 paarden onderhouden) was er ook afgesproken dat er een veulen bij gekocht zou worden waar ze mee zou kunnen opgroeien tsja en als dit dan niet gebeurt dan heb ik het ook niet meer in de hand. En het is in geen geval zo dat ik zou zeggen hier is het veulen en zoek het maar zelf uit want het is wel de bedoeling dat ze over 3 jaar terugkomt (of ik ze dan zelf terugkoop of dat hij van de huidige eigenaar blijft dat weet ik nu natuurlijk nog niet) maar ik wil er zowiezo graag mee naar de keuring en ik zou ze ook graag rijden maar dat is allemaal voor over 3 jaar. In ieder geval doet ze het nu goed en gaat ze zelfs met haar vriendinnekes de wei op (een jaarling en een pony
dus ze is niet echt alleen)

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 16:36

aah..beterschap voor hem Ach gut

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 22:38

Weet wat je doormaakt Ach gut Verdrietig

Afgelopen zondag mijn oogappeltje ook verkocht...
Mijn eerste veulen, meteen met een flinke domper (geboren met teruggeklapt voetje dus het scheelde niet veel of ze had nog geen dag geleefd), veel zorgen, tranen en liefde.
En nu is ze weg Huilen

bokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 08:34

dit jaar hadden we twee zwarte hengst veulens een maand na elkaar geboren! Het eerste veulen was met eten en drinken zelfstandiger (zorgde z'n moeder wel voor) dan het tweede veulen die zoog z'n moeder helemaal leeg en daarnaast at hij ook nog eens z'n brodje leeg!

dus ja vorige week brak dan ook de tijd aan om te spenen....ze liepen altijd al samen met de moeders lekker bij elkaar in de wei dus waren ze al aan elkaar gewend.

eigenlijk heeft het dan ook helemaal geen problemen opgeleverd 1 nachtje nog een beetje aan elkaar gegild en daarmee basta!

de volgende dag nog wel even voor de zekerheid alles opstal gehouden en de dag erna konden de merries al weer met de rest mee naar buiten.

de twee zwarte hengste hummeltjes staan nu na 5 dagen binnen te zijn geweest aan de andere kant van het bedrijf en het gaat prima nergens last meer van! maar wat lijken ze dan toch in 1 keer weer klein.....

gelukkig voor ons geen problemen met het afspenen en hoop dat het in de komende jaren zo mag blijven gaan...

voor degenen die nog moeten succes!