Goede conditie = makkelijke(re) bevalling?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kytha

Goede conditie = makkelijke(re) bevalling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-06 18:06

Eventjes een vraagje, ik hoorde laatst dat wanneer je merrie een goede conditie heeft, de bevalling veel vlotter zou gaan als bij een paard met een slechte/geen conditie.
Ik ben eigelijk benieuwd of dat echt zo is. Van de ene kant lijkt dat logisch natuurlijk, meer spieren, soepeler enzovoort.

Ik heb 2 merrie's die eigelijk zelden gereden worden Bloos ..af en toe een buitenritje, maar nooit echt serieus aan de slag. Ze staan overigens wel gewoon dag en nacht op de wei, dus aan beweging komen ze niks te kort.
Maar als dat echt zo is, dan kan ik het misschien beter op gaan pakken. beiden zijn nu 4 maanden drachtig, dus ik heb in principe nog wel wat tijd om een beetje op te bouwen. Ik neem aan dat dat geen kwaad kan om hun conditie wat op te bouwen?

Mijn merrie heeft vorig jaar een veulen gehad, dat was haar eerste en zij heeft een vrij zware bevalling gehad (groot veulen) waarbij we haar hebben moeten helpen.
Inmiddels is het natuurlijk wel wat opgerekt enzo, dus wellicht geeft het deze keer minder problemen. Maar mijn andere merrie is nu drachtig van haar eerste.. dusja, ben er toch wel een beetje huiverig voor deze keer.

Zou een betere conditie helpen aan een makkelijkere/vlottere bevalling?

areke

Re: Goede conditie = makkelijke(re) bevalling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 18:12

mijn merrie heeft dit jaar ook haar 1e veulen gehad ik heb gewoon door gereden.
toen ze 10 maanden drachtig was heb ik ook nog wedstrijd gereden niemand geloofde dat ze drachtig was.
op het laatst kreeg ze het best zwaar en heb ik besloten haar niet meer te rijden alleen in het land een week later werd bachelor geboren.
hij was wel veel te groot dus we moesten helpen maar hij was er toch binnen 10 min uit.
of het echt helpt weet ik niet maar ik denk dat het wel wat scheelt.

Hollybolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 18:15

volgens mij is dat zeker waar, je merrie zal wel een evenzware bevalling krijgen natuurlijk, maar ze kan het makkelijker volhouden en is er sneller bovenop Knipoog

DMHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 18:19

mijn merrie is haar eerste dracht ook gewoon doorgereden. Toen ze op 8 maanden zat kreeg ze moeite met het rijden, hoewel ze niet eens dik was, en toen heb ik haar meer gelongeerd en ze kon gelukkig al vroeg het land op. De bevalling is heel makkelijk gegaan, ze had alleen wat last van de naweëen. Voor volgend jaar is ze weer drachtig en ik rijdt haar ook dressuurmatig door, m'n andere merrie is voor het eerst drachtig en die rijden we ook lekker door. Hoor wel van allerlei kanten dat het beter is om ze in conditie te houden, DA hoefsmit etc.

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 14:08

Mijn merrie heb ik ook gewoon doorgereden, tot ze mij toch echt te kortademig werd en ben ik gestopt 2 maanden voor de bevalling. Ze was op de dag van de bevalling nog lekker aan het rondsjouwen en 's nachts is heel vlot het veulen geboren. Het was haar eerste en heb dus even geholpen voor de zekerheid, maar eigenlijk kon ze het ook wel alleen. Ik heb alleen even het vliesje van het hoofd afgehaald en het veulen begeleid bij de geboorte, zodat ze niet met haar hoofd tegen de muur aan werd gedrukt ofzo.

Beber

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 15:03

Ik weet niet of het wetenschappelijk bewezen is, maar in de praktijk heb ik het zelf toch nu genoeg gezien dat het zo is.
Zelfs bij de mens.
Diegene die tot het eind van de zwangerschap in beweging blijven en gewoon blijven "werken" hebben , op een enkele uitzondering na, snelle en minder gecompliceerde bavallingen.

En...zijn daarna weer sneller op de been en in conditie.

Debbyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 20:25

ik denk het ook wel