afspenen ? wie heeft wat tips voor me.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mossana

afspenen ? wie heeft wat tips voor me.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-06 08:06

de pony van mijn dochter heeft een veulen van 4 maanden oud, wij wilden als hij 6 maanden was hem van de merrie af halen, moeder gaat zo een 3 tot 4 x per week onder het zadel, en het veulen staat dan in de stal, maar hoe moeten we dat nou doen als die er af moet? in een keer moet die ver weg staan van moeder? of is dat geen probleem dat ze elkaar nog zien en ruiken, moeders staat nooit in de stal, loopt 24/7 op de wei, ze wordt helemaal gek als ze binnen moet staan, wie heeft er tips voor ons?? groetjes moon

Arabian_Girl

Re: afspenen ? wie heeft wat tips voor me.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 08:11

heey

die van mij is op 11 maanden naar de opfok gegaan.heb hem daar samen met moeder heen gebracht.en hij ging gelijk samen met een ander veulen in de stal.daarna met moeder terug naar huis.in het begin was hij behoorlijk aan het roepen.maar werd al snel wat minder.toen hij zijn vriendjes erbij had,moeder was een groter probleem.die ging door alle drade heen en werd echt helemaal gek.allenaam roepen en zoeken.en overhal doorheen gaan. heeft wel 1,5 week geduurt voor ze wat rustiger werd.
die man van de opfok zei dat het het beste was dat ze elkaar niet konden horen.maar een ander veulen die ik heb gekocht toen die stond gewoon naast zijn moeder in een wei met nog een ander veulen.
je kan misschien proberen ze naast elkaar te zetten af en toe en dan zo langzaam wennen voor je ze ineens van elkaar haal.hoe het bij mij was gedaan was ook niet echt eeen suc6.

hoe is het trouwens met de moeder nu ?

amadan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 08:21

Laat de merrie toch gewoon buiten tijdens de periode van het afspenen, en het veulen op stal, als dat kan.
Ik heb net ook een veulen afgespeend, heb misschien 10 dagen oog- & ander contact vermeden. Bij mij kan dat, omdat de stallen situatie dusdanig is ingericht. Het viel allemaal wel mee. Heb het veulen met mijn andere merrie in de wei gezet & s'nachts op stal, ging prima. Het veulen gaat ook makkelijk met alle andere paarden samen in de paddock, uitloop of bak overdag. Ik heb haar dan maar met een ander paard tegelijk samengezet voor de veligheid. (Bij ons zijn heelaas ook geen andere veulens op stal). Veulen en moeder kunnen nu gewoon rustig contact met elkaar hebben (ze is 6 weken afgespeend), ook al zet ik ze niet bij elkaar, opdat het veulen niet weer probeerd te drinken, de merrie is weer in training.

amadan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 08:27

P.S. Ik heb zelf dus de merrie op stal gelaten, een aantal dagen echt dicht (we hebben half buiten stallen), zodat ze er zeker niet uit kon en om het roepen te vermijden, het veulen ook in een stal met hele hoge wanden, waar ze niet uit kon & naast paarden die ze al kende.
Er was nauwelijks geroep trouwens.
Ik ben eigenlijk ook wel voor het langzaam wennen, c.q. dagelijks een iets langere periode scheiden, zodat de melkproductie afneemt.

mossana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-06 15:40

HOI, WE HEBEBN GERPOBEERD HET VEULEN IN DE STAL TE ZETTEN HIJ SPRINGT GEWOON OVER DE DEUR HEEN GA NU PROBEREN OM MOEDERS EEN PAAR UUR PER DAG IN DE STAL TE ZETTEN EN DAN HET VEULEN OP HET UITLOOP GEBIED, ZO DAT HIJ WEL KAN RUIKEN MAAR NIET KAN DRINKEN OM TE BEGINNEN, ZOU DAT GOED ZIJN? GROETJES

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 15:44

Mijn merrie loopt 24/7 op de wei en haar veulen ook, we hebben er 1 weiland tussen gelaten. Verder staat de merrie bij haar oude vriendjes en ik heb een oude merrie bij het veulen gezet. Ze hebben alleen de eerste dag enorm gehinnikt en heen en weer gelopen. Daarna was het over.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 15:49

Zorg in elk geval dat beide niet alleen staan! En als je de mogenlijk hebt dat ze elkaar niet kunnen horen. Het blijft, vind ik, altijd wel zielig! Maar ja het kan nu eenmaal (vaak tenminste ) niet anders.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 15:56

Wij hebben vaak de merrie op de wei bij mijn oma en het veulen bij huis. aan het eind van de dag is het gegil veel minder en de volgende dag nog maar af en toe.

Wij spenen dus in een keer af. Dit geeft naar ons idee maar 1 maal stress ipv een tijd lang iedere dag opnieuw. Kun je misschien met iemand ruilen? Hun veulen naar jullie en andersom?

amadan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 16:05

Ik heb wel de eerste week de stallen van zowel de merrie als ook het veulen zo gesloten/ met hoge tralies ingericht, dat geen van beide er uit kon springen.
Daarna ging het met de merrie in ieder geval makkelijker, het veulen houd ik liever in een stal, war ze niet uit kan klimmen, ze is nogal ondernemend.
Ze heeft nu bv ook nog en ruin, die zich ook nog over haar ontfermd en haar claimt. Ze neemt ook alle denkelijke moeite om bij hem te komen. Succes verder!

beaujangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 20:42

ik heb mijn veulen in een keer afgespeend en de merrie heeft misschien maar drie keer geroepen maar het scheelt wel dat mijn veulen wel is verkocht en niet meer bij ons op stal staat.
Ik den k dat dat de beste manier is om dat te doen.
Weet je wat het is als je ze er iedere keer wat langer afhaald dan op een gegeven moment dat staat er spanning op het uier van de merrie omdat die kleine al even niet heeft gedronken.
En dan laat je die kleine er weer bij en die duikt onder de merrie en begint er tegen aan te duwen en te drinken en dan kun je kans krijgen dat je merrie uierontsteking krijgt.
Ik heb mijn veulen er afgelopen zondag afgehaald en heb het uier van mijn merrie twee keer per dag afgespoten met koud water en ze heeft bijna geen uier meer.
Terwijl ik zondag avond zoiets had van wouw dat gaat nooit goed komen maar toch wel.
In ieder geval succes

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 18:17

mijn merrieveulens die ik aangehouden heb heb ik altijd bij de merrie laten lopen en in het najaar de stal naast moeder gegeven. Overdag nog samen en 's nachts eigen stal. Geen speningsproblemen gehad. Hengstveulens gaan van het ene op het andere moment naar een andere locatie in de opfok na een dag roepen zij elkaar ook niet meer.