infectie schede vroeg in de dracht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jacimatho

infectie schede vroeg in de dracht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-06 13:31

Een vraag aan de ervaren fokkers onder ons...

Na heel wat ellende is mijn merrie eindelijk drachtig maar blijkt een infectie te hebben in de schede.
De baarmoeder zag er mooi uit en vertoonde geen tekenen van infectie op de scan.

DA zegt dat ze hieraan niets doen en dat ze kalm aan moet doen, geen wilde uitspattingen qua rijden en beweging zodat de billen lekker tegen elkaar aan blijven zitten en de infectie de minste kans heeft om naar boven te kruipen.

Iedere dag koekeloer ik onder de staart en hangt er een druppeltje troebel vocht onder aan de kling.
Vorig jaar ging het precies zo en heeft ze uiteindelijk het veulen vergooit, met een hoop na-ellende.
Voor de dekkingen heeft ze een swabje gehad, niks aan de hand.
Verder ook geen koorts of andere opvallende kenmerken.

Is er iets dat ik aan die infectie kan doen?

Groeten
Cindy

Hollybolly

Re: infectie schede vroeg in de dracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 13:36

dan heeft ze misschien toch vocht in de baarmoeder, toch sammie? als er vocht uit komt? wacht maar even tot sammie reageert. als je meer wilt weten ik heb ook een topic: ik geef de hoop op. daar hebben ze al veel uitgelegd. ik zou het verder niet weten ik laat me hier ook leiden door de ervarenen Knipoog

jessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 15:02

Ik zou naar mijn da luisteren en als je dat niet vertrouwt ergens anders een second opinion vragen...

Vocht in de baarmoeder is op de scan te zien dus ik denk niet dat dit het geval is.

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-06 15:04

jessje schreef:
Ik zou naar mijn da luisteren en als je dat niet vertrouwt ergens anders een second opinion vragen...

Vocht in de baarmoeder is op de scan te zien dus ik denk niet dat dit het geval is.

Baarmoeder zag er keurig uit, was niks mis mee zo te zien op de scan, het was echt een infectie van de schede.
Ze kon niet uitsluiten dat de infectie naar boven zou kruipen en de baarmoeder zou aantasten, vandaar het advies om kalme arbeid te verrichten.

Hollybolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 17:30

kan de da die infectie niet bestrijden? anders kan je verder denk ik niks doen en gewoon kalm aan doen.

Semra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 09:39

Mijn merrie had bijna twee jaar geleden iets vergelijkbaars.
Ze was natuurlijk gedekt en ongeveer 5 maanden drachtig. Verder was ze wat lusteloos maar meer niet. Geen koorts of andere klachten.
De ene dag zat er alleen wat opgedroogde viezigheid aan haar kling. De andere dag kwam er een helehoop troebel slijm uit en zat haar staart ook onder de viezigheid.
DA zei dat hij er niets aan kon doen als rust adviseren. Ze mocht niet rennen of zich druk maken. Hij was bang dat ze het veulen zou verwerpen. Boxrust. Dat hebben we ongeveer twee weken volgehouden.
Toen werd Lidelia zo sjaggie dat ik toch besloten heb om haar elke dag een half uurtje buiten te zetten met haar toen 5 jarige dochter en tevens beste vriendin. Zo waren ze lekker rustig.
In november, op ongeveer 6 maanden dracht, bleef ze vuilen. De DA heeft nog een scan gemaakt. Alles leek in orde. Het hartje klopte goed. Verder kon hij er niets van zeggen.
Lidelia heeft heel de dacht dit slijm verloren. Naast haar half uurtje buiten staan ging ik regelmatig met haar aan de hand grazen. Alles om stress te voorkomen.
In april vorig jaar heeft ze een gezond veulen gegeven.
Ze is vervolgens gezond verklaard, opnieuw gedekt, ditmaal met KI. We zijn de hele zomer aan het modderen geweest om haar drachtig te krijgen.
Op 1 juli dit jaar heeft ze weer een gezond veulen gegeven na een probleemloze dracht.

Wat het uiteindelijk is geweest weet niemand. Wij zelf denken dat het er mee te maken had dat ze dat jaar natuurlijk gedek was.

Het is nog al een lang verhaal geworden. Ik hoop dat je er wat aan hebt.
En natuurlijk heel veel succes gewenst met je merrie.

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 09:55

Mijn merrie had direkt aan het begin van de dracht ook een infectie in de vulva. Ongeveer 1 week na de (natuurlijke) dekking. Ze was verder goed fit en had geen koorts, maar er kwam echt vieze gele smurrie uit haar schede. Ze heeft een paar dagen antibiotica gehad en daarna was het snel over. De rest van de dracht is probleemloos verlopen. Intussen staat er een gezond hengstveulen naast haar van alweer bijna 4 maanden oud !

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-06 13:35

Jij hebt dus wel anti biotica gekregen?

Kimmb

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 09:42

Als het een vaginitis betreft dan kun je zeker antibiotica geven, zowel lokaal in een zalfvorm, als algemeen (in poedervorm bijvoorbeeld)