waneer moet een hengsten veulen tussen de merrie,s uit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mossana

waneer moet een hengsten veulen tussen de merrie,s uit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-06 16:34

hallo, wij hebben een hensgtje van 4 maanden oud, hij staat nu met mams in de kude tussen andere merrie,s en ruinen in, mijn vraag eens waneer moet die weg bij de merrie,s voor dat we dadelijk nog meer veulens rond hebben lopen, we willen hem zo lang mogelijk hengst laten, en zijn aan het denken om hem of op de opfok te zetten, of iemand te zoeken die in maastricht of omstreken ook een hengst heeft staan, voor hem daar bij in de wei te zetten of bij onze ruinen neer te zetten , we willen hem met 6 maanden volledig afgespeent hebben, hoe ver moet die van moeder uit de buurt zijn als je ze doet schijden, groetjes ramona Bloos

luffwinny

Re: waneer moet een hengsten veulen tussen de merrie,s uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 16:48

volgens mij zijn ze na een jaar vruchtbaar maar dat weet ik niet zeker hij hebben een hengst van 1,5 en die staat nog gewoon bij de merrie zonder problemen..

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 22:26

Als het goed is kan een hengst dus al dekken als hij 9 maanden is... Dus een hengst van 1,5 jaar gewoon bij een merrie... nou ik spreek je wel over 11 maanden Tong uitsteken

Het is heel goed om een hengst met zeker 5 maanden af te spenen. Dan is hij met 6 maanden helemaal "melkvrij" en kan hij bij zijn moeder weg. De meeste mensen spenen al af met 4 maanden, maar dat is ieder eigen keuze...

keresa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 12:11

ik heb ook een hengst tot 1,5 jaar tussen de merrie's laten lopen en het kon nog wel langer hij had bij de dames dus helemaal niets te vertellen ligt dus aan hoe de hengst is

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 15:18

ligt helemaal aan de hengst...
Chenoa zou ik NU (met 4 maand) al niet meer bij merries in de wei zetten (gelukkig is zn mams drachtig, dus daar kunnen geen ongelukjes mee gebeuren, anders was ie op 100 dagen afgespeend), maar ik heb al hengstveulens gehad die je net zo goed tot hun 1,5jaar erbij had kunnen laten...Is dus heel afhankelijk van veulen tot veulen...

Jenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 15:23

Inderdaad is dit afhankelijk van veulen tot veulen hoeveel geslachtsdrift er al in zit natuurlijk. Maar in theorie kan een veulen van 9 maand al dekken. Het hangt er dus vanaf, ik zou het een beetje in de gaten houden hoe hij zich gedraagt. Persoonlijk ben ik voorstander van zo laat mogelijk scheiden van de moeder, maar soms dit niet mogelijk als hij al wil gaan dekken natuurlijk. Dan is 6 maanden een goede leeftijd. Plaats hem dan liefst bij andere hengstenveulens of oudere ruinen.

mossana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-06 07:57

oke , bedankt voor jullie reacties, hij gaat met een maand of 6 van zijn moeder af en dan met een ruin van twee jaar op de wei, groetjes

mossana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-06 07:57

oke , bedankt voor jullie reacties, hij gaat met een maand of 6 van zijn moeder af en dan met een ruin van twee jaar op de wei, groetjes

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 08:06

die van mij heeft bijna 11 maanden bij zijn moeder gestaan.daarna de opfok in.zijn vader heeft tot zijn 2 zonder problemen tussen de merrie's gestaan.daarna heeft ie wel gedekt.
heb ook een haflinger gehad en die sprong met 6 maanden al op zijn moeder.maar hier niet op de merrie's hij heeft er tot een jaar bij gestaan

Manon86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 09:34

Mijn hengst is nu 2 maanden en wil bij alle merries al erop springen. Gelukkig weet hij nog niet zo goed waar hij er op moet haha vaak zit hij nog voor bij het hoofd of nek. In iedergeval al een echte hengst.