drachtige merrie scheren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

drachtige merrie scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-06 15:25

Ik scheer jamaica in de winter (nouja, oktober) altijd, maar, nu is ze drachtig, en weet ik niet goed wat wijsheid is.
Ze is begin mei uitgerekend, dus ik ga er wel vanuit dat ze dan helemaal onder de dekens vandaan is, maar stel dat het veulen eerder komt? Ik moet er niet aan denken dat ze met een deken op moet bevallen en het veulen in de singels komt ofzo

boellie

Re: drachtige merrie scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 15:42

mijn merrie is ook drachtig maar ik scheer haar ook en is ook mei uitgerekent anders kan ik niet rijden

Judibo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 16:11

Wie weet is het niet eens nodig om te scheren stef...
Donja heeft normaal, als ik geen deken op doe, echt een teddyvacht... Van de winter dacht ik: ik ga toch niet meer fanatiek rijden, kan wel een wintertje zonder deken (komen overdag buiten, snachts dan binnen). Nou, mooi niet dus! Blijkbaar door de hormonen heeft ze geen wintervacht ontwikkeld, gevolg was dat ik eind januari toch maar een deken op heb gegooid, omdat ze snotverkouden was....
Ben trouwens benieuwd hoe ze het deze winter gaat doen.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 16:13

mijn merrie krijgt helemaal geen deken op als ze drachtig is (normaal stond ze wel onder een deken)
scheren zou ik zowiezo zelf niet doen
een merrie met een veulen onder een deken vind ik niet handig
en storend voor zowel de moeder als het veulen

Tienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 18:19

Mijn merrie heeft normaal ook een deken op, maar nu is ze drachtig en laat ik haar zonder deken.
Zelfde redenen als Unamie geeft en jijzelf.

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 18:57

Mijn merrie heeft ook normaal in de winter een deken op, ik scheer trouwens niet, maar toen ze drachtig was, heeft ze geen deken op gehad en heb haar tot en met de kerst gereden en ze heeft die hele winter geen wintervacht gekregen. Als ze goed gezond is, krijgt ze door de dracht geen wintervacht. Hierdoor moet je wel oppassen met verkoudheid, dus na het rijden eerst even op temperatuur laten komen op warme stal, voordat ze weer de kou buiten in gaat.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-06 21:36

over het geen wintervacht krijgen, ze begint nu al dikker in t haar te komen (haflinger)

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 21:41

soraya stond ook altijd met dekens maar in de zomer kwamen we erachter dat ze drachtig was en de dierenarts had verkeerd opgevoeld.hij zei kan binnen 6 weken komen...niet dus..dus wij geen deken meer opgedaan.november enzo nog nix...10 januari pas geboren! ze heeft gewoon zonder dekens gestaan.en toen het veulen geboren was ook geen deken op,(ging pas in okt eraf) daarna toch wel een deken opgedaan omdat ze weer vaak gereden zou worden.maar ik zou zelf geen deken opdoen als ze drachtig is.
mocht het nodig zijn omdat ze geen wintervacht krijgt kan je het altijd nog doen.

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 08:47

Ik wil dit topic even volgen, heb hetzelfde vraag als TS.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 09:07

Ik heb mijn merrie afgelopen winter ook gewoon geschoren...... Nou was ze eind Juni uitgerekend, en ik woon in Frankrijk, dus ook al ander weer. Maar in NL stond mijn paard half april al weer zonder deken, dus ik denk wel dat het kan......
Het veulen komt zowiezo geen maand eerder hoor..... Ik weet niet waneer ze precies is uitgerekend?
Gewoon goed je paard in de gaten houden, en optijd afbouwen met dekens.....

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-06 09:39

Saffier schreef:
Het veulen komt zowiezo geen maand eerder hoor.....

Roep dat niet te hard, heb 3 jaar geleden een (kerngezond) veulen 5 weken te vroeg gehad (bij mijn shet). Ben dus een beetje para op vroege geboortes Knipoog

DMHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 09:45

vorige winter heb ik mijn merries ook geschoren en die zijn nu beide drachtig. De een scheer ik wel, want die hoeft pas in juni en de ander scheer ik niet maar doe ik wel een dekentje op, die moet eind april, geen hele dikke deken zodat ik hem op tijd weer af kan doen...

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 10:15

Ik scheer mijn merrie misschien wel dit jaar, maar dat komt meer door andere redenen, en het zal de eerste keer worden dat ze geschoren wordt. Haar veulen is nu een maand oud, en zal pas december afgespeend worden, en voor die tijd zal ze geen deken op krijgen. Wil ik de wintermaanden nog een beetje fatoenlijk kunnen rijden zal ik ze moeten scheren, anders zal ze nu al onder de dekens moeten. Ze is pas in juli uitgeteld, dus dat is geen probleem. Anders zou ik nooit een drachtige merrie scheren!

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 10:22

een veulen kan zeker vroeger geboren worden
ik heb ze ook 2 en zelfs 3 weken vroeger gehad
en wel de juiste dekdatum want ze waren in 1 keer drachtig

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 11:03

Waarom begin je dan nu niet al met dekens?? Dan wordt die vacht niet zo dik Knipoog

ijsklontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 21:41

Mijn vriendin heeft haar merrie tijdens de eerste drachtigheid niet geschoren. Dat was niet goed werd gezegd (geen idee waarom waarschijnlijk ivm het met de deken bevallen). De merrie werd suf en van rijden was er met 5 maanden dracht al geen spraken meer.
Haar 2e dracht heeft mijn vriendin haar wel gewoon geschoren. De merrie bleef fitter en hebben we tot de tiende maand gewoon gereden.

Nou weet ik dat de 2e dracht vaak anders is als de eerste, maar de merrie werd altijd geschoren.

Zwangerschap zowel bij paarden als bij mensen het is geen ziekte doe zo veel mogelijk dat wat je normaal ook doet. Lok natuurlijk geen onnodig risico uit. En ga geen zz parcour meer springen, maar als je normaal wel scheert zie ik geen beperking waarom nu in eens niet.

Maseike

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 06:40

Ik ga dit ook even volgen Lachen
Ik scheer Monchique eigelijk altyd Lachen
Nu ze drachtig is zit ik eigelijk met de zelfde vraag wat nu het beste is in de winter een dek op of niet ?
Scheren zal niet gaan dit jaar vanwege dat ik mon een spuit moet geven anders kom je niet bij de benen met het scheermachine,dus zit met de vraag of ik nu gewoon de winterdek moet op doen!

Samm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 09:23

Ik heb vorig jaar mijn merrie ook geschoren, maar nu ze drachtig is doe ik het niet. Ik blijf haar wel gewoon trainen maar ik doe gewoon extra dekens op zodat die, de vacht een beetje tegenhouden Knipoog , mijn merrie is half juni uitgerekend.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 09:29

Als je op tijd scheert, en maar een keer scheert (weet niet of het bij jouw paard vaker moet dan een keer) heeft de vacht nog de kans om een beetje door te groeien, en zit ze niet zo heel kort in haar vacht.

Overigens heeft de lengte van de vacht te maken met het licht dat je merrie krijgt, en niet met de temperaturen. Ik weet niet hoeveel licht er in stal is, en wanneer het licht uitgaat in de winter?

Als de bevalling in Mei is, zou ik scheren en met dekens gaan werken, maar dan wel op tijd afbouwen zodat ze zonder kan als het veulen geboren zou moeten worden.

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 20:20

Zolang je merrie niet totaal in de stress raakt of verdoofd moet worden vor scheren ofzo, zou ik gewoon doen zoals altijd, waarom zou je het anders doen.
Het haar groeit idd nog weer een heel stuk aan en dan kan die deken tegen die tijd allang weer af.
En idd drachtige merries hebben het vaak warmer door hun inwendige kacheltje, vandaar dat die al vaak eerder gaan verharen. Knipoog