Hoe te doen bij verkoop? Handgeld?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

WenK

Hoe te doen bij verkoop? Handgeld?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-06 07:00

Gister zijn er mensen voor Vic geweest, serieuse mensen, enthousiaste mensen. Vandaag laten ze meer weten. Moet ik met deze mensen, mochten ze hem kopen nog iets regelen? Nu volledig betalen en later ophalen zou ik als koper nooit doen, maar nu alleen mondelinge afspraken maken vind ik zo weinig zekerheid naar mij toe geven. Ik heb gehoord van handgeld, is dat een optie? Moet je daar een contract bij opstellen? Hoeveel moet ik dan doen? De verkoopprijs zal niet boven de 1500 uit komen en niet onder de 1000.

ikbenfilou

Re: Hoe te doen bij verkoop? Handgeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 07:11

toen ik mijn paard kocht moest ik 500 euro handgeld betalen
ik wilde het zelf ook want stel dat ik na een week komt en het paard had weggeweest
had ik even niet aan moeten denken.
ik vindt dit best een goede afspraak hoor zo weet je waar je aan toe bent voor beide partijen.
een contract kan je altijd opstellen hoor het adres van die mensen zodat je kan gaan kijken of bellen hoe het gaat en evt. als het niet klikt dat Vic altijd bij jou terug komt dan en niet doorverkocht word
dan gaat hij van hand tot hand of misschien wel naar een fokker en dat wil je denk ik niet hebben.

heel veel succces en sterkte met het afscheid nemen van Vic.

ps. wat een snoepie is vic trouwens Pling

Sies

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 07:17

Op een bedrag rond jou bedrag heb ik ook 500 euro handgeld gegeven.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 07:18

Gewoon wat hand geld is de beste optie ja.
Bijv. idd. 500 euro.
Ik heb geen ervaring met paarden kopen en handgeld,want ik nam mijn muts meteen mee toen ik haar had geocht.
Als je die mensen handgeld laat betalen,heb je de zekerheid dat ze terugkomen,en anders heb je mooi 500 euro in je zak.
Voor die mensen is het een zekerheid dat jij het paard niet verkoopt aan een ander,en dat je op hun blijft wachten.
Maak anders een soort koopcontract en print dat uit op de pc,in tweevoud,en laat hun beide formulieren ondertekenen,en teken zelf ook natuurlijk.
Geef hun 1 papier mee,en bewaar de andere.

Hoelang zit er tussen de koop(de beslissing dat ze wilden kopen) en het ophalen in?

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-06 07:24

Dank voor jullie reacties alvast. Handgeld is dus idd wel aan te raden, en zo'n contract, dat is in de zin van: Hierbij verklaren ..... en ..... dat op ...-..-.. EUR ...,... voldaan is, dat het veulen Esperanza's Vicaro hierdoor gereserveerd is door .... Op de dag van ophalen zal het resterende bedrag van ....,.. voldaan dienen te worden?

TL, er zal een 2 a 3 maanden tussen zitten.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 10:47

Ja,zoiets moet je dan op papier zetten.
Gewoon simpel,maar wel allebei 1 meegeven.(jij 1 en die mensen 1)
Lijkt me stug dat ze na die paar maanden besluiten om het toch niet te doen.
Voor de zekerheid zou ik dus toch dat contract doen,maar meer als bevestiging van de koop.
(en het bewijs van handgeld)

Succes met de verkoop! Pling

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 11:11

Normaal gezien wordt 10% handgeld/voorsschot gerekend. Persoonlijk vind ik dat wat weinig en ik ben kennelijk niet de enige als ik de bovenstaande reacties zie Knipoog

500 euro vind ik een net voorschot OK dan! als je uiteindelijk "maar" op 1000 euro uitkomt is het misschien wat veel.

Voor de veulens die voor geboorte worden gereserveerd, stel ik een contract op. Reden daarvan is dat de kopers voor de geboorte natuurlijk niet weten welk vlees ze in de kuip hebben Knipoog

Spreek wel af met de eventuele kopers wat er gebeurt als Vic in die maanden dat hij nog bij jullie blijft iets ernstigs tegenkomt (zoals ernstig ziek, been breken,...) Als ze mondeling zeggen hem alsnog te nemen, zou ik dat wel even laten op papier zetten en ondertekenen. Kan net zo goed zijn dat jullie bijvoorbeeld overeenkomen dat de koop dan geannulleerd wordt, wellicht zullen zij dan van jou ook een schriftelijke overeenkomst willen...
Als je helemaal save wilt spelen, wat voor beide partijen van voordeel is, stel je ook "gewoon" een overeenkomst op.

bv koper die en die, verkoper die en die komen tot overeenkomst voor verkoop van veulen Vicaro met paspoortnr/stamboeknr zoveel, ouders die en die
prijs
regeling (voorschot, uiteindelijk restbedrag wanneer te betalen, wanneer vic uiterlijk moet worden opgehaald,...)
opgemaakt te ... op ....
Voor akkoord
de koper/de verkoper

succes ermee!! Knipoog