Normaal gezien wordt 10% handgeld/voorsschot gerekend. Persoonlijk vind ik dat wat weinig en ik ben kennelijk niet de enige als ik de bovenstaande reacties zie 
500 euro vind ik een net voorschot
als je uiteindelijk "maar" op 1000 euro uitkomt is het misschien wat veel.
Voor de veulens die voor geboorte worden gereserveerd, stel ik een contract op. Reden daarvan is dat de kopers voor de geboorte natuurlijk niet weten welk vlees ze in de kuip hebben 
Spreek wel af met de eventuele kopers wat er gebeurt als Vic in die maanden dat hij nog bij jullie blijft iets ernstigs tegenkomt (zoals ernstig ziek, been breken,...) Als ze mondeling zeggen hem alsnog te nemen, zou ik dat wel even laten op papier zetten en ondertekenen. Kan net zo goed zijn dat jullie bijvoorbeeld overeenkomen dat de koop dan geannulleerd wordt, wellicht zullen zij dan van jou ook een schriftelijke overeenkomst willen...
Als je helemaal save wilt spelen, wat voor beide partijen van voordeel is, stel je ook "gewoon" een overeenkomst op.
bv koper die en die, verkoper die en die komen tot overeenkomst voor verkoop van veulen Vicaro met paspoortnr/stamboeknr zoveel, ouders die en die
prijs
regeling (voorschot, uiteindelijk restbedrag wanneer te betalen, wanneer vic uiterlijk moet worden opgehaald,...)
opgemaakt te ... op ....
Voor akkoord
de koper/de verkoper
succes ermee!!