Veulen aan touw...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bosprez

Veulen aan touw...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-06 09:31

hallo,
ik ben nu begonnen met mijn veulen te leren wennen aan een touw en aan een halster enz...

Maar ik begin in haar hokje daar is ze braaf maar als ik vooruit wil gaan leg ik mijn hand achter haar billen en probeer ik haar vooruit te leiden.
Maar plotseling begint ze dan te crossen en te steigeren.
ik heb ze dan vast met een touwtje dat ik gewoon onder haar halster doortrek en dan als ze begint te lopen laat ik een deel van het touw los zodat het uit haar halster is dan kan ze weglopen.

Moet ik ze dan blijven vasthouden of loslaten? want ik denk dan altijd dat ze ergens gaat schuw zijn aan haar hoofd ofzo.........??

Graag zou ik enkele tips willen horen! Lachen

alvast bedankt!

Kimmb

Re: Veulen aan touw...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 09:42

Als je haar telkens los laat dan leert ze, door te steigeren of te gaan crossen dat ze niet mee hoeft te wandelen... handig truukje als ze straks wat ouder is.....
Gewoon vast blijven houden dus, maar wel mee bewegen (dus als ze begint te crossen meelopen en kalm tegen haar praten dat dit niet de bedoeling is).
Ze gaat dus niet zo snel kopschuw worden als je haar vast blijft houden als ze gaat crossen (Ze worden wel kopwschuw als je met je handen rond haar hoofd gaat liggen zwaaien en gaat roepen bijvoorbeeld).
En elke sessie halstermak maken, niet te lang laten duren, maximaal een kwartier, dan is het concentratievermogen van een veulentje echt wel op.
succes!

mandy13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 09:46

ik zeg ook: niet meer los laten.
gewoon kleine rukjes geven dan ben jij het sterkst!
en als ze dan weer netjes bij jou loopt en braaf is heeeeeeeeeeeeeel goed belonen!
ik hoop dat je hier wat aan hebt! Pling

pRik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 09:50

als je de beschikking over moeder én veulen hebt, kan je misschien een x samen met ze wandelen.. Veulen doet al gauw zijn mama na..
ik doe dit ook altijd met mijn paardenkindjes en het gaat altijd stukken beter.. na een tijdje kan je dan weer eens een stukje alleen met veulen proberen! Succes Knipoog

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 10:27

Mijn veulen liep vanaf dag 1 al niet met mama mee, mama in de stress wij in de stress, heb toen al heel snel het veulen geleerd dat ze aan een halster met touw moest lopen, nooit loslaten, zorg er voor dat je een lang touw hebt, die van mij wil ook wel eens vrolijk springen en met die beentjes gooien als ze in de wei loopt, maar zodra ze wist dat ze toch niet weg kon, was het al gauw over, de eerste keer klapte ze achterover, maar daar had ze snel van geleerd, de keer erop keek ze wel uit! En trekken heeft geen zin, hoe klein ze ook zijn, ze zijn altijd sterker dan jou. Probeer er iemand achter te laten lopen, niet te dicht om klappen te voorkomen, die het veulen een beetje aanmoedigt als ie stil gaat staan. Veel succes!

nikkessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 12:02

In het begin was het een drama om met mijn veulen aan het touw te lopen. Het veulen is erg mak. Maar op het moment dat ik met het halster in de stal kwam dan scheurde ze door de stal. Ik kon haar bijna niet te pakken krijgen. Uiteindelijk kreeg ik het halster wel om. Ik ben begonnen met oefenen in de weide. Ze heeft zich in het begin een aantal malen laten vallen. Alles om maar niet aan het halster te hoeven lopen. Ik heb nooit losgelaten. Het heeft wel een week gekost om haar te leren om fatsoenlijk mee te lopen. Als ik nu met het halster in de stal kom staat ze vooraan en zonder problemen kan ik het halster omdoen. Terwijl ik in het begin dacht, dit komt niet goed.

Bosprez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-06 16:37

bedankt!
deze namiddag weer geweest en haar bij haar halstertje vastgenomen en gewandeld naast haar mama en dat ging eigenlijk goed!
ze is wel wat schuw om haar halster aan te doen enz... maar dat gaat wel over!

nogmaal bedankt voor de tips!

Bosprez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-06 12:04

het gaat echt goed hoor
ze luistert al veel beter neemt soms nog eens een grote sprong in de hoop dat ze los komt maar voor de res tis ze heel rustig!

mertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 13:14

leuk dat het zo goed gaat!! volhouden en je krijgt een perfect luisteren paard!
veel succes verder!