Hoe oud spenen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lilli

Hoe oud spenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-06 12:42

Mijn merrie veulentje Faith is nu bijna 4 maand (op 17 augusutus). De laatste week begin ik te merken dat haar mama het echt zwaar krijgt. Ze valt wat in en haar ribben worden zichtbaar. Veel mensen hebben het over spenen op 4 maand (ongeveer 100 dagen), maar ik vind haar nog zo jong!. In mijn boek zeggen ze 5 maand. Het is wel een stevige en gezonde dame maar ik ben bang dat als ik haar nu al speen ze misschien toch tekorten aan voedingstoffen krijgt. Hoe oud hebben jullie gespeend? Kan ik het nog een beetje rekken door de merrie meer te voederen?

-xxx- lilli

Amandake

Re: Hoe oud spenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 13:33

Mijn Fries merrieveulen word binnen 2 weken afgespeend,dan is ze 5 maanden,ik heb een jaarlingetje gekocht om erbij te zetten zodat ze kan spelen met haar.
Ik voer dan wel veulenbrok bij .
Sucses !! Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 13:35

een veulen bij ons op stal van vorrig jaar werd met 3 maanden oud al verkocht en gelijk meegenomen, een veulen van januarie dit jaar staat nog steeds bij mams in de wei

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 14:14

Mijn merrie hebben we 6 jaar geleden met 4.5-5 maand afgespeend. Haar moeder was het helemaal zat en viel erg in.
Mijn huidige veulen hoop ik in ieder geval tot begin oktober bij de merrie te kunnen houden. Dan is ze zo'n 5.5 maand. Als het weer een beetje goed is misschien dan nog wel tot eind oktober.
Hangt ook een beetje af van de opfok waar ze naar toe gaat wanneer die haar in oktober kunnen 'ontvangen'.

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 13:37

Kan ze al veulenbrok eten? Dan kun je haar er gewoon bij weg halen hoor. Je voert het veulen dan gewoon bij met veulenbrok.

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 13:39

Tussen de 4 en 6 maanden is gebruikelijk om af te spenen. Bij ons op stal gaat alles met 4 maanden eraf, terwijl ik bij de Lipizzaners gewend was met 6 maanden. Je moet kijken hoe ver het veulen is en hoe de merrie. Als je denkt dat veulen het wel zonder mam ook gaat redden.... dan prima toch?!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 13:40

Niet spenen is ook een optie. Zorg dat je merrie voldoende ruwvoer heeft, het liefst onbeperkt.

Mijn paard is heel lang bij zijn moeder gebleven, gewoon in de kudde en is nu een heel stabiel paard qua karakter geworden.

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 13:42

ik heb om diezelfde reden vorige week afgespeend, veulen was 4 maanden , zeer zelfstandig en door de merrie al half afgespeend....
het gaat super, merrie bloeit zichtbaar op Ja

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 13:48

Ik heb mijn veulen er vorig jaar 7 maanden bij laten lopen. Mams kon het allemaal nog prima aan qua conditie, alleen werd zoonlief erg vervelend (lees: hengstenstreken) en om die reden is hij afgespeend en naar de opfok gegaan.

boellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 20:16

Mijn veulens gaan er met 4 mnd af
kan makkelijk ze zijn oer vervelend dus ik zou spenen gaan

lilli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-06 20:30

Bedankt allemaal voor de reacties! Het is al een stevige (lees goed ontwikkeld en gezond) dame. Gisteren hebben we haar apart in de stallen gevoerd terwijl mams op de wei bleef. We gaan nu proberen om haar zo langzamaan te laten wennen dat ze van mams weg moet. Waarschijnlijk spenen we in september. Dan is ze 5 maand.

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 15:14

Dat is een mooie leeftijd en als ze goed ontwikkeld (en gezond) is, kan ze dat makkelijk aan Lachen. Succes!

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 21:41

Wij speende met 8 maanden ons tinkerveulen af ( Daarvoor werd de merrie alweer gereden en bleef veulen bij de andere merries achter in de wei) Met 8 maanden is de moeder een maand weggeweest en bleef het veulen bij mijn KWPN er in de box.( een Alpha merrie welke zeer goed voor haar zorgt)
Toen de moeder terugkwam zijn ze nog een tijd gescheiden door aparte weides ( welnaast elkaar) en na twee maanden de kudde weer bijelkaar gevoegd.
Als de paarden s nachts op de box staan , staat het veulen bij de KWPN er in de box.De melkbar is gesloten en moeder en kind trekken wel met elkaar op.
De termijn van acht maanden kwam niet omdat wij dat zo van te voren geplanned hadden ,het kwam goed uit omdat de moeder tinker meedeed aan een rit .Hiervoor moest zij als voorbereiding al op conditie gereden zijn.Voor ons een mooie gelegenheid om dit te combineren.
Het veulen boden wij voor het afspenen al water in een emmer aan en zij at al gras,kuil en muesli.
Succes met het afspenen.

ijslandermir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 14:42

Wij hebben ons IJslanderveulen van vorig jaar met 7,5 maand gespeend. Maar het hangt wel van de merrie af. Deze merrie kon het (met biks bijgevoerd en onbeperkt ruwvoer) goed aan.
Ik vind zelf 4 maanden te vroeg om te spenen. Op zijn vroegt zou ik het bij 5 a 6 maanden doen.

Mirjam

bokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 15:19

bij ons gaan ze er ook gewoon met 4 tot 5 maanden af dit ook omdat de meeste merries het tegen die tijd heel zwaar krijgen, ook al worden ze bijgevoerd!

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 22:28

Ons veulen is nu bijna 5 maanden en ik zou haar er het liefst, zoals arabesk doet, zo lang mogelijk bij laten lopen (moeders kan het nog goed aan, krijgt onbeperkt ruwvoer en 24/7 op de wei). Maar aangezien wij geen groep hebben om het veulen bij te zetten terwijl we met moeders bezig gaan en we moeders ook niet buiten gehoor afstand kunnen zetten (is puur stress als we ze apart nemen), zal ze rond sept./okt. helaas toch in opfok moeten. Of het moet zijn dat we gaan verhuizen naar een andere stal met meer mogelijkheden (maar waar vindt je die?)

Groetjes ingrid