onze pony blijft onnatuurlijk dik na bevalling??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mossana

onze pony blijft onnatuurlijk dik na bevalling??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-06 20:10

wie weet raad, wij hebben een d pony die in april bevallen is van een prachtig hengste veulen, nu is de merrie van boven langs haar ruggen graad brood mager en van onder heeft ze zo een dikke buik over gehouden, dat het uit ziet of ze ieder moment weer een veulen kan krijgen, wij zijn met haar bij de veearts geweest omdat ze zo dik bleef, maar die zag er geen kwaad in omdat ze toen van boven op nog flink was, nu zijn we weer geweest, en heeft die besloten om omdat ze ook mager is geworden bloedproeven te doen, de pony van mijn dochter staat op een wei waar nog voldoende gras aanwezig is, en krijgt moeder en veulen brok, pony heeft geen koorts, veulen is mooi flink en groeit goed, heeft iemand mischien dit ook mee gemaakt of weet iemand raad voor ons, dan zouden wij het graag willen horen , want wij zijn ten einde raad en zijn bang dat onze pony was ernstigs heeft, en onze dochter is flinkverdrietig, alvast bedankt allemaal een ruiterlijke groet ramona
Laatst bijgewerkt door Karin op 04-08-06 22:03, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: spelfout in titel aangepast

Marigold

Re: onze pony blijft onnatuurlijk dik naar bevalling??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 21:48

hoi, heeft je pony geen wormen?

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 21:52

hier staan ook 4 merrie's met veulens en die hebben ook nog dikke buiken.1 merrie zou je zeggen dat ze hoogdrachtig is van een tweeling maar die is niet gedekt.die buik heeft gewoon die vorm gehouden. verder zie je bij die merrie ook de ribben en is ze verder niet dik.komt waarschijnlijk van het veulentje.

mossana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-06 22:01

bedankt voor jullie reacties, onze moos is 26 april geboren maar benltey is extreem mager van boven, en haar buik hangt bijna op haar knieen en steekt aan iedere kant heel erg uit,maandag krijgt ze een bloedproef want veearts is bang dat ze wat aan nieren of lever mankeert, onder het zadel kan ze helaas niet want ze heeft vocht in haar hak zitten, en we zijn ten einde raad, voor onze dochter is dit echt sneu, maar we doen er alles aan om haar op te lappen veearts is ook bang dat er vocht in haar buik zit ze heeft geen koorts, haar hak staat ze al 6 weken mee en het vocht blijft, ze hebben er al een drain in gedaan maar niks helpt ze kreipelt niet is ietsjes stijft en haar been gloeit helemaal, ze is op tijd ontwormt ook, veulen groeit goed, merrie aleen maar chagarijnig, nogmaals bedankt groetjes ramona

mossana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-06 22:05

wat ik nog vragen wilde aan arabian_girl, de merrie wat ook zo een dikke buik heeft over gehouden, is dat ook niet minder geworden naar verloop van tijd? ik weet ook niet of onze merrie eerder veulens heeft gehad toen wij haar kochten, was ze al drachtig maar toen had ze niet zo een figuur, wij maken ons best wel zorgen, hopelijk valt het allemaal mee, en is het met een paar medicijnen allemaal op te lossen

Arabian_Girl

Re: onze pony blijft onnatuurlijk dik na bevalling??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 22:10

heb je misschien een foto van de buik?hopen dat ze snel weer beter is.en dat er iets uit de bloedproef komt.want is wel zielig voor de merrie en je dochter natuurlijk

over de merrie.een ervan heeft echt een hele erge hangbuik en wel ribben te zien.maar ik weet niet hoe deze ervoor was want ken ze nog niet zo lang.ik zal het wel eens vragen aan hun.het veulen die ze nu heeft is denk ongeveer een maand of 2/3 en ze hangt nu ook aardig door

deze merrie heeft wel al meer veulens gehad.maar is niet opnieuw gedekt

mossana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-06 22:19

ok zou ik heel fijn vinden als je eens voor me wilt vragen weet niet hoe ik hier fotos moet plaatsen heb je even bij mij msn toegevoegd, joanny2000@hotmail.com ik ga wel foto,s van haar buik maken morgen, anouk alvast bedankt,

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 11:18

Mijn vorige merrie had dit ook heel erg. Na dr eerste veulen hier ben ik haar weer gaan rijden en werd na verloop van tijd de buik minder en de rug weer meer. Toen hebben we een jaar overgeslagen wat betreft dekken en het jaar er op dus wel weer laten dekken. Nadat dat veulen geboren was, wederom idem dito. Dit maal had ze wel een minder omvangrijke buik, omdat ik haar daarvoor steeds gereden had (en bij het eerste veulen was ze praktisch onbespierd). Na het veulen weer gaan rijden, maar toen werd ze helaas kreupel waardoor ze niet meer aan het werk kon. De buik bleef toen zitten en de rug werd schraal...raar gezicht, maar door het veulen erbij en geen arbeid was het lastig haar mooi in conditie te houden.

mossana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-06 16:19

BELLA BEDANKT VOOR JE ANTWOORDT, ONZE PONY STAAT NU OOK STIL OMDAT ZE VOCHT ACHTER OP DE HAK HEEFT, MORGEN GAN WE BLOEDPROEF DOEN EN IK DUIM ZO VOOR ONZE MERRIE EN MIJN DOCHTER DAT ALLES GOED IS, DUS HOREN JULLIE MEER, GROETJES RAMONA

Jenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 16:24

Onze fokmerries hebben ook allemaal een wat dikkere buik dan de rijdpaarden. Nochtans kan je ook de ribben zien. Wanneer we meer met hen werken komen er inderdaad meer spieren en wordt de rug wat mooier en de buik wat minder.
Wel lastig dat je haar niet kan werken, maar misschien is het inderdaad beter dat je de bloedproef afwacht voor je actie onderneemt en iets mis doet. Aangezien ze geen koorts heeft en het veulen voldoende melk (aangezien het goed verder groeit) is dit een pluspunt.
Ik volg dit topic even mee en duim voor jullie dat alles goed komt!

mossana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-06 16:32

thx jenka, zij is extreem mager geworden zo in een keer, wij weten ook niet of ze eerder veulens heeft gehad, we zijn er achter gekomen dat 800 km van ons vandaan komt ze is zo erg ingevallen dat ik me gewoon voor haar schaam, en ik wil haar niet forceren daarom liever wat stapjes ondernemen, en zeker weten wat met haar is, en het is zo een schat..

mossana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-06 20:21

vandaag, hebben we de bloed af laten nemen bij onze pony, en het vocht uit haar been laten halen , als de uitslagen binnen zijn, en het blijkt dat alles goed is zou ze weer snel rustig aan onder het zadel mogen, dus nog even duimen over de uitslag, groetjes

Jenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 12:58

Wij duimen mee hoor! Laat weten hoe de uitslag is.

mossana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-06 14:16

heel fijn jenka, volgens de arts heeft blospat achter haar op haar hak, en ze zou volgens hem als de uitslagen binnen zijn en alles is goed of met medicijnen op te lossen, weer onder het zadel kunnen maar het zit e toch niet zo lekker dat er geen rontgen zijn gemaakt, heb gelezen dat het ook kan zijn dat er een bepaald botje los is in haar hak en dat het dan verwijderd moet worden, want na mijn mening heeft ze een trap gehad, ze is nooit kreupel geweest van te voren, of dikke benen of wat dan ook, ze stond op een dag kreupel en vocht drie dagen later was ze niet meer kreupel en het vocht dat blijft, dus voor de zekerheid toch maar even een foto, groetjes ramona

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 14:24

Ik gok dat het veulen de merrie gewoon leegtrekt en dat ze daarom zo mager wordt. Heel heel goed voeren dus en het veulen er niet langer bij laten lopen dan nodig. Denk dat als het veulen ervanaf is dat ze snel weer opknapt. Sommige merrie's geven alles aan het veulen en niks aan zichzelf.

Jenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 15:07

Ind. een goede merriebrok bijvoeren kan wonderen doen, wel gecombineerd met voldoende beweging (indien dit mogelijk is) is volgens mij een oplossing wanneer het veulen de merrie "leegzuigt". Let wel op dat je niet gaat overvoeren door de plotse vermagering. Want het voer die je aan de merrie geeft krijgt het veulen mee in de melk. En door te voedingsrijke melk kan het veulen te snel gaan groeien wat dan weer voor botproblemen (later) bij het veulen kan zorgen. Maar goed, dit zal je dierenarts uiteraard wel beter weten dan wij natuurlijk. Dus hij zal je hierover wel het goede advies geven wanneer hij precies weet wat er mis is.
Groetjes.

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 19:10

mossana schreef:
heel fijn jenka, volgens de arts heeft blospat achter haar op haar hak, en ze zou volgens hem als de uitslagen binnen zijn en alles is goed of met medicijnen op te lossen, weer onder het zadel kunnen maar het zit e toch niet zo lekker dat er geen rontgen zijn gemaakt, heb gelezen dat het ook kan zijn dat er een bepaald botje los is in haar hak en dat het dan verwijderd moet worden, want na mijn mening heeft ze een trap gehad, ze is nooit kreupel geweest van te voren, of dikke benen of wat dan ook, ze stond op een dag kreupel en vocht drie dagen later was ze niet meer kreupel en het vocht dat blijft, dus voor de zekerheid toch maar even een foto, groetjes ramona

mmh dit doet me erg denken aan die merrie waar ik het dus hierboven over had. Die had spat en een los bot in dr spronggewricht (volgens mij OCD of iets in die trant, helaas nooit zelf kunnen vragen), maargoed...die had dus last van haar been bij het lopen, kreupelde daarom ook, maar was daardoor ook uit haar normale weidebewegingspatroon. Hierdoor viel ze echt extreem in doordat het veulen er ook nog steeds aan hing....

Melleke5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 19:16

Hoi , myn pony heeft 3 weken geleden ook een veulentje gekregen , iedereen zei direct dat er een tweeling ging komen , de dierenarts zei ook dat het heel raar ging zijn als ze er geen 2 ging krijgen , en nu heeft ze maar 1 veulen gekregen , maar nu .. 3 weken later is ze nog enorm dik , ik train haar trug voor meer conditie en ze krijgt niet zoveel eten , maar ze is op de rug ook helemaal niet mager , ze is heel dik en heeft een buik voor 2 , tlijkt alsof ze nog vol is , .. heeft iemand hier misschien een uitleg voor ofzo .. ?

Groetjes Melleke

mossana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-06 22:47

hoi bella, ja inderdaad ocd ben ik ook bang voor, ik ga morgen vroeg mijn veerarts bellen en vragen voor een rontgenfoto,zij is niet meer kreupel ze is nu eigenlijk aleen nog wat stijf, voor mijn dochter is het allemaal reuze zielig , die is zo wild op haar pony als bloedproeven goed zijn mag ze weer rustig aan gaan doen onder het zadel, maar ik ben ook in onzekerheid of het allemaal nog wel goed gaat komen mijn dochter wilt verder met wedstrijden, hoop dat bentley nog geschikt is voor daar voor , zou haar nooit weg doen en alles doen voor haar beter te krijgen kostenwat kost maar ze mag absoluut geen pijn hebben, het zou heel spijtig zijn als ze niet meer verder kan het is een super dresuur pony met geweldige gangen, mijn dochter haar eerste twee dresuur wedstrijden op bentley twee keer meteen de eerste prijs, maar draait het niet om maar zou jammer zijn als deze twee met zo veel aanleg er voor niet meer verder konden gaan, hoop ook dat met haar buik niks ernstigs is veulen is nu 3,5 maand oud,haar buik is totaal niks geslonken sinds de geboorte.aleen van boven op brood mager, krijgt netjes merrie en veulen brok en hooi iedere dag altyd op tyd ontwormt, het is net las of misvormt is maar hopelijk komt het allemaal goed, groetjes

mossana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-06 22:55

hoi melleke, ik zie dat je uit bilzen komt wij wonen in maastricht, echt antwoord op je vraag weet ik niet, ben zelf heel internet af aan het pluizen en veearts raad aan het plegen, bij ons schrok de veearts er echt ook van hoe ze uit ziet, ze krijgt iedere avond en morgen hooi en savonds merrie en veulen brok en pulp, het veulen eet dan uit zijn eigen bakje een anderhalf kilo, het is een grote knaap. en wel mooi groot en flink, morgen weet ik meer van de dierenarts dan zijn de uitslagen binnen groetjes ramona

mossana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-06 20:41

hoi de uistslag is binnen hij valt gelukkig nog mee, ze heeft een te kort aan vitamine e, ze krijgt nu medicijnen en daar moet het mee over gaan, ze is vandaag even onder het zadel geweest veel gestapt even gedraaft ze is nog iets wat stijf aan haar been volgens de arts is het echt bolspat en geen rontgen.. ik kijk het nog even aan en als het dan niet over is dan doen we die rontgen toch maar, omdat ze ook een lucht zuiger is heeft die ook aangeraden haar van de grond af te voeren ergens waar ze zich niet kan vast pakken, en eerst een plak hooi te geven voor dat ze haar brokken krijgt, en inderdaad het veulen zuigt haar ook echt leeg, wij wilden hem eigenlijk 6 maanden bij haar houden maar hij gaat met 5 maanden toch van haar af. jullie horen van me hoe het verder gaat aflopen allemaal bedankt voor jullie reacties, want heb echt even in de rats gezeten, groetjes ramona

Jenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 20:15

De uitslag valt dus al bij al nog mee! Hopelijk werken de medicijnen vlug en verbetert de bolspat. Nu je weet wat het is kan het alleen maar beter worden moet je denken!
Veel succes met de revalidatie!

mossana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-06 20:47

ja inderdaad ben reuze blij, ze begint ook steeds beter op haar been te lopen , smeer iedere dag in met coolingsgel nog, en ontsteking-remmers krijgt ze nog tot dat ze op zijn, dan willen we eens kijken hoe het zonder gaat. heb me ook helemaal verdiept in wat ik haar beste kan voeren, omdat eht ook een luchtzuiger is , ze zuigt niet extreem veel, maar meestal aleen op de poetsplaats en als ze in de stal staat, voor de rest niks, vind het wel heel fijn dat jullie me allemaal wat info heben gegeven, van elkaar leer je weer groetjes ramona

nana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 21:06

hoi Ramona,
Gelukkig valt het waarschijnlijk allemaal mee, maar je mag het veulen er ook met 4 maanden al afhalen dat doe ik ook altijd mits ze er gewoon goed uitzien natuurlijk.
Veel succes en groetjes claudia

mossana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-06 21:10

hoi claudia, ja het is een grote stevige kerel veearts vond hem erg grooten ook al erg flink voor zijn leeftyd de 26 ste wordt die 4 maanden ben aleen aan het denken om hem of in de opfok te gooien of op een van onze weien met een ander hengsten veulen,hij eet goed brok en hooi hij drinkt ook niet veel meer bij haar puur als zij onder het zadel is geweest of als we haar gaan poetsen dat die nog even wilt zogen daar naar, ik ga zo eens op je site kijken leuk, wij zijn ook een site aan het maken over onze ponyclub die run ik samen met mijn vriendin, groetjes