laten dekken of beleren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jodievanmij

laten dekken of beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-06 16:39

Ik zit even met een dillema.

Mijn merrie is 3 geworden dit jaar. Ik wil graag een veulen bij haar fokken maar haar ook graag gaan rijden. Ze is nog nie beleerd. Nu wil ik het een of het ander. Ze is alleen niet echt hengstig nog maargoed ik kan er even mee naar een schouwhengst. Ik wil haar dus ook graag laten beleren want er is een meisje dat er graag op wil rijden. Wel rij ik haar eerst zelf door tot alles een beetje goed gaat voor ik er een jong meisje op zet. (het meisje is overigens wel ervaren) Nu vraag ik mij af wat hadden jullie gedaan?

Het dekzeisoen is dus bijna voorbij dus ik moet wel opschieten wil ik haar nog laten dekken.
Als ik haar laat beleren zou dat over een maandje kunnen omdat het meisje die haar gaat beleren het nu erg druk heeft.

Ik weet het niet meer. Het lijkt me allebij erg leuk zowel volgend jaar een veulentje maar om dit jaar te beginnen met rijden lijkt me ook wel erg leuk.
Dus ik weet het even niet meer wat ik zou doen.

Ik heb ook al gedacht haar te laten dekken wordt ze niet drachtig dan kan ik haar altijd nog wat later in het jaar laten beleren.

Graag hoor ik jullie meningen..

Jodievanmij

Re: laten dekken of beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-06 16:41

Owh oeps dit hoor hier niet.. Weet zo ff niet waar dit wel onder valt.. als het hier niet goed staat zou het dan even verplaats mogen worden naar waar het wel goed staat?

OomaaikeoO

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 16:44

waarom wil je niet allebei?

Je zou haar nu nog kunnen laten dekken, en dan zadelmak maken en dan van t voorjaar t land op, dat ze nog lekker kan groeien en lekker uitbuiken.
en dan nadat het veulen er is weer langzaam oppakken.

Jodievanmij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-06 16:45

OomaaikeoO schreef:
waarom wil je niet allebei?

Je zou haar nu nog kunnen laten dekken, en dan zadelmak maken en dan van t voorjaar t land op, dat ze nog lekker kan groeien en lekker uitbuiken.
en dan nadat het veulen er is weer langzaam oppakken.

ja ok.. maar op zich geeft het wel stress denk ik hoor.. Ik doe het allebei want dan kan ik net zo goed haar eerst na de dekking het land op doen en haar dan als ze er weer aan toe is oppakken..
Maarja ik weet dus niet of ik dan of de dekking doe of het beleren..

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 16:45

Ik zou laten beleren. Het is toch al aardig aan de late kant om te dekken. Maar dit zou mijn keuze zijn. Ik denk dat je gewoon moet doen waar jij je het beste bij voelt.

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 16:45

ja laten dekken en beleren kan ook tegelijk hoor, is geen enkel probleem, net zoals hierboven al gezegd word, eerst beleren en na een tijdje kan ze lekker met veulen de wie in om weer lekker bij te komen.

Jodievanmij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-06 16:47

Maar is het nou ook zo dat ze nog gaat groeien als ze beleerd wordt? Doordat dr spieren dan nog meer ontwikkelen? En wordt ze nou echt forser door een dekking? Want op zich zou het wel mooi zijn als ze nog wat cm erbij groeit..

gitje65

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 16:48

Kan toch allebei?? De mijne is net onder het zadel en net gedekt! Alleen moet je er wel bij stilstaan dat als je nu nog gaat dekken dat het een erg laat veulen gaat worden en mocht het niet meteen lukken ben je toch je dekgeld kwijt! Als ik in jou schoenen zou staan zou ik nu beleren en volgend jaar dekken i.v.m. late tijdstip in het dekseizoen nu.
Succes met je keuze en groetjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 20:13

HAR --> KS.

Lastige hoor, voor waar dit wel hoort Clown

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 11:22

Omdat het al augustus is zou ik haar gewoon beleren en volgend voorjaar laten dekken.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 11:38

ben het met brennie eens Ja

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 14:41

Ik zou haar ook eerst beleren, en volgend jaar laten dekken.

Jodievanmij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-06 15:16

Ik heb ook inderdaad maar besloten haar dit jaar te laten beleren en dan volgend jaar te laten dekken.. Bedankt voor jullie meningen..

paramejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 16:59

eerst beleren,volgend jaar dekken dat zou ook mijn keuze zijn.

Parce

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 20:42

Absoluut niet laten dekken nu daar ben je te laat mee. Dan wordt het in mijn ogen vlug, vlug nog maar even snel laten dekken en dat is nu iets wat je niet moet doen met een 3-jarige (met geen enkele merrie trouwens) Ga haar eerst inrijden en besluit (ruim!) van te voren wanneer je haar wil laten dekken zodat je rustig de tijd hebt voor hetgeen wat daar allemaal bij komt kijken zoals hengstenvergelijking + nakomelingen etc. Lees net dat je ook besloten hebt om haar eerst te gaan beleren; goede keuze! Succes ermee!

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 21:57

Ik heb ook een 3-jarige merrie.. En een hobbymatige fokstal.. Fokken zodra het kan eigenlijk.. MAAAAAR.. Ook ik heb mijn merrie in laten rijden en laat haar volgend jaar pas dekken.. Zo heeft ze nog even de tijd om door te groeien en wat dingetjes te leren

esther_sonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 21:59

ik had hem eerst gewoon gereden, dekken kan altijd nog..
en ook als je hem laat dekken zit je met een veulentje..
Ik heb het ook gehad, en bij het rijden worden ze ook drukker...
ik zou dus eerst voor beleren kiezen.. maar ja , dat is ook maar een meningetje van een 12 jarige... Bloos

yostrasammer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 22:38

gewoon eerst beleren en dan als het nieuwe dekseizoen voor de deur staat laten je kan gewoon rustig door trainen tot het veule er is

T3mptati0n

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 22:44

Ben het met die mensen hierboven eens Ja Clown
Waar woon je ergens, want volgens mij komen die stallen enzo mij best bekend voor Clown

ponymens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 23:10

Ik heb nu een merrie staan die zowel gedekt als beleerd wordt.

Jodievanmij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-06 22:57

Aldewereld schreef:
Absoluut niet laten dekken nu daar ben je te laat mee. Dan wordt het in mijn ogen vlug, vlug nog maar even snel laten dekken en dat is nu iets wat je niet moet doen met een 3-jarige (met geen enkele merrie trouwens) Ga haar eerst inrijden en besluit (ruim!) van te voren wanneer je haar wil laten dekken zodat je rustig de tijd hebt voor hetgeen wat daar allemaal bij komt kijken zoals hengstenvergelijking + nakomelingen etc. Lees net dat je ook besloten hebt om haar eerst te gaan beleren; goede keuze! Succes ermee!

De hengstkeuze was al een hele tijd bekend.. Maargoed die dekt gelukkig volgend jaar zo als het er nu uit ziet ook nog wel. Ik heb dus inderdaad besloten haar te laten beleren. Daar ze daar ook nog mooi van gaat ontwikkelen en dan zit ik niet volgend jaar met een veulen en een pony die ik dan nog moet laten beleren. Denk dat dit inderdaad het slimst is. Zo kan ik haar dit jaar rustig gaan doorrijden na het beleren en dan kan ze eventueel volgend jaar gedekt worden en kan ik haar dan rustig doorrijden tot dat ze er aan toe is om lekker moeder te zijn. Dan kan ik haar daarna als ze er dan weer aan toe is weer rustig oppakken en zal dat ook makkelijker gaan omdat ze dan het rijden beter kent en toch een veulen aan de voet heeft.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 01:28

Het is idd rustiger eerst te beleren, omdat ze dan niet de stress van het veulen heeft wat ze dan even moet achterlaten. Het lijkt me sowieso beter voor het paard... Een dracht geeft toch een behoorlijke belasting voor een driejarige. Hoewel het gebruikelijk is om dan te dekken, zou ik zelf altijd kiezen om een jaar te wachten.

yostrasammer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 19:37

je hebt er goed besluit aan gedaan om eerst te beleren en daarna laten dekken, want 3-jarige paarden moeten veel leren in de beleerperiode en als ze bijv. drachtig zijn kunnen ze van al die stres rond om het beleren ook het vrucht versmijten dan is het onodig geld verspillen heb ik meegemaakt op stage