Merrie reactie op 1e veulen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pauk

Merrie reactie op 1e veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-06 09:08

Nu wil ik volgend jaar mijn andere merrie ook dekken en dat wordt haar 1e veulen..
Nu vraag ik me dus af hoe jullie merries gereageerd hebben op het 1e veulen..
Ze ontfermt zich nu wel helemaal over haar gespeende zusje dus wat moedergevoel heeft ze wel.. Maar toch... Wie o wie wil mij dat even vertellen Haha!

Katoo71

Re: Merrie reactie op 1e veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 09:10

Hier was het meteen dikke mik tussen moeder en dochter alsof ze al jaren veulens kreeg.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 09:15

hangt sterk van je merrie af.
Sommige merries zijn heel onhandig bij hun eerste veulen, weten niet goed wat ze ermee aan moeten de eerste dagen.
Ken echter ook een over het algemeen al agressieve merrie, die haar eerste veulen verstootte, niet wou laten drinken, etc Nadat ze dagenlang gesedeerd was, mocht het veulen uiteindelijk drinken...maar geen mens er meer bij Rolleyes
Andere merries reageren op een eerste veulen alsof ze al jaren fokmerrie zijn...

Een goede voorspelling kan je meestal wel doen aan de hand van manier van houden en algemeen gedrag.
Als ik het zo lees, is je merrie gewend met andere paarden te staan, ook met veulens. Bovendien is ze vriendelijk en beschermend van aard. Dan zou je denk ik niet veel problemen mogen verwachten Knipoog behalve misschien dat ze in het begin een tikkie onzeker kan zijn, maar moedergevoel overwint dat! Lachen

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-06 09:17

Ze is inderdaad vriendelijk van aard.. Dat beschermend viel mij reuze mee.. Dit jaar was het 1e jaar voor haar dat er een veulen was.. In het begin was het nieuw en interessant.. Daarna was het veel spelen.. Nu Vienna gespeend is ontfermt zij zich opeens heel erg over haar. Wat mij echt heel erg verbaasde..

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 09:25

Mijn merrie heeft dit jaar ook voor het eerst een veulen gekregen, ze was direct heel beschermend en toen het veulen moest drinken drukte ze haar richting de uier. Ook ging ze de eerste dagen tussen het veulen en de omheining van de bak lopen, zodat het veulen geen stroomstoot kreeg. Het instinct heeft dus direct zijn werk gedaan.

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 10:05

Orchid heeft dit jaar ook haar eerste veulen gekregen (een week geleden Tong uitsteken ), ik zag haar niet lopen als overbezorgde moeder, maar dat is ze toch wel geworden.
Ze houd haar veulen scherp in de gaten, laat dr altijd drinken enz, gaat prima Lachen

Judibo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 11:17

Grrr, heel stuk getypt, klik ik op plaatsen en weg...
T kwam er op neer dat Donja best een bitch kan zijn naar andere paarden.
Ze is nu 6 heeft haar eerste veulen en ik had nooit gedacht dat ik haar daar zo'n plezier mee zou doen.

BeauGeste

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 11:26

Mijn verzorgpaard heeft ook dit jaar haar eerste veulen gehad, en is er superlief voor. In het begin was ze heel beschermend, nu (3 maanden later) is ze nog steeds wel oplettend als ik met het veulen ga wandelen ofzo, maar vertrouwt ze het wel. Als ik je zo hoor, hoe ze tegen het andere veulen doet, zal het denk wel goed gaan.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 12:05

Van mijn merrie mocht je maar amper naar het veulen KIJKEN *LOL*
Gelukkig ging dat na 2 weken over, ze was echt enorm beschermend..

yostrasammer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 17:25

bij mijn merrie waren meteen de moeder gevoelens te voorschijn gekomen en er was direct een band tussen moeder en zoon.

ElskedZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 17:31

Mijn merrie heeft dit jaar ook voor het eerste een veulen gekregen...
Nou was ze vorig jaar echt een onwijze bitch naar alle veulens toe, zat ze achterna, en het bleef gewoon een sport van haar om veulentjes te pesten...

Nu heeft ze zelf een veulen, en ze beschermd het onwijs erg, en niemand mag bijna in de beurt komen, ennehm ze verwend het beestje onwijs!!!

Dit hadden wij niet echt verwacht, wij dachten wel van oei, dat wordt nog wel eens lastig.
Ze heeft wel af en toe gegild bij de eerst paar keer dat het veulentje ging drinken...
Maar tis echt een klefferd met haar veulen hoor.

Dussehm zo zie je maar weer, ook niet-moeders en veulen haters kunnen liefdevolle moeders zijn...
We hebben ook nog een merrie, die jat gewoon de veulens weg, en laat alle veulens bij haar drinken, die vind alles goed, als het maar klein is en als het maar iets is wat ze kan verwennen...

Maar over het algemeen, hebben wij wel gehad dat de eerste paar keer lurken aan het uier, dat ze daarvoor piepte, en het niet echt gelijk prettig vonden....

Hoop dat je hier wat aan heb...

mai

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 20:46

Mijn merrie Misty heeft haar 1e (en tot nu toe enigste) veulen altijd veel vrijheid gegeven. Ze was niet zo snel bezorgd als het veulen zelf op onderzoek uitging. Ze vond het gras soms belangrijker. Vanaf de eerste dag ging het veulentje ook al fanatiek steeds grotere cirkels om mama heen rennen.
Misty is altijd een vrij egoistische pony geweest die lekker haar eigen gang gaat, het verbaasd me daarom niet zo dat ze haar veulen ook zo 'vrij' liet.
Nadat ze geveulend had, heb ik blikken bij haar gezien die ik nooit eerder heb gezien. Ze leek verward, trots , nieuwsgierig en gelukkig en ontheemd tegelijk.

Misty was erg fel (lees agressief) op andere pony's die in aangrenzend gebied stonden. Naar ons toe is ze nooit beschermend geweest en vertrouwde ze het allemaal wel.

charissiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 19:14

Mijn merrie heeft dit jaar haar eerste veulen gehad. We hebben erg om haar gelachen! In stal keek ze er een beetje raar naar maar haar moederinstinct kwam boven en begon hem helemaal te likken alleen de eerste keer buiten ging ze heel raar rondjes lopen en heel laag steigeren en bokken en maar rondjes blijven lopen erom heen haha... geen gezicht en hij maar denken van: hallow? mama? wat doe je allemaal? waarom kijk je zo raar naar me? ik stond net al een dag in je stalletje hoor! haha dus jah iedere merrie is anders. wel had ik verw8 dat mijn merrie erg beschermend zou zijn en iedereen uit dr stal zou trappen maar vanaf t eerste moment ma iedereen hem aanraken en in de stal komen... ze doet nooit meer lelijk! dus jah nu nog maar een x laten dekken! Door Sandreo het veulen van nu is van Tuschinski!
gr

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 20:16

Ik was best bang dat ze haar veulen niet wilde laten drinken, omdat er al weken niemand bij de uier mocht komen. Maar gelukkig ging alles goed, het veulen is 's nachts geboren, en pas halverwege de ochtend kwam iemand erachter, en toen stonden ma en dochter al gelukkig naast elkaar Lachen

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 05:45

Tif was staand bevallen en leek eerst helemaal niet in de gaten te hebben wat haar was overkomen en ze had dus ook niet door dat er een klein hummeltje in de stal lag.....
Tot het moment dat ik haar riep, ze keek om en wist niet hoe snel ze dat veulen moest likken en doen....
Moeder natuur heeft dat allemaal goed geregeld hoor Lachen