merrie, hoeveel voeren tijdens zogen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Siggy

merrie, hoeveel voeren tijdens zogen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-06 09:46

Duvel is begin augustus 3 maanden oud en ik zie aan Guinness dat ze het zwaar begint te krijgen.
Haar ribben beginnen zichtbaar te worden en in de flanken is ze wat ingevallen. Normaal gesproken krijgen mijn paarden eigelijk maar heel weinig krachtvoer, zeker in de zomer als ze de hele dag op het gras staan. Deze zomer krijgen ze wel meer omdat er nauwelijks gras is en ik hooi moet bijvoeren.

Guinness kreeg vanaf ca. 2 maanden voor de bevalling ca. 1,5 kg merriebrok. Intussen krijgt ze ongeveer 3 kg merriebrok per dag. Voor mijn gevoel krijgt ze dus al behoorlijk veel, als ze geen veulen zou hebben zou ze ongeveer 1 kg musli per dag krijgen.

Kan ik nog meer merriebrok gaan geven of adviseren jullie een ander voer of toevoeging om te voorkomen dat ze echt te mager wordt.

flettie

Re: merrie, hoeveel voeren tijdens zogen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 09:53

Fayette staat op dit moment 24/7 buiten op een weiland met nog redelijk wat gras. Dunla is nu ook 3 maanden oud.
Fayette krijgt op dit moment 0.5 kilo Tinkerbrok (mijn laatste zak merriebrok is vorige week opgegaan) en ca. 200-300 gram muesli per dag. Daar doet zij het uitstekend op. Zit nog goed in d'r vel en vacht en valt niet (zienderogen) af.

Wat je misschien zou kunnen bijvoeren is maismeel. Dat schijnt flink aan te zetten.

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 10:45

Ik heb Ivanka vorig jaar tijdens de zoogperiode ook muesli bijgevoerd. Muesli en merriebrok. Daar heeft zij het altijd wel goed op gedaan. Veulen heeft er uiteindelijk bijna 7 maanden bij gelopen en ze is nooit echt té mager geweest. Af en toe wel dat ze wat te schraal was, maar dan kreeg ze weer wat meer voer.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 11:21

VEEL voeren, elke dag naar je paard kijken. Eigenlijk ben je nu al wat laat... want je krijgt al zorgen. Liever een kilo teveel dan te weinig op een dag.

Goed naar de merrie kijken en dan naar evenredigheid voeren.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 11:22

Het is zowiezo onmogelijk om te zeggen dat paard zoveel per dag... want niet elke dag is hetzelfde, en niet elke omstandigheid is hetzelfde.

Dus voer per dag! Elke dag kijken wat het paard gedaan heeft of gaat doen, hoe hij in zijn vel zit, hoe hij erbij staat etc etc.

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-06 11:35

De omstandigheden zijn voor mijn paarden wel dagelijks gelijk, elke dag 2 uur weidegang, elke dag 1 baal hooi + stro om te knabbelen, 2x daags krachtvoer. Guinness wordt op het moment niet bereden of anderzijds aan het werk gezet. Helaas is deze zomer zo droog, dat gehele dag weidegang dit jaar echt niet gaat.

Toen ik merkte dat Guinness wat in begon te vallen, heb ik meteen de merriebrok omhoog gegooit, maar dat lijkt niet echt te helpen. Ze krijgt ook nog dagelijks bijna een 1/2 kilo musli trouwens.
Dus per dag 3 kilo merriebrok en 1/2 kilo musli, verdeeld over 2 porties. En dat voor een paardje van 1.50m. (kruizing tinker)