Late veulenkeuring of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

roestig

Late veulenkeuring of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-06 11:44

Ik kan naar de late en 'vroege' veulenkeuring gaan, Kaya is nu 2 weken oud, dus ik mag kiezen, over 2 weken is de 1e, daarna eind september(geloof ik) wat kan ik beter doen? Ik moet namelijk zo snel mogelijk zeggen..

Suzanne F.

Re: Late veulenkeuring of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 12:15

Ik zou naar helemaal geen veulenkeuring gaan met zo´n veulen. Wordt vaak niet zo gewaardeerd als je met een jong veulen aankomt, die laten zich vaak niet echt zien en zijn nog niet zo goed ontwikkeld.

roestig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-06 13:51

Daarom vraag ik toch ook of ik beter laat of vroeg kan gaan, en sorry, maar ik vind het niet leuk om te horen dat ik beter niet naar een veulenkeuring kan gaan met 'zo'n veulen' wat voor veulen? over 2 maanden is de late keuring, dan is ze dus even oud als de meeste veulens die naar een keuring gaan, verder zeg ik erbij dat ik het meer voor de lol doe.

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 13:53

de late dus!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 15:18

frizzle schreef:
Daarom vraag ik toch ook of ik beter laat of vroeg kan gaan, en sorry, maar ik vind het niet leuk om te horen dat ik beter niet naar een veulenkeuring kan gaan met 'zo'n veulen' wat voor veulen? over 2 maanden is de late keuring, dan is ze dus even oud als de meeste veulens die naar een keuring gaan, verder zeg ik erbij dat ik het meer voor de lol doe.

Ik heb zelf ook een jong veulen, nu een maand oud. Dus je hoeft je niet zo aangevallen te voelen. Ik weet uit ervaring dat ze een jong veulen niet waarderen, 2 maanden is nog veels te jong.
Maar je doet voor de lol mee, nou goed dan, veel plezier ermee. Ik beleef er geen lol aan als mijn kwalitatief goede veulen achteraan geplaatst wordt omdat ie te jeugdig is, te weinig ontwikkeld etc etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 15:23

met 2 a 2,5 maand kunnen de meeste veulens al gewoon aan een touwtje lopen hoor, ikz ie daar het probleem niet zo van in..

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 15:26

Shanna schreef:
met 2 a 2,5 maand kunnen de meeste veulens al gewoon aan een touwtje lopen hoor, ikz ie daar het probleem niet zo van in..

Veulens lopen op een keuring niet aan touwtje..... Rolleyes

Het gaat erom dat zo´n veulen nog te weinig ontwikkeld is, en dat kan mij verder niks schelen als ie hier lekker in de wei loopt maar de keuringscommissie wel. Die willen goed ontwikkelde veulens zien van minimaal 3 maanden oud.

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 20:51

wat ze wil zeggen is dat veulen van die leeftijd meestal met de grond gelijk gemaakt worden, das niet lollig en helaas een bijproduct van een jurysport (sorry maar ik zie die keuring als een jurysport)

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 10:51

Inderdaad, ook al doe je mee voor de lol, het blijft een teleurstelling als je veulen achteraan loopt in de beoordeling en wordt afgekraakt door de jury, omdat hij te weinig ontwikkeld is en niet goed loopt, dat wil niet zeggen dat je een slecht veulen hebt, maar voor de jury is het een momentopname.

roestig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-06 12:24

Dat weet ik, maar waarom zou de late keuring zijn voor veulens die in juli of later geboren zijn, als ze dan 2 maanden of jonger zijn? ik denk dat ze dan wel ernaar kijken dat ze jonger zijn, en ik hoorde ook dat er een veulen was van 6 dagen waren die regionale gewonnen had, ik wil niet winnen, het gaat me om ervaring, lol en een beoordeling van het veulen..

roestig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-06 12:26

ojah, de 1e regionale van het nrps dit jaar is al lang gelden, een maand bijna denk ik nu, en daar was ook een categorie voor veulens na 1 mei.. die zijn dan iets van een maand.. ik bedoel, als die niet beoordeeld kunnen worden, waarom zouden ze er dan een categorie voor maken?

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 12:27

Ik dacht dat veulens pas mee mochten doen vanaf 1 maand oud, dus dan kan een veulen van zes dagen nooit gewonnen hebben.
Ik zou sowieso naar de late gaan, als van plan bent unberhaupt te gaan.

roestig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-06 13:02

Waarschijnlijk niet, ik belde gisteren met het nrps, ze zeiden dat ik over 11 dagen ook mee mag doen, is mijn eigen keuze, dus dan is ze nog geen maand.. En je kan ook een veulen inschrijven als het nog niet geboren is voor de keuring, als het voor de keuringtijd geboren word, want je moet normaal gesproken uiterlijk een maand van tevoren het veulen opgeven..

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 13:22

Misschien geldt dat alleen voor het KWPN. Ik bedacht me ineens dat ik het ergens gelezen had.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 17:37

KWPN in ieder geval wel ja. NRPS weet ik de regels niet van maar ik weet alleen dat een vriendin van mij ook met een echt getalenteerd veulen naar de NRPS keuring ging en hetzelfde meemaakte. Probleem is nogmaals ook dat ze zich op jonge leeftijd vaak weinig laten zien qua draf, veel galopperen etc.

shantihdior

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 08:30

Suzanne F. schreef:
KWPN in ieder geval wel ja. NRPS weet ik de regels niet van maar ik weet alleen dat een vriendin van mij ook met een echt getalenteerd veulen naar de NRPS keuring ging en hetzelfde meemaakte. Probleem is nogmaals ook dat ze zich op jonge leeftijd vaak weinig laten zien qua draf, veel galopperen etc.

Niet helemaal mee eens,wij zijn verleden jaar ook naar de keuring geweest met een veulen van 2 mnd.,en wij mochten door naar ermelo en daar werd hij wel mooi ned.kampioen bij de hengsten veulens.

Koekiesgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 09:19

Als je toch alle opmerkingen naast je neerlegt... waarom maak je er dan een topic voor aan?
Je weet het dan toch zelf beter.

Iedereen hier geeft gewoon zijn/haar kijk op de situatie.

Jonge veulens moeten nog uitvouwen, er is nog niet te zien hoe ze zijn. Ze zijn vaak te zwak om langdurig te draven en daardoor komt de kwaliteit gewoon niet goed uit de verf.

Daarnaast is het moeilijk om nu te zien hoe je veulen over 2 maanden is. Wie weet heeft het dan net een groeispurt, ziet het er daardoor niet uit of loopt het niet soepel door de groeipijnen.

Als jij wil gaan, dan moet je het gewoon doen.
Maar mijn visie is dat een goed veulen nog geen goede 3-jarige hoeft te zijn. En pas vanaf dan kunnen ze volledig in het stamboek en heeft het allemaal echt zin.

Dus nu is het een hoop stressen en kritiek ontvangen voor niets...

roestig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-06 09:51

Waarom zouden mensen dan uberhaupt naar veulenkeuringen gaan? Ik snap het niet.. Ik plaatste een topic omdat ik zelf vind dat jonge veulens er mooier uitzien dan veulens van een paar maanden(overbouwd, half uit de vacht) en waarom zulke veulens beter beoordeeld kunnen worden..?

Koekiesgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 09:53

Omdat sommige mensen het wel belangrijk vinden. En het voor de vader en moeder van het veulen wel belangrijk kan zijn (keur predikaat, of meer goede afstammingen van de vader te laten beoordelen).

Jonge veulens zijn vaak niet sterk genoeg om veel te draven, de borstkas is nog niet uitgevouwen, dus er is nog niet voldoende schoudervrijheid.
Dus wat kan je op dat moment laten zien?

Maar ieder zijn/haar keuze!

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 08:33

Bij ons in het noorden hebben we speciaal een keuring voor de jonge/late veulens, op 29 juli. Vanaf dit jaar staat deze keuring ook open voor deelnemers uit de rest van het land. De veulens zijn allen na 1 juni geboren geloof ik.

roestig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-06 09:35

Ik heb er toch iets aan gehad, om dit topic te plaatsen, Rusty gallopeerd nog heel veel, weinig draf, als ik met Fristi stukje ga draven gallopeerd ze er achter aan, nu snap ik dat dat waarschijnlijk komt omdat ze nog jong is..

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 12:50

frizzle schreef:
Ik heb er toch iets aan gehad, om dit topic te plaatsen, Rusty gallopeerd nog heel veel, weinig draf, als ik met Fristi stukje ga draven gallopeerd ze er achter aan, nu snap ik dat dat waarschijnlijk komt omdat ze nog jong is..

Ja komt vanzelf goed, het ene veulen draaft eerder als de ander maar als ze ouder zijn laten ze vaak meer draf zien, ook omdat ze dan moeders in draf bij kunnen houden. Als ze jong zijn en moeder gaat draven, houden ze mama alleen bij door te galopperen.