De veulenschetser zegt...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Koekiesgek

De veulenschetser zegt...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-06 08:12

Dat Burning Desire waarschijnlijk een schimmeltje is.
Hij moest schetsen wat hij zag, en hij zag nu een hele donkere vos staan. Maar zijn ervaring leert hem dat dit soort veulens over het algemeen schimmels zijn.

Ik ben zeer benieuwd. Volgens mij is dat wel heel apart, een schimmel Rubiquil x Jazz!

Weet iemand hoe lang het nog duurt voor je het stamboekpapier + paspoort hebt als je veulen eenmaal is gechipt en is geschetst?

Dennis

Re: De veulenschetser zegt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 09:26

Hmm, schimmel. Is moeder dan schimmel via moeders kan(aangezien Rubiquil het niet is en Jazz ook niet). Een van de ouders moet schimmel zijn.

Verder heb ik geen idee hoe lang het gaat duren.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 09:38

Kan eigenlijk niet...

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 09:41

Zoals je kan zien op de link in haar onderschrift is de moeder een schimmel Lachen

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 12:35

Sjuimpje schreef:
Zoals je kan zien op de link in haar onderschrift is de moeder een schimmel Lachen

Oke sorry, dan wel uiteraard. Lachen

Katoo71

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 12:37

Zoiets had ik ook , ons veulen is donkerbruin/zwart en ze zou als zwart in het stamboek komen, maar toen ik zei dat haar vader grijs is ging die man toch twijfelen en nu gaat ze als langzaam veranderende schimmel het stamboek in ik ben benieuwd wat het uiteindelijk wod !

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 12:37

ik neem veulenschetsers wat kleur betreft al jaren niet meer serieus...

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 12:43

Ze heeft wel een beetje lichte randen om de goen, dan zeggen ze toch dat het een schimmel is... dus het zou best kunnen... En vosjes hoeven nietaltijd schimmel te zijn oor, dus daar ben ik het niet met hem eens....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 12:44

Zie mijn avatar, is een zwarte 2 jarige kwpn merrie. Staat als schimmel op papier (oké, pleit voor de veulenschetser, ze is een beetje stekelharig)

Koekiesgek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-06 15:23

Ze wordt nu als vos ingeschreven, dat was Treasure ook toen ik haar kocht. Daar is toen een DNA test gedaan om te bewijzen dat ze van die ouders was. Toen is ze op papier veranderd naar Schimmel, vos geboren.

Biancaa, niet alle vossen zijn schimmel, inderdaad.
Maar de schimmelkleur is in de meeste gevallen dominant.
Ik had meer kans op een schimmel dan op een vos. En dat is dan berekend met de genen en de erfelijkheid etc.

Treasure is schimmel, aan haar vaders kant zitten voornamelijk vossen en bruinen. Aan haar moederskant zitten schimmels. De vader van haar moeder was een homozygoot schimmel.

Time will tell.
Tot nu toe wordt ze alleen erg donker!

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 15:40

Wat spannend zeg.
Misschien kan die man het ook wel fout hebben natuurlijk.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 15:43

Ik heb uit een schimmel merrie 2 nakomelingen lopen. Merrie was op haar 5e helemaal wit.
Dochter(van een volledig zwart gefokte vader) is nu 2 en 'alleen maar' stekelharig, maar dat word iedere keer verharen erger. Die staat als zwart op papier maar ga vragen als de veulenschetser voor haar broer komt of ze het willen veranderen.
Broertje(van 2,5 maand) heeft al meer wit dan zijn grote zus (papa en mama schimmel, beide via moeders kant en vaders kan beide zwart gefokt) maar niet het bekende brilletje. Ik heb als schimmel opgegeven en nu is het wachten op de veulen controleur. Hij begint z'n veulenvacht te verliezen, dus ben benieuwd wat er onder vandaan komt.

Als ze niet dat bekende brilletje krijgen is het vaak even afwachten!

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 17:07

Koekiesgek schreef:
Biancaa, niet alle vossen zijn schimmel, inderdaad.
Maar de schimmelkleur is in de meeste gevallen dominant.
Ik had meer kans op een schimmel dan op een vos. En dat is dan berekend met de genen en de erfelijkheid etc.

Treasure is schimmel, aan haar vaders kant zitten voornamelijk vossen en bruinen. Aan haar moederskant zitten schimmels. De vader van haar moeder was een homozygoot schimmel.

Sterker nog, schimmel is altijd dominant Knipoog Een dominant gen wil namelijk niet zeggen dat een gen altijd vererft, maar dat áls het vererft het altijd te zien zal zijn. M.a.w. een paard met een schimmel-gen zal altijd een schimmel zijn, het kan niet verborgen blijven.
Maar schimmel vererft, net als alle andere dominante genen, in heterozygote vorm gewoon 50%. En Treasure is zeker weten heterozygoot schimmel, aangezien haar vader geen schimmel is. Dus had ze 50% kans om haar schimmel-gen door te geven aan Burning Desire.
Als 'schimmel' als 1 geheel ziet, en dus geen onderscheid maakt tussen de geboortekleuren, dan had je inderdaad meer kans op schimmel dan op vos. Namelijk 50% kans op een schimmel, en 25% kans op vos. Maar ga je de schimmel-mogelijkheden ook nog opsplitsen dan kom je op een ander beeld. Er was namelijk evenveel kans op een gewone vos als op een vosschimmel, beide 25%.
Voor totaaloverzicht kom je uit op:
6,25% zwart
18,75% bruin
25% vos
6,25% zwartgeboren schimmel
18,75% bruingeboren schimmel
25% vosgeboren schimmel
De kans dat je veulen uiteindelijk schimmel zal worden is dus nog steeds 50%. Je had 50% kans op een niet-schimmel veulen, en 50% kans op een schimmel veulen, ongeacht de geboortekleur.
Je veulen mist inderdaad het typische brilletje wat je bij de meeste schimmelveulens ziet. Het komt voor dat schimmelveulens geen brilletje hebben, maar de meesten hebben het wel.
Waar de veulenschetser het waarschijnlijk op baseert dat een donker veulen een schimmel zal worden, is dat bruin en zwartgeboren schimmel vaak donker zijn, 'normale' zwarte en bruine veulens hebben lichtere benen, terwijl de zwarte en bruine veulens die schimmel worden vaak juist hele donkere benen hebben. Bij jouw veulen zie ik echter dat de benen lichter zijn dan het lijf, hoe was dit vlak na de geboorte? Dat lichte rond haar ogen kan ook gewoon het verharen zijn, veel vosveulens hebben een donkerdere veulenvacht dan ze uiteindelijk krijgen.
Ik zou eerlijk gezegd de kans dat ze geen schimmel is een stuk hoger inschatten dan dat ze wel schimmel is, al is het natuurlijk zeker niet onmogelijk Knipoog

watnou1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 23:31

Weet iemand dit dan?
Wordt een vos die stekelharig is dan langzaam ook schimmel?
Mijn vorige merrie die werd met elke verharing meer stekelharig en kreeg ook ineens een paar donkere vlekken op de kont?
Hoe is dat te verklaren??
Ben gewoon benieuwd!
O ja haar dochter is als vos geboren en wordt nu ook met elke verharing meer en meer stekelharig...

Koekiesgek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-06 08:12

Supertje, we missen juist het brilletje. Ze was juist na de geboorte heel licht tussen haar benen en nu erg donker.

Maar haar oogleden, dat is meer blauwig dan zwart en in haar manen en staart zitten nu wel witte haren.

Het maakt me ook geen moer uit. Ik persoonlijk vind standaard vos niet zo mooi. Maar beter een mooie vos dan een lelijke zwarte. De kleur voegt aan de sportprestaties of keuringsprestaties niets toe.

En een donkere vos... dat is ook mooi. Dus het maakt me weinig uit. Maar het is wel grappig dat hij toch denkt dat het een schimmel is...

jessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 09:25

Ik heb nu 2 schimmeljaarlingen en geen van beide had een brilletje of witte haren bij de geboorte.
De 1e had ik zelf gefokt en pas bij het verliezen van de veulenvacht werd het zeker dat ze schimmel was. Ik kon het bij haar eerst zien in de haarwervels, daar verschenen de eerste witte haren. Deze was wel al duidelijk schimmel toen ze op 3 maand in het stamboek werd opgenomen.
De 2e heb ik aangekocht op 3 maand en daar was toen nog een wit op te bespeuren, maar ze is toch ook schimmel geworden.
Op haar papier staat ze als "bruin, kan schimmel worden"
Ze zijn nu allebei ongeveer 1 jaar en nog vrij donker, dus ik denk (hoop Knipoog ) dat ze traag zullen gaan schimmelen!

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 10:24

Op de foto´s van de keuring afgaand denk ik niet dat ze schimmel word.
Een schimmel is trouwens geen kleur op zich maar een veranderingsfactor, ze worden altijd in een "gewone" kleur geboren, vos, zwart, bruin, palomino, cremello, echt alles, maar ze worden dan langzaam wit.
Stekelharigheid is geen teken van schimmel, stekelharigheid kan ook gewoon voorkomen dat word aangenomen dat dat door het sabino complex word veroozaakt.
Als het dier schimmel word krijgen ze dus ook wel witte haren maar dat vind ik heel wat anders als stekelharigheid.

anneM_Ajax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 17:17

ik dacht ook altijd dat je altijd een schimmel krijgt asl 1 van de ouders een schimmel is. Maar dat werd op het arabforum heel erg tegengesproken. Daar zijn stoeterijen die uit heel schimmel lijnen, dus beide ouders schimmel en meestal nog verder gaant, vossen fokken. Ik dacht ook niet dat dat kon maja weet nu dus van wel.

Maar als ik zo naar de foto's van de keuring kijk komt me een vaag gevoel binnen van schimmel al kan ej dat nog heel niet zien. Weet ook niet waarom krijg zo ineens een gevoel. Het is gewoon afwachten je kan het papier altijd nog laten veranderen.