jong veulen bijvoeren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

karin1985

jong veulen bijvoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-06 21:36

hallo,

mijn veulen heeft vandaag een bezoekje van de dierenarts gehad. (2 maand oud)
Hij bleef namelijk noga schraal (lees ribben kunnen tellen)
Verder was hij wel heel levendig enzovoort dus hij had er niet echt last van.
Hij zat al een week of 1,5 op een oppepper, maar die sloeg dus niet erg aan.
Hij staat daarnaast ook zoveel mogelijk op de wei, dus ook snacht als het weer het toelaat.

De dierenarts gaf aan dat we daarmee door moesten gaan en ik moet nu dus ook
elke dag veulenbrok bijvoeren. Nou was ik benieuwd wat jullie ervaringen hiermee zijn en
of er ook nog andere dingen zijn die ik zou kunnen doen om een beetje vet op zijn botten
te kunnen geven.

alvast bedankt voor de adviezen

Afbeelding

Anoniem

Re: jong veulen bijvoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 21:48

VSW --> KS.

Wat krijgt hij nu? Het veulen wat ik vorig jaar had, kreeg met 2 á 2,5 maand ongeveer een halve kilo veulenbrok per dag. Begin iig rustig om te laten wennen, en voer het rustig aan op. Hij kan wat aan de diarree raken in het begin. Het is gewoon een beetje proberen en kijken Lachen Begin met een paar handjes voor 3 x per dag, en zie hoe het gaat Lachen

Andere dikmakers waar ik zelf goeie ervaring mee heb voor ingevallen drachtige merrie is zonnebloemolie, maar vraag me af of dat niet teveel tegelijk voor een veulen zal worden. Denk dat je eerst veulenbrok rustig moet proberen naast ruwvoer, en kijken hoe dat gaat Lachen

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-06 21:56

hij krijg inderdaad een halve kilo veulenbrok bij ja, vandaag voor et eerst. Ging er gelukkig prima in, wat dat betrefd is het echt een voorbeeldig veulentje!

kris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 08:00

Ineens een halve kilo is wel veel. Denk er aan dat het spijsverteringsstelsel van een veulen langzaam moet wennen. Begin met 100-200 gram verdeeld over twee porties per dag en voer langzaam op naar een halve kilo. Hou de mest in de gaten, dan zal je zien of ze het verdraagt of niet. Eventueel kan je ook een beetje geplette haver proberen maar hier zou ik even met wachten en achterhouden voor in het geval ze de veulenbrok niet verdraagt.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 16:47

Er is duidelijk meer aan de hand! Als dit veulen op een goede wei staat en ook goed bij de moeder kan drinken zit het probleem ergens anders! Normaal gesproken hoef je een veulen niet bij te voeren mits ze zoals gezegd goed weiland en melk krijgen! Ik denk meer aan wormen of darm infectie.Op de foto ziet het land er prima uit! Waar staat de moeder??? Toch zeker nog wel bij haar veulen hoop ik met twee maanden!

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-06 19:59

Ja, uiteraard staat die nog bij zijn moeder (staat op de achtergrond als je goed kijkt Knipoog ). Maar hij trekt al rustig aan bij.

Zou die bovendien ook niet meer problemen hebben als ie wormen heeft. Hij is namelijk onzettend levendig en heeft verder geen problemen. Hij is heel braaf en eet alles, drink en is regelmatig ontwormt.

SuusvL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 17:08

mijn ervaring is dat een veulen door veulenbrok veel sneller groeit dan dat je heb gewoon paardenbix geeft. Mooi veulen trouwens! succes ermee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 20:37

Vreemd dat zo'n jong veulen zo schraal is. Ik zou idd even checken of alles in orde is, ontwormd met verschillende middelen? (ivermectine is niet altijd even effectief tegen spoelwormen!), 'schone' wei?
Stelde de veearts niet een onderzoekje voor of wilde hij het eerst even aankijken?

Behalve brokjes voeren en goed gras kan je denk ik niet veel doen, want dat hoort genoeg te zijn.
Mijn 2 KWPN veulens krijgen nu samen een halve kilo veulenopfokkorrel. In veulenbrok zitten de juiste vitaminen/mineralen voor gezonde botten en goed opneembare eiwitten, dus dat vind ik wel een aanrader. Als ze gewend zijn aan brokjes eten is dat ook beter met spenen, dan eten ze makkelijk een kilootje op.
Kijk eens op de site van pavo, die geven veel info, al is de hoeveelheid bix die ze adviseren wel aan de hoge kant.

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-06 20:40

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 09:41

Zodra ze zelf wat brokjes meepakken van mama, krijgen van mij zelf apart wat biksjes, zoveel ze willen. Vaak is dit met 4 weken al.

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 10:23

Mijn veulen is nu een week of 6 en ook nog behoorlijk schraal. Kan zijn ribben nog zien. Hij is ontwormd, dus daar ligt het niet aan en is verder ook levendig. Maar moeders ziet er een beetje te goed uit en ik vermoed dat ze iets te weinig melk geeft. Daar komt nog bij dat hij al behoorlijk groot is voor zijn leeftijd.
We zijn ook begonnen met bijvoeren, maar eigenlijk vindt hij de brokken van zijn moeder het lekkerst.
De laatste foto's van Brad Pitt zien er goed uit, ik zie geen ribben meer. Misschien had de moeder te weinig voedingsstoffen in de melk.

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-06 12:16

Dat dacht mijn instructrice dus ook! Maar hij gaat nu goed en ook hard de hoogte in!