Paak drachtig van tweeling!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Djesseka

Paak drachtig van tweeling!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-06 21:13

Meldt de fokker gister doodleuk dat onze Paak drachtig is van een tweeling!

Gezien zijn slechte ervaringen hiermee (zijn allereerste fokmerrie kocht hij drachtig, niet wetend dat het er twee waren, deze zijn beide overleden) is besloten het nog 3 weken af te wachten en als er dan nog steeds 2 beebjes inzitten, wordt er eentje weggehaald.. (Om het netjes te zeggen.)

Vind het een vreemd idee, maar het risico is te groot..

Coliena

Re: Paak drachtig van tweeling!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 21:37

Waarom nog drie weken wachten? Op dag 18 kan er al makkelijk een veulen verwijderd worden, zonder dat de ander dood gaat. Als je te lang wacht zullen beide veulens dood gaan bij poging tot reductie. Bovendien zal je merrie niet meer hengstig worden vanaf dag 45 als de veulens beide daarna afsterven. Dan kun je ze ook een aantal maanden niet meer dekken... Best nu ingrijpen! Maar dat zal je dierenarts ook wel weten...

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 22:12

Hier was dit jaar ook een merrie drachtig van een tweeling. Op 18 dagen was te zien dat 1 er goed uit zag en de ander niet helemaal gaaf was. Toen hebben ze een week gewacht (kwam zo uit met scannen andere merrie) om te kijken of de kleinste er vanzelf af zou gaan. Dat was niet gebeurd, toen dus alsnog weggehaald. Nadien nog een keer gescand en het overgebleven vruchtje doet het goed!

3 weken vind ik ook wel lang? Je kunt ook eerder al zien of ze allebei door groeien en of je dus moet ingrijpen.

Bornn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 22:24

Onze merrie was toen ze werd geinsemineerd ook drachtig van een tweeling, en toen hebben ze er 1 weggeknepen en als het goed is komt er eind juni/begin juli een veulen eruit. Haha!

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 23:12

Is indd wel verstandiger. Het gaat vaker mis dan dat het goed gaat. Succes

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 07:00

Groot gelijk dat je er eentje laat 'weghalen' hoor, erg verstandig Ja

Djesseka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-06 09:05

Bedankt voor de reacties.

Ze is gedekt door Voice op Oldenhoff en in overleg met de mensen daar is voor de 3 weken gekozen. Dat weet ik verder ook niet. Lachen

Miepp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 13:38

mythe had ook twee vruchtjes vorig jaar, die moest gelijk afgeknepen worden, de ene vrucht.
we hebben nu een gezond veulen gelukkig, ik ben blij dat het andere vruchtje eraf is gehaald, zo riskant een tweeling.

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 20:53

Medisch gezien heb ik er niet zo'n verstand van. Maar vorig jaar zaten er bij mijn merrie ook twee vruchtjes. De kleinste is direct weggehaald en uit de andere is een mooi en gezond hengstveulen gekomen.

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 21:10

Coliena schreef:
Waarom nog drie weken wachten? Op dag 18 kan er al makkelijk een veulen verwijderd worden, zonder dat de ander dood gaat.

Misschien dat er al 1'je is aan het vervormen? Bij mijn merrie is dat zo, die wordt morgen terug gescand om te kijken of die ene die was aan het afsterven ook daadwerkelijk eraf is gekomen. De kans is groot, dus dan ga je niet onnodig in de baarmoeder zitten roeren

Maar goed, er nog eens 3 weken bij doen is wel veel dat vind ik ook.

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 23:04

Waarschijnlkijk heeft de dierenarts al gezien dat er verschil in de twee vruchtjes is, en dan lost die gewoon vanzelf op. Dat is altijd veiliger dan afknijpen, waarbij je altijd het risico loopt allebei de vruchtjes weg te knijpen.

Bij Fab hebben ze twee jaar geleden wel meteen op 18 dagen een van de vruchtjes weggeknepen; Fiek had vorig jaar ook een tweelingdracht op 18 dagen, maar dat lieten ze toen ook zitten.Toen ik op 5 weken weer liet scannen was er mooi een weg!

chanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 18:01

verstandug dat jullie er dan 1 laten weghalen.
Het is natuurlijk erg riskant..

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 18:02

Het risico is inderdaad erg groot.

Mijn paard was ook drachtig van tweeling, maar eentje werd afgestoten Lachen

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 22:29

ze laten ook het liefste er 1 afsterven en niet 1 zelf weghalen. Als ze nog niet duidelijk kunnen zien welk vruchtje het minste is wachten ze vaak wat langer of ze het daarna wel kunnen zien.

Ik had dit jaar dus een dode 2ling en het is zo vreselijk veel ellende. Helemaal als je je merrie ook bijna kwijtraakt. Echtals ik geweten had dat er 2 op zaten... Scheve mond
Liever geen veulen dan 2

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 09:54

Nimber schreef:
ze laten ook het liefste er 1 afsterven en niet 1 zelf weghalen. Als ze nog niet duidelijk kunnen zien welk vruchtje het minste is wachten ze vaak wat langer of ze het daarna wel kunnen zien.

Ik had dit jaar dus een dode 2ling en het is zo vreselijk veel ellende. Helemaal als je je merrie ook bijna kwijtraakt. Echtals ik geweten had dat er 2 op zaten... Scheve mond
Liever geen veulen dan 2

Je hebt helemaal gelijk. Als het niet lukt om er eentje weg te halen, waardoor beide vruchtjes stuk gaan, is het natuurlijk erg jammer, maar je zou het nog een keer kunnen proberen. Een tweeling is wel schattig, maar je hebt er niets aan en het risico is te groot. Gelukkig heeft je merrie het overleefd. Gaat het wel goed met haar?

Djesseka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-06 10:26

Onder andere door jouw verhaal, Nimber, heb ik vanaf de eerste minuut geroepen dat het er één moest worden! Gelukkig was iedereen het daar gauw over eens.

We wachten inderdaad af of er niet eentje zelf afsterft, want er is al eerder in Paak d'r baarmoeder gerommeld, dus liever niet.

Bedankt voor de reacties, het bevestigt onze keuze. Lachen

Maseike

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 12:49

Hallo.

Mijn paard staat daar oook en is nu als het goed is ook drachtig van Voice en als ik over 16 dagen ook dat krijg tehoren dat er een tweeling is dan helaas gaat er 1 weg.
Ik wil niet dat er iets met mij paard of met de veulens gebeurdt al is die kans groter dan 1 veulen.
Dus mijn mening zal ik er ook 1 weg knijpen om zo tezeggen Lachen

Heidie en Monnie