drachtige merrie verhuizen of wachten tot veulen er is?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

summerland

drachtige merrie verhuizen of wachten tot veulen er is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 19:14

Hallo,

Wij hebben een merrie die eind van juni is uitgerekend, ze heeft al behoorlijke uier. Onze wei is 500 meter verderop, bij de stal waar ze staat heeft ze enkel een grote uitloop met houtsnippers.
Bij onze wei is ook een stal van 6x3 meter met een houtsnipperbak van 18 meter lang. Het leek mij ideaal dat de merrie daar naartoe zou verhuizen om te bevallen, dit hadden we ook al veel eerder gepland. Door het slechte weer was daar de bak niet echt begaanbaar en dus hebben we het uitgesteld. Nu zou ze wel eens een dezer dagen kunnen gaan bevallen zo ziet het eruit tenminste.
Is het beter om de merrie nu in haar eigen stal te laten bevallen of alsnog gauw verhuizen? Anders moeten we straks met een veulentje die 500 meter overbruggen. Kan zo'n ukkie al zo'n eind lopen na 2 dagen of is het beter een trailer te regelen?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

WenK

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 19:44

Ik zou de merrie laten bevallen waar zij nu staat. Haar afweerstoffen tegen deze omgeving zitten in haar biest, de omgeving waar zij naar toe verhuist bevat andere bacterien etc, hiervoor kan zij haar veulen geen antistoffen meegeven. Een kennis van mij is hieraan vorig jaar zijn veulen verloren.

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 19:46

Ik heb ook altijd begrepen dat t beter is om niet op t laatst van stal te verhuizen ivm bacterien.
Ik zou de merrie dus gewoon laten staan.

dozo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 21:14

Merrie laten staan en voor die 500 meter een trailer regelen!
Maar dat is wat ik zou doen, zo min mogelijk risico nemen!!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 21:35

500 meter? Dat is toch bijna niks? Als je daar al een trailer voor nodig hebt?
Ontsmet die stal in het andere weiland, ontworm je merrie en breng haar naar de nieuwe wei. Een bevalling buiten is sowiezo schoner dan binnen. Ik neem aan dat er weiland bij zit trouwens?

Liezel1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 21:37

ik heb altijd begrepen dat je de merrie is een vertrouwde omgeving moet laten veulenen..
in dit geval dus de stal waar ze nu staat.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 21:55

Ik vind 500 meter niet echt verhuizen.

WenK

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 08:32

Ook op 500 meter afstand vind je een andere bacterie-omgeving. En dat is nu juist gevaarlijk voor je veulen. Al zet je haar bij je buren neer is het nog anders.

500 meter kan een jong veulen al best lopen trouwens hoor. Als je maar rustig aan doet, hij zal echt wel bij zijn mamma blijven... Wat denk je dat een veulen in de wei loopt op een dag?

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 08:45

Ik ben het helemaal eens met [***]. Als de andere stal zoveel groter is dan zou ik verhuizen met je paard! De antistoffen heeft de moeder in dit stadium al doorgegeven aan haar veulen. De nieuwe stal even ontsmetten zou ik inderdaad wel even doen. Daarbij begrijp ik dat ze zomers altijd in deze stal staat dus de kans dat ze zich daar niet op haar gemak zou voelen is klein. En als er in de tussentijd geen andere paarden in hebben gestaan is het risico van een schadelijke bacterie ook niet echt aanwezig. Blijft ze toch in haar oude stal dan het veulen met moeder over de weg er naar toe brengen. Als je dat in de vroege uurtjes doet is er weinig verkeer en aangezien het veulen toch wel bij de moeder blijft geeft dat veel minder stress dan met een trailer. Succes en laat het eens weten wat het is geworden!

Destiny22

Re: drachtige merrie verhuizen of wachten tot veulen er is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 08:48

ik zou haar ook laten bevallen in haar stal waar ze nu staat en het veulen en merrie dan een paar dagen laten aansterken en dan verhuizen, maar ook niet gelijk na 2 dagen al, maar ongeveer een week.

Succes!!!

En wel grappig ze is gelijk uitgerekend met een merrie bij mij op stal!

Brennie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 11:03

Gewoon laten staan en na een week verhuizen, dan kan ie dat eindje wel lopen. Heb dezelfde situatie bij mij op stal gehad. Zo kan de merrie in haar vertrouwde omgeving bevallen en kan het veulen nog even stevig op de beentjes leren staan en na een week hebben we het veulen naar de wei gebracht. Een iemand de merrie, een iemand het veulen en iemand erachter om het veulen aan het lopen te houden.

summerland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-06 18:05

Iedereen heel erg bedankt voor de reacties! We hebben toch maar besloten dat we ze pas gaan verhuizen als het veulen is geboren. Het nadeel is gewoon dat we bij deze stal (5mx3m) enkel een houtsnipperbak hebben en moeder en veulen de eerste dagen dus niet op de wei kunnen. Maar beter dat dan idd een ziek veulen.
Die andere stal is ook helemaal vreemd voor mijn merrie, daar staan onze welshjes normaal. Wel lopen we nu iedere dag naar de wei met de 2 volbloed-dames dus de wei kennen ze al wel.
We zijn deze winter verhuisd naar eigen grond wegens ruzie op een pensionstal. Dat was al een drama op zich...verhuizen met 2 drachtige merries. 1 van de merries heeft daarna op 7 maanden dracht haar veulen verloren. Ik hoop echt dat met deze merrie alles helemaal goed gaat.
Ik hou jullie iig op de hoogte....
Afbeelding
Afbeelding
Hier een foto van de uier (gisteren), wat denken jullie...hoe lang nog?
Afbeelding

tonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 19:48

ik denk nog ongeveer 2 tot 3 weken uier is nog niet vol de landingsbaan is nog niet verdwenen, maar kan ook ineens heel snel weg zijn die spleet en dan wordt het spannend...succes

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 21:05

Nou, die antistoffen die een merrie afgeeft voor de bevalling, ter bescherming van het veulen.... die scheidt ze af zo'n 14 dagen voor de bevalling. Een maand vantevoren dus nog niets.

Vandaar - niet meer verhuizen binnen 14 dagen, maar een maand vantevoren.. dat zou ik nog wel doen.
Het is al gezegd: boel even ontsmetten op de nieuwe plaats, en dan bij mooi weer er rustig heen wandelen (500m in een trailer - die is gek )

Is er wel toezicht 24/7 op die nieuwe locatie? Dat zou voor mij een veel belangrijker punt zijn. En als je op de oude locatie weidegang hebt, dan kan je toch ook een stuk afzetten voor merrie en veulen, apart van die anderen?

summerland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-06 23:14

De merrie is eind juni uitgerekend, het lijkt me dus niet slim om dan nog te verhuizen nu. Vorig jaar kreeg ze ook haar veulen 16 dagen te vroeg.
Bij de stallen waar de volbloedjes staan is geen wei, enkel uitloop.
200 meter verderop is onze rijbak, net aangelegd en de grote wei die pas is ingezaaid. Weer 300 meter verder (achter het huis van mn ouders) hebben we de stallen met wei voor onze welshjes, daar wilde ik de drachtige merrie graag naartoe verhuizen aangezien onze andere wei nog gemaaid moet worden voor er paarden op kunnen.
Daar heb ik een bak, wei en stallen bij elkaar, meest ideaal dus...
Mn caravan staat nu al naast de stal, ik hou ze goed in de gaten 's nachts.
Met hoeveel dagen zou ik moeder en veulen nou het beste kunnen verhuizen? Liefst natuurlijk met 2/3 dagen de wei op, of is het veulen dan nog te kwetsbaar? ivm dat anti-stoffen-verhaal....

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 23:21

Heel verstandig dat je niet gaat verhuizen, om de nodige antistoffen aan te maken in een nieuwe omgeving is een merrie 2 maanden bezig. Als het veulen eenmaal geboren is, krijgt hij via de biest de eerste shot met antistoffen binnen, dit alleen als de merrie de dagen voor de bevalling niet alle biest verliest. Je kunt voor de zekerheid 24 uur na de bevalling door de DA een test laten doen of de bescherming wel goed is, anders een bloedtransfusie toe laten passen (moet dan wel een geschikt paard in de buurt zijn, even navragen bij de DA)

De eerste uren na de geboorte kan het veulen de antistoffen uit de melk via de darm opnemen, daarna moet het met transfusie.

Overigens zou ik zeker twee weken wachten na de geboorte, voordat ik merrie met veulen dag en nacht het land op zou gooien. Helemaal met de toch frisse nachten die we zelfs begin Juni nog hebben....een paar weken geleden hadden we nog vorst aan de grond. En een pasgeboren veulen is echt een ukkie hoor, die kunnen nog niet zoveel hebben!

summerland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-06 23:28

Dankjewel voor je uitleg!
Maar bij die wei hebben we dus een bak én 1 grote stal van 6mx3m.
Ze blijven dus zeker de eerste tijd gewoon op stal hoor, heb ze zelf liever binnen 's nachts. Moet ik echt 2 weken wachten om te kunnen verhuizen?

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 23:45

Hoeft niet perse. Na de bevalling zal het veulen toch ook met nieuwe antigenen te maken krijgen, dat kan net zo goed op een ander adres. Is er een mogelijkheid om ze 's avonds binnen te halen als ze op het weiland staan? Zo niet: bij huis houden, en geef de merrie wat te doen als ze in de paddock staat. En als het zo koud is, koelt het veulen alleen maar af als het op de koude grond ligt, dus in het begin sowieso maar een paar uurtjes buiten. Zorg voor extra veel strooisel op stal, en 6mx3m is flink hoor! De eerste paar dagen zal het veulen toch niet veel meer doen dan drinken, wat springen en veel slapen.