Met een veulentje springen :?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dirkje_

Met een veulentje springen :?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-06 15:24

Hoi,

Ik fietste gisteren langs een weiland/bak en daar stonden twee meisjes van (ik schat) ongeveer 14 jaar oud,
en lieten moeder met veulen over (ik schat, alweer) over een hindernisje van 50 cm springen..

Ik weet niet maar is dat wel goed voor een veulentje?

het zou best kunnen dat het niet erg voor het veulen is maar het lijkt me niet echt gezond.. ?
Ik zou graag jullie mening willen horen

Sorry, als het niet híér thuis hoort Als dat zo is, wil iemand het dan voor mij verplaatsen

AapjeAstrid

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 15:26

Dat is niet goed voor het veulen nee.
Volgens mij is vrijspringen met een paard pas niet schadelijk als hij 2 is.

Dirkje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-06 15:27

Oke, dan weet ik dat ook vast met 'mijn' veulentjes ..

Het zag er ook echt niet lekker uit hoor, met zo'n klein ding springen..

Felinde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 15:29

lijkt mij idd ook niet echt fijn voor het beestje... Arm dier.

RavenIris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 15:33

Voor een keertje kan het vast geen kwaad hoor
Ze zijn echt niet van suiker. Kijk maar eens wat voor rare sprongen veulentjes zelf altijd maken
Maar als je het vaker doet is het natuurlijk helemaal niet goed.

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 15:34

Nee niet echt slim! Waarschijnlijk twee meisjes die de penny lezen??????? Nu nog naast de moeder en over een jaar of twee een parcours? En natuurlijk worden ze dan met vlag en wimpel eerste! Lekker slim! Heel goed gezien dat dat dus niet kan! Heb je er niets van gezegd? Ik had mijn mond niet kunnen houden denk ik.

Dirkje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-06 15:36

RavenIris schreef:
Voor een keertje kan het vast geen kwaad hoor
Ze zijn echt niet van suiker. Kijk maar eens wat voor rare sprongen veulentjes zelf altijd maken
Maar als je het vaker doet is het natuurlijk helemaal niet goed.

Klopt! daar heb je gelijk in

aerdenhout1, ik wilde er wat van zeggen maar toen kwam een van die ouders (denk ik :S ) en die zei al dat ze moesten stoppen met V... (het veulentje) te laten springen

oestinja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 15:38

God o god, wat een stel.... hoe komen ze erbij.

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 15:48

Gelukkig dat er iemand kwam die het heeft gestopt! En een veulen wat in de wei een bokkensprong maakt ,is toch echt iets anders dan gedwongen over een hindernis heen jagen!

Dirkje_

Re: Met een veulentje springen :?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-06 16:14

Ja, daar was ik ook blij mee..

Liberte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 16:18

Nou, dan ben je volgens niet echt lekker als je zo'n klein ding laat springen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 13:49

Het kan absoluut geen kwaad, in Zweden is een groot onderzoek geweest waarbij de merrie's met veulens eerst over hindernissen moesten springen om bijv. bij de stal te komen. Ze krijgen er echt niets van. Voor alles geldt natuurlijk: overdaad schaadt maar dat mag duidelijk zijn.

Laureentje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 14:45

In belgie (Zangersheide) moeten alle veulens losspringen voordat ze aangenomen worden voor de veiling. Zelfs in nederlnad zijn veel grote (zeg maar bekende) stallen die ook hun veulens een keer laten springen. Zie wel EEN KEER. Niet continu natuurlijk. Puur om te zien of de veulens het talent hebben en of ze de techniek om te springen van nature hebben.

WenK

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 14:54

Lisjes 1e veulen vond de hindernissen gewoon leuk. Die liep altijd los mee in de bak als ik reed en als er dan een hindernis stond sprong ze er overheen... Tja, als ze het zelf doen ga ik er niet moeilijk om lopen doen. Een veulen dwingen er over te gaan (dat ie er dus niet langs kan) vind ik wat anders.

oestinja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 17:21

Laureentje schreef:
In belgie (Zangersheide) moeten alle veulens losspringen voordat ze aangenomen worden voor de veiling. Zelfs in nederlnad zijn veel grote (zeg maar bekende) stallen die ook hun veulens een keer laten springen. Zie wel EEN KEER. Niet continu natuurlijk. Puur om te zien of de veulens het talent hebben en of ze de techniek om te springen van nature hebben.

Ja dat heb ik ook wel eens gehoord en gelezen maar dan zijn er volwassenen bij, die letten ook heus wel op dat er geen excessen plaatsvinden maar om nou een paar meiden in de Penny-leeftijd hiermee aan de gang te laten gaan lijkt me absoluut onverstandig. Het lijkt wel of ze steeds gekker worden.

Jetske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 20:33

ik weet er niet zoveel van af maar ik weet wel dat het niet is om met veulens te springen

Gea_Fille

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 20:36

het lijkt me niet zo goed voor de pezen enz.. maarja je hebt van die mensen..

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 23:26

[quote="Laureentje"]In belgie (Zangersheide) moeten alle veulens losspringen voordat ze aangenomen worden voor de veiling. Zelfs in nederlnad zijn veel grote (zeg maar bekende) stallen die ook hun veulens een keer laten springen. Zie wel EEN KEER. Niet continu natuurlijk. Puur om te zien of de veulens het talent hebben en of ze de techniek om te springen van nature hebben.[/

Ik denk dat het verschil met Zangersheide en een paar kinderen in een weiland is, dat de mensen van Zangersheide weten waar ze mee bezig zijn, en de kinderen niet...

Gelukkig dat er door de ouders is ingegrepen...ik zou woest worden als ik het zou zien. Met het risico dat ik generaliseer: kinderen horen gewoon onder toezicht als ze met paarden bezig zijn...en al helemaal als er veulens bij betrokken zijn!

Dirkje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-06 06:34

Citaat:
kinderen horen gewoon onder toezicht als ze met paarden bezig zijn...en al helemaal als er veulens bij betrokken zijn!

Ik verzorg een paar paarden en pony's maar bij mij is er niet altijd toe zicht.. ik kan het ook zelf en haal geen gekke dingen bij de paarden uit.. meestal bij het rijden staat wel iemand (of een kind of volwassene) te kijken voor als er iets gebeurt maar als ik 'gewoon' bezig ben komt er soms iemand even kijken en dan is ie weer weg...

Ik zou het niet prettig vinden als steeds iemand op mijn vingers ligt te kijken...

Moon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 06:45

voor een x denk ik niet dat het kwaad kan. bij ons op de manege staat een veulen en die springt bijna over de staldeur heen.. (das toch wel 1.15 hoog.
ze hebben hem in de stal gezet omdat hij altijd bleeft haken..!
maar wat al gezecht word hier...
1x kan nog .. maar hou het daar bij

edit..: dit veulentje staat nog bij mams.. dus tis nog een "kleintje"

Dirkje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-06 06:48

darkmoona: je (jullie) hebben wel gelijk één keertje kan..

Maar nu heb ik het één keertje gezien, misschien doen ze dat wel elke dag.. Dat weet ik niet..