Hengstig op scan, zeer agressief naar hengst

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mero

Hengstig op scan, zeer agressief naar hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-06 10:57

Mijn 5-jarige merrie staat nu al ruim 3 weken bij de hengst.
Hier is ze regelmatig geschouwd, maar telkens sloeg ze zeer fanatiek af. Vorige week is zij gescand door de DA om te kijken of er enige activiteit op de eierstokken was. Dit was het geval, afgelopen vrijdag zat er een ei van 4 cm groot.
Advies van DA was, zondagochtend dekken.. Ze zou nu dus op en top hengstig moeten zijn, maar slaat nog steeds zeer fanatiek af . Er is al geschouwd met een andere hengst, in geval dat de karakters van de combi evt. zouden botsen.. Tevens staat ze tegenover de hengst in de paddock.

De hengstenhoudster waagt haar hengst er niet aan, wat ik kan begrijpen. Ik moet mijn (hengstige) merrie dus ophalen.. Nu heb ik al heel wat meegemaakt, maar dit nog nooit .

Hebben jullie hier ervaringen mee?

Liezel1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 10:59

geen ervaringen mee, maar ik denk dat K.I. in jouw geval zeer handig kan zijn...

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 11:05

nee omdat wij dekken dmv KI. is dat niet een oplossing voor jou merrie?

Mero

Re: Hengstig op scan, zeer agressief naar hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-06 11:06

Ja, dat is wel het makkelijkste..

Maar, de hengst waar ze nou bij staat is de beste combi voor haar.. Plus het feit dat ik al dekgeld heb betaald en het zonde vind om daar "geen gebruik" van te maken. Ik wil volgend jaar heel graag een veulen van haar maar om nou 2 keer dekgeld te gaan betalen vind mijn portemonnee niet zo fijn .. Maar ja, mensen met paarden...

Liezel1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 11:07

mijn inziens hoef jij nu echt niet het volledige dekgeld te betalen hoor!
heeft jouw hengstenhouder geen regeling bij het niet drachtig worden?

Mero

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-06 11:11

Daar hebben wij het nog niet over gehad, had hier niet op gerekend.
Maar in ieder geval volgend jaar 20% reductie op dekgeld bij gust gebleven merries..
Weet niet of dat ook van toepassing is op "niet gedekte merries"

Liezel1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 11:12

ik zou het daar toch even over hebben.. in principe is de hengst niet in de buurt geweest...
het enige waar de kosten vandaan komen in weidegeld, schouwen (als ze daar iets voor rekenen) en Da kosten..

nikkessen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 11:15

Hallo,
Ook mijn merrie is altijd zeer agressief naar de hengst geweest. Ze laat dus ook niet zien of ze hengstig is. De enige manier bij haar is regelmatig scannen. Op het moment dat er een goed ei zit en de DA kan voelen dat de baarmoedermond zacht is wordt ze geinsemineerd. Dit is tot nu toe drie keer met succes gedaan.
Misschien dat dit een optie is voor jouw merrie.

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 11:21

Liezel1 schreef:
ik zou het daar toch even over hebben.. in principe is de hengst niet in de buurt geweest...
het enige waar de kosten vandaan komen in weidegeld, schouwen (als ze daar iets voor rekenen) en Da kosten..

Precies je betaald dekgeld, en ze wordt niet eens gedekt! Ik zou het gehele dekgeld terugeisen en niet 20% reductie, want wie zegt dat ze het volgend jaar niet nog steeds doet? Dan heb je nog steeds niks, geen veulen en geen geld.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 11:33

Ik zou het dekgeld ook terug eisen! Die hengst is maar amper in de buurt geweest. Je hebt alleen gebruik van de stalling en van de VA gemaakt. Beetje raar als je het volledige dekgeld moet betalen!

KI zou een oplossing zijn, maar als je ziet hoe weinig Tinkerhengsten er op KI staan (volgens mij maar 2 ofzo?) zou je een keuze moeten maken uit hengsten die misschien niet bij je merrie passen.. is ook weer zowat..

Mero

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-06 16:23

Bedankt voor jullie antwoorden.
Even voor de duidelijkheid, ik heb het met de hengstenhouder nog niet over dekgelden oid gehad. Dus kan best zijn dat ik het gewoon terug krijg.

KI kan, alleen keuze is idd beperkt. Dublin zou wel een optie zijn.

Is er niemand anders die een dergelijke situatie mee heeft gemaakt?

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 16:51

Volgens mij sloeg de merrie van Ragna ook zo naar de hengst? Maar die is nu toch drachtig.

over het dekgeld, bij mij zouden ze nooit dekgeld hoeven te betalen als de hengst ook niet gedekt heeft.
is het risico van het vak, ik heb elk jaar wel een 'probleem'gevalletje.
Overigens zijn die allemaal drachtig vertrokken

Caira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 17:11

Is het geen mogelijkheid om ze samen in de wei te zetten? Bij irish cobs gebeurt dat vaak en een goede hengst probeert niets als hij geen toestemming van de dame krijgt. Ik weet niet of dat een optie is? Als je een wpner hebt ws niet?

*edit* ik zie dat je cobs hebt

Mero

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-06 17:41

Wat mij betreft wel, alleen wil de hengstenhouder, uit bescherming voor de hengst, dit niet.

o0marije0o

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 17:49

ik weet alleen wel dat drachtige merries ook erg aggresief zijn naar hengsten toe. Bij ons op stal zijn meerdere merries drachtig en ik moest met mn vz paard er met een grooote boog omheen. Ze vliegen m gewoon aan..( heel prettig als ze op stal staan..is een lange zeer smalle gang waar meneer natuurlijk in de achterste box staat )
Maar in dit geval kun je dat dus wel uitsluiten..als er gescant is..erg vreemd..ik hoop op een wonder voor je!

Yrrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 17:52

Ik heb een merrie gekend die altijd agressief was naar de hengst, ook als ze zo hengstig was als een klontje. Ze werd altijd goed gespannen bij de dekking, maar als de hengst gedekt had moest hij maken dat hij wegkwam, want dan sloeg mevrouw nog even flink van zich af.
Maar dat was in een tijd dat KI nog niet gebruikelijk was.
Als ik jou was zou ik altijd voor KI kiezen bij je merrie.

En wat het dekgeld betreft: de merrie is niet gedekt, dus hoef je geen dekgeld te betalen. Gewoon niet praten over korting op het dekgeld, maar helemaal geen dekgeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 17:54

Heeft de hengstenhouder haar al wel in een spantouw gezet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 17:57

Zo bedoel ik dus:
Afbeelding

winxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 17:59

Liezel1 schreef:
geen ervaringen mee, maar ik denk dat K.I. in jouw geval zeer handig kan zijn...

Denk ook dat dit het handigste is

Melissa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 18:05

Onze merrie sloeg de hengst ook kort en klein.
Ze liet ook niet zien of ze hengstig was of niet bij die hengst.
Bij een hengst die 2 boxen verderop stond echter wel, daar was ze zo hengstig als ik weet nie wat!

Uiteindelijk is ze door de andere hengst gedekt maar gust gebleven. Onze merrie heeft duidelijk voorkeur voor d'r eigen mannen!

Caira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 18:08

winxx schreef:
Liezel1 schreef:

Denk ook dat dit het handigste is

zoals al eerder genoemd is in dit topic: er zijn maar 2 nl hengsten op ki. Als je eenmaal een keuze gemaakt hebt met je hengst mag je niet wisselen.

Mero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-06 18:20

Ilindra schreef:
Heeft de hengstenhouder haar al wel in een spantouw gezet?

De merrie is geschouwd aan het halster, zonder enig hulpmiddel. Zij slaat meteen af en toont ook niet hengstig, Dus niet staartje omhoog, oortjes naar voren, plassen e.d.
Het afslaan is zo fanatiek dat we de merrie niet kunnen dwingen d.m.v kluistering. Tuurlijk, als we haar sederen en kluisteren zal de hengst er vast wel opklimmen. Ik wil mijn merrie zo niet laten dekken, dat zou verkrachting zijn. Bovendien dekt de hengstenhouders alleen merries wanneer ze echt hengstig zijn en tonen.

KI is voor deze merrie alleen een optie bij een andere hengstenkeuze mijnerzijds.

ponymens

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 21:24

Als ze gecand is en 100% goed hengstig, zou je haar kunnen "verdoven" met sedalin oid en dan dekken. Niet de netste manier maar wel de meest plezierige voor jouw merrie.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 21:32

Wij hebben ook een merrie gehad, die liet zich tijdens de hengstigheid maar 1 keer dekken, maar die ene keer was het wel altijd gelijk raak. Andere dagen sloeg ze ook de hengst af. Ik zou het zeker nog morgen en overmorgen proberen, en dan de merrie kluisteren.

Mero

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-06 22:58

@ Neonlight,

toonde die merrie waar jij over schrijft zich wel hengstig voor die ene keer dekken?
Mijn merrie slaat dus tijdens het schouwen al fanatiek van zich af. Die duldt die hengst niet voor zich, laat staan achter zich. Denk dat het één groot mepfestijn wordt dan..
Ik ga er morgen naartoe met trailer. Hengstenhouder wil niet meer verder. Voordat we naar huis gaan wil ik het toch nog een keer proberen met haar.. En dan maar hopen dat ze er wel zin in heeft. Ei was vrijdag al 4 cm, merrie moest volgens DA vanmorgen erbij.. Misschien dat ze wat meer tijd nodig heeft