Dekken, hoe groot mag hengst maximaal zijn?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fjordie_Jody

Dekken, hoe groot mag hengst maximaal zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-06 18:25

Hoi,
Aangezien ik mijn pony waarschijnlijk deze zomer laat dekken vroeg ik me af hoe groot een hengst maximaal moet/kan/mag zijn.
Ik bedoel dus stel de pony is 1.37 mag er dan bij voorbeeld een hengt op van 1.60??

Ik hoop dat jullie misschien een lijstje hebben van welke hoogte een maximale stokmaat erop mag?!

Ik weet niet of ik dit topic hier goed heb geplaatst en anders moet die maar verzet worden.

Gr Caroline
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-05-06 14:57, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt.

Schimmelig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 18:29

Dat lijkt mij niet verstandig 1.60, maar er zullen beste eens dergelijke ongelukjes zijn gebeurd... Ik volg even

Fjordie_Jody

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-06 18:30

Ik heb namelijk wel eens gehoord, dat het kon hoor!

noekje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 18:32

Ja natuurlijk kan het, maar het zal niet zo fijn zijn voor je merrie

Het hangt er een beetje vanaf hoe groot wil je dat het veulentje uiteindelijk wordt?

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 20:44

er mag Op zn MAX 20 cm verschil zitten tussen hengst en merrie
Een veulen past zich aan de baarmoeder van de merrie aan.
Veulen zwaart pas uit na de geboorte
Verder moet je kijken in hoeverre de hengst grover is dan de merrie

Ii als je merrei 137 is.. en gewoon een pony bouw heeft. zal ik voor het max 155 op zetten van de zelfde bouw
wordt de hengst grover.. dan zal ik er wat kleinere op zetten

* BRON mijn zelf heb zelf een dekhengst *

Niien_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 22:22

Het lijkt me niet zo fijn voor je Pony.
Ik sluit me trouwens aan bij Cayusejuhh

Fjordie_Jody

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-06 08:32

Oke, bedankt nu weet ik in ieder geval wat meer!

Marchador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 00:23

Ik heb het eens aan mijn dierenarts gevraagd hij zei het volgende.
Bij een pony van rond de 1.45 meter zou je een hengst kunnen kiezen die niet hoger is dan 1.60 meter.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 14:58

VSW --> KS.

Overigens is mijn merrie ook door een 20 cm hogere hengst gedekt, dat wordt eigenlijk ook als maximaal aangehouden door die hengstenhouder.

ponyparadijs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 15:08

Het is nog al afhankelijk of het het eerste veulen is of dat ze er al meerdere heeft gehad. En natuurlijk de leeftijd van je merrie! Ik heb het er een aantal jaren terug eens over gehad met de toemalige foktechnische directeur van het NRPS en die zei ook 20 cm max maar wel alleen als de merrie al eerder veulens heeft gehad en ze daarmee geen zware bevallingen heeft gehad. Veulen past zich wel degelijk aan aan de baarmoeder van de merrie en groeit dan dus wat harder als ie eenmaal geboren is.

Rafaela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 15:10

bij on sop de manege was ene hengst ontsnapt, die is ongeveer 1.55, die had toen een merrie van 1.20 gedekt... deze week is het veulen geboren, maar moeder had een behoooorlijk grote buik.

Kytha

Re: Dekken, hoe groot mag hengst maximaal zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 15:10

Ik zou het niet aandurven, echt hooguit 15 cm zou ik persoonlijk aanhouden. Ik denk dat je er ook rekening mee moeten houden of het haar eerste veulen is, of dat ze er al meerdere gehad heeft..

Yrrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 15:27

Ik heb het wel andersom meegemaakt: de hengst kleiner dan de merrie.
Voor een dekking werd de merrie tegen een keukenstoepje gezet en dekte de hengst vanafdat stoepje. Hij kende dat precies

Fjordie_Jody

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-06 16:58

Jody heeft al eerder een veulen gehad en was toen door een Friese hengst gedekt ik weet verder niet hoe groot die was maar het was allemaal wel goed gegaan.

Leo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 17:05

Zelf ook gewoon goed letten op het verschil, want ik neem aan dat je je eigen merrie niet te veel wilt belasten. Met oog daar op kun je bekijken of een hengst te grof of te zwaar is voor de merrie.
20 cm was idd geloof ik een vaak gehandhaafde max.

Dat een merrie een flinke buik heeft maakt in principe niet zoveel uit, hangt niet van de grootte van de vader af. Een veulen ontwikkelt zijn grootte meestal pas na de geboorte. Je zult daarom ook nooit een 'ongelukje' zien dat haast even groot of groter is dan zijn moeder..

Meavey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 18:57

Ik zit zelf in de mini´s en daar komt dit natuurlijk nog vaker voor.
Echter de hoogte is niet zo heel belangrijk maar de breedte.
Heb jij een klein fijn merrietje zou ik daar geen brede barokke hengst op zetten.
Heupen en schouders is het breedste wat door het geboortekanaal moet kunnen, dáár moet je op letten.
Bij de mini´s heb ik zelf liever een grote fijne, dan een klein dik propje.

Caroowtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 17:21

Ja idd Meavey!;)

vanijmond

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 21:43

Hallo,
het ligt er een beetje aan hoe vaak je pony al een veulen heeft gehad. Als het haar eerste veulen moet worden, zou ikniet gelijk zo'n grote hengst er op klappen.
Het kan wel hoor, mijn merrie heb ik na 3x een veulen laten dekken door een hengst van 1.60m en ze was zelf 1.37

Succes

Wobbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 22:20

hallo je wilt weten hoe ver je kan gaan.......maar vergeet niet dat je merrie het gemiddelde naar beneden haalt
het veulen kan dus ook maar net een paar cm groter te worden dan moeders.
Mijn tinker merrie van 1.42 heb ik nu 2 keer laten dekken 1e keer door Shampoo 1.52 en 1 keer door chakotay maar damita (van shampoo) is nu pas 2 jaar en pas 1.38 en zal dus de hoogte van paps bij lange na niet redden.
En van chakotay zal ik nog niet kunnen vertellen maar aan de grote van het veulen te zien zal die ook niet veel groter worden dan mams.
Dus ga even goed na of je je merrie daarvoor uit elkaar wilt trekken OF michien beter om een leuk veulen te kopen

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 06:50

Ik had mijn merrie van 1.48 laten insimineren van een hengst met de stokmaat van 1.72m.
Ze heeft een gewone dracht gehad, niet extreem dik. En het veulentje was ook niet groot Uiteindelijk is het veulen maar 1.52m geworden.

Maar ik denk dat het ook wel eens anders gebeurt. Ik weet bijv. dat op een park bij ons in de buurt een shetlandmerrie per ongeluk was gedekt door een fjordje. Het veulentje was zo groot dat het amper bij de merrie kon drinken.

Ik denk dat je het beste een hengst kunt kiezen die niet heel veel groter is dan jouw merrie.

Ik wens je heel veel succes!

hetlarixbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 10:16

Love_Blinkey schreef:
hallo je wilt weten hoe ver je kan gaan.......maar vergeet niet dat je merrie het gemiddelde naar beneden haalt
het veulen kan dus ook maar net een paar cm groter te worden dan moeders.
Mijn tinker merrie van 1.42 heb ik nu 2 keer laten dekken 1e keer door Shampoo 1.52 en 1 keer door chakotay maar damita (van shampoo) is nu pas 2 jaar en pas 1.38 en zal dus de hoogte van paps bij lange na niet redden.
En van chakotay zal ik nog niet kunnen vertellen maar aan de grote van het veulen te zien zal die ook niet veel groter worden dan mams.
Dus ga even goed na of je je merrie daarvoor uit elkaar wilt trekken OF michien beter om een leuk veulen te kopen

Dit klopt niet altijd. Ik heb zelf een ruin van bijna 170 cm uit een merrie van 156 cm en volgens zal de vader ook niet veel groter zijn dan 170 cm.

Zelf zou ik ook max 20 cm aanhouden. Zelf heb ik ook een fjorden merrie van 145 cm ik wil haar volgendjaar laten dekken door een fries van max 165 cm.
Heb jij toevallig ook foto´s van het kruizing veulen, kan ik vast kwijlen

Fjordie_Jody

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-06 12:15

Hoi,

Ik zal even proberen de foto die ik heb te scannen en hem dan even in dit topic neerzetten.
Mijn fjordje is al 4x gedekt, ik weet niet of het 4x een grote hengst was maar 1x daarvan is ze gedekt door een Fries.
Ik vond het veulen er op de foto zo leuk uitzien dat ik haar graag weer door een fries wil laten dekken. Als dat dan natuurlijk kan.

Gr Caroline

Brennie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 14:35

Wij hebben een ongelukje op stal. De haflinger is bij de vorige eigenaar gedekt door een tuigpaard en dit is de haflingers eerste veulen en was dus ook heel zwaar. Ze heeft twee weken lang weeen gehad. Gelukkig is de bevalling goed gegaan, het veulen was net zo groot als een haflingerveulen, maar wordt nu, is nu 1 maand oud, toch echt wel al grof en groot en zal dus groter en breder worden dan zijn mama.