Moet scannen na 18 dagen ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Amber_

Moet scannen na 18 dagen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-06 11:58

Sorry als het verkeerd staat !

Ik heb mijn Fjordenmerrie op 16 mei (18 mei) laten dekken. Nu heb ik gehoort dat je rond de 18 dagen na 1e dekking moet laten scannen om te kijken of ze drachtig is

Maar waarom na 18 dagen?
Kan het niet na 5 weken, kan je dan niet meer zien ze drachtig is ?

mylittlejoy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 12:04

Ik dacht (maar dat kan ik verkeerd hebben) dat je dan ongeveer weer rond de volgende hengstigheid zit. Als het dan niet geslaagd is, kun je meteen weer insemineren.

Ook is het soms zo dat twee eitjes ongeveer tegelijk kunnen springen, dan moet er vroeg gescand worden om te kijken of er één of twee bevruchte eitjes zijn en kan je er evt. nog een afknijpen.

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 12:11

Het is idd om te kijken naar een tweelingdracht en evt. een volgende (21dagen) hengstigheid. Op 5 weken ben je te laat met de nieuwe hengstigheid en bij een tweelingdracht ben je ook te laat.

Amber_

Re: Moet scannen na 18 dagen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-06 16:08

Ik kan haar wel gewoon schouwen, aangezien we hier een hengst hebben. Ik heb haar vorige maand ook laten dekken, maar dit was toen niet gelukt bij de scan.

Maar met 5 weken zou je dus wel gewoon kunnen zien of ze drachtig is ?

KootMiraDrum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 16:50

Ja, maar het afknijpen van een eventueel 2e vruchtje kan maar tot 35 dagen gebeuren.

Uppojono

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 16:52

Bij ons worden de merries meestal op 18 dagen gescand.. Maar vanaaf 12 dagen is het al te zien..

fabienne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 16:52

Op 18 dagen kan je al zien of ze drachtig is, en inderdaad controleren of er een tweeling op zit. Je bent dan op tijd voor de nieuwe eisprong, mocht de merrie niet drachtig zijn.

Op 5 weken ben je zeker ook nog op tijd om te scannen, en zelfs als er een tweeling op zit, kunnen ze er dan nog wel proberen om er 1 weg te knijpen.

Schouwen heeft alleen zin bij merries die duidelijk hengstigheidsverschijnselen vertonen (wat die van ons nieet doet dus); of als je een ervaren schouwhengst hebt, die zelf duidelijk aangeeft dat de merrie aan dekken toe is.

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 16:57

Je kunt beter nog iets vroeger scannen, zo rond een dag of 15, 16. Dan is het gemakkelijker om bij een evt. tweeling één van de twee weg te knijpen en ben je ook zeker op tijd als ze weer hengstig wordt, je wilt toch graag gelijk opnieuw kunnen dekken als ze gust is?
Als je telkens vijf weken wacht kom je al snel héél laat in het seizoen te zitten.

Redrumfox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 16:59

maar het verschilt toch heel erg per paard wanneer de nieuwe hengstigheid is..?

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-06 20:08

Bedankt allemaal.

Mijn merrie is wel makkelijk te zien dat ze hengstig is . Ze was 26 april gedekt, en dat die was mislukt. We hadden haar laten scannen op 12 mei en ze zou weer hengstig worden volgens de DA. We hebben haar die middag geschouwt en we konden het duidelijk zien.

Ik schouw haar over 15 dagen, en dat doe ik dan gewoon even iedere dag (hengst staat op stal) en kijken of ze hengstig wordt.

In igg bedankt !

Wat vinden jullie trouwens wat ik kan doen met mijn merrie nu ze gedekt is? Kan ik haar gewoon normaal rijden, stap, draf en galop ?

Nicole288

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 20:13

Je moet echt wel laten scannen hoor! Tweelingdracht is gewoon gevaarlijk, gaat maar heel zelden goed. Ik vind eigenlijk dat je die eerste scan aan jezelf en je merrie verplicht bent!

kiithos1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 20:32

Je hoeft haar nu nog niet op rust te zetten, ze kan gewoon bereden worden..
Ook ik adviseer te laten scannen voor dat ze 35 dagen drachtig is op eventuele 2ling dracht.

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-06 20:53

Ja, ik zit beetje mee met die 1e scan. Maar zoals Kiithos1 zegt, kan het voor 35 dagen ?

Bedankt, ik blijf haar gewoon lekker rijden.

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 21:24

appelbolfan schreef:
maar het verschilt toch heel erg per paard wanneer de nieuwe hengstigheid is..?

Het verschilt, maar niet heel erg. Daarom is het ook belangrijk om die cyclus in de gaten te houden.

Je kunt er meestal vanuit gaan dat ze na 21 dagen opnieuw hengstig worden. De een wordt het al met 18 dagen, de ander pas na 23 of 25 dagen.

Berdien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 16:42

Mijn DA zei toen wel dat we na 18 dagen terug moesten komen, ook omdat je dan nog voor de hengstigheid zit, en dan kan ze meteen weer hoppa terug naar de hengst.
Verder worden de paarden die ik ken nooit gescand of wat, en dat gaat eigenlijk altijd wel goed. Dit is alleen zodat de eigenaren van het toekomstige veulen het zeker weten, van mij hoeft het allemaal niet zo.

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 17:12

Ik schouw mijn merries altijd. Worden ze niet meer hengstig laat ik ze op 2ling dracht scannen. Mijn merries laten goed zien waneer ze hengstig zijn, en als ze dat niet weten weet mijn hengst mij dat precies te vertellen(dat gebeurd nog al eens met merries die hier komen om gedekt te worden door mijn eigen hengst).
Mijn merries worden niet door mijn eigen hengst gedekt, maar het is wel ideaal dat ik hem kan gebruiken om mijn merries te schouwen.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 18:34

Mijn merrie's worden tegelijk gescand, de ene zit dan op 18 dagen, de andere op 21 dagen. Mocht er eentje niet drachtig zijn, dan gaat zij (of allebei ) meteen de volgende dag terug richting de hengst.

Wij hebben 2 jaar geleden niet laten scannen, en toen is alles wel goed gegaan. Maar eigelijk wil ik toch gewoon zekerheid hebben. zeker ivm tweelingdracht! Dus het is wel verstandig om ze te laten scannen.