Mijn veulen van 12 maanden eet de laatste dagen niet meer zo goed en ze is al een beetje gewicht kwijt (niet dramatisch).
De symptomen zijn als volgt: Ze mest normaal maar minder veel per keer, lijkt me nog even actief en alert als voordien, is goed verhaard maar ze eet minder gulzig en laat brokjes over terwijl ze dit tot enkele dagen geleden opschrokte, eet bij voorkeur kort gras in plaats van lang gras (terwijl ze altijd graag lang gras eet), eet terug hooi terwijl dit de afgelopen weken bleef liggen. Ik vroeg me af wat er loos is. Ik dacht aan gebitsproblemen. Is 12 maanden een typische leeftijd hiervoor? Ik las dat ze hun eerste blijvende molaar krijgen, kan dit de ioorzaak zijn?
Ik dacht ook aan een eventueel aan ongemak door tekort aan vezels? Ze is overgeschakeld van hooi op gras maar had enkele weken aanpassingsproblemen (breiachtige mest). Ik heb probiotica gegeven waardoor alles op 2 dagen weer normaal was (vastere mest). Maar omdat ze de laatste dagen op zoek gaat naar hooi dacht ik hieraan. Ik kan het eten van hooi niet echt aan gebitsprobleem koppelen. Lang gras lijkt me dan aangenamer dan hooi.
alvast bedankt voor tips.