Verkoop veulen... of toch niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ylana

Verkoop veulen... of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-06 11:37

Ik zit er al een paar dagen aan te denken om het topic te openen en nu toch maar gedaan.
Blue River is nog jong, 12 dagen pas. Dus hij mag voorlopig nog even bij zijn mama blijven.
Maar ik twijfel wat ik met hem ga doen.

Aan de ene kant, houden.
Leuk, maar hij is wél een hengst.
a) heb ik totaal géén ervaring met hengsten...
b) heb ik nu nog 5 merrie's hier, met meer in aantocht...
c) ik heb nog wel één ruin, maar ik weet niet hoelang nog...

Aan de andere kant verkopen.
a) dit geeft me een dubbel gevoel... Het is wel mijn eerst gefokt veulen...
b) Hoe prijs je een veulen aan? Ik bedoel, je weet niet hoe hij zich gaat onwikkelen ofzo..
c) Wat moet je vragen? Hoe weet je dat je niet te weinig vraagt, dat je jezelf te kort doet en hoe weet je dat je niet te veel vraagt, dat ze je voor gek verklaren...?

Al met al weet ik het dus echt niet, en zo lang ik het niet weet durf ik me niet te hechten aan hem...
Bang dat ik hem toch besluit te (moeten) verkopen...

Wat doen jullie met jullie KWPN veulens, en wat vragen jullie voor hem/haar?
Ik zoek dus ervaringen/advies.

Blue river, vandaag foto genomen.

Afbeelding
Afbeelding

Marigold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 11:41

hoi, je zou ook kunnen overwegen om het veulen de eerste drie jaar in een opfok te zetten, kost jou geen tijd enzo, en kun je later kijken hoe de situatie dan is, wat betreft houden of verkopen.

Katoo71

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 11:43

Zit in het zelfde schuitje , ik heb dan een merrie mar eigenlijk geen plek in de toekomst om haar te houden, mijn man zegt steeds dat ze weg moet ,diep van binnen weet ik het ook wel maar ze is nog zo jong eerst maar lekker genieten ik zie alles terzijnde tijd wel !

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 11:55

Lastig he. Ik heb het nu ook met mijn veulentje.

Ik heb ook een hengstje en twijfel over zijn cappiciteiten voor de hengstenkeuring(door hoe zijn grote zus zich ontwikkeld) en wil eigenlijk geen veulen aan houden waarvan ik nu al weet dat hij het niet word.

Maar hij is leuk, zou het ook wel kunnen worden, op papier is hij interesant, kleurtje(bij die kleintjes ook niet onbelangrijk) is ook super.
Ik heb het probleem dat ik nog een hengst heb lopen die het niet zo op ruinen en hengsten heeft(lees: mept ze helemaal lens als de ontmoeting hier op eigen terein is, ergens anders gedraagt hij zich wel tegen hengsten en ruinen en blijft het bij mans-doenerij).

Ik ga het voorlopig toch proberen hem aan te houden en meteen als hij afgespeend is bij mijn andere hengst zetten(is erg lief voor veulentjes en heeft zijn zus ook opgevangen de eerste maanden nadat ze afgespeend was) en hopen dat mijn hengst boven hem blijft staan. Dan kan ik hem aanhouden.
Word hij als 3 jarige niet goedgekeurd is het castreren, inrijden, betuigen en verkopen. Komt er voor die tijd iemand die echt serieus intresse heeft gaat hij hoogst waarschijnlijk al weg.

LDRD

Re: Verkoop veulen... of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 12:23

Op deze manier ben ik aan té veel paarden gekomen .

Probleem is dat je uiteindelijk natuurlijk toch een keer wat moet verkopen als je door wil fokken.
Nog een overweging: een veulen levert nog wel wat op, een jaarling en een 2 jarige leveren nauwelijks iets op, dus als je besluit te verkopen, wacht niet te lang. Een aangereden 3 jarige is wel weer vraag naar, maar daar zitten ook inmiddels natuurlijk behoorlijk kosten in.

Succes met nemen van je besluit!

Piaffe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 12:34

Ik ben vooral ook benieuwd hoe mensen dat doen met verkopen als het veulen nog bij de merrie loopt tijdens de verkoop. wanneer betaald de nieuwe eigenaar? Wiens verantwoordelijkheid is het zolang het veulen bij moeders loopt ed.

Hoe doen jullie dat?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 12:38

LDRD schreef:
Een aangereden 3 jarige is wel weer vraag naar, maar daar zitten ook inmiddels natuurlijk behoorlijk kosten in.

En een hoop risico. Mijn 2 jarige heb ik al voor dik 500 euro moeten laten 'verbouwen' om een paardwaardig bestaan te laten krijgen(kniebandjes door gesneden omdat haar knieen extreem op slot schoten waardoor ze regelmatig een kwartier op de grond lag te spartelen en niet overeind kon komen). Maar wat kan ik straks voor haar terug krijgen? Niets, als fokmerrie is ze nu ongeschikt dus ze zal het al als sportpony moeten verdienen(kwa papier en beweging moet dat wel kunnen, maar die 500 euro+ de gewone kosten krijg ik er nooit meer uit).
Voor de kosten moet je hem dus niet aanhouden maar voor de lol .

Vorig jaar heb ik mijn veulentje op 4 maanden verkocht en hij is op 5 maanden daar heen gegaan. Veulen stond bij mij op mijn eigen land dus koste mij die maand in onderhoud eigenlijk nauwelijks wat. De risico's waren toen al voor de koper, stalgeld voor mij(zoals ik het ook doe bij pony's die hier gestald staan, maar dan zonder stalgeld).

Mer1980

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 12:40

Tjee zo kom ik dus ook aan teveel paarden. heb nu de merrie te koop / te leen staan, veulen wil ik houden, maar forsitio gaat eruit. Die is 1 jaar. Tsja wat vraag je ervoor? geen idee. hangt van de moederlijn af en de bewegingen van het veulen zelf. Ik heb geen idee. Mijn veulen is niet te koop, maar als er interesse voor is krijgen ze haar me voor de hoofdprijs....

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 12:52

@Dennis, je hebt zeker gelijk hoor, je mag hopen dat je ze heel houdt tot 3 jaar.

@Merylin, zal niet meevallen Mer om een jaarling te verkopen denk ik, of valt het mee, krijg je wel reacties? En dan bedoel ik serieuze, niet mensen die je er voor een appel en een ei wel van willen verlossen.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 13:03

LDRD schreef:
@Merylin, zal niet meevallen Mer om een jaarling te verkopen denk ik, of valt het mee, krijg je wel reacties? En dan bedoel ik serieuze, niet mensen die je er voor een appel en een ei wel van willen verlossen.

Helaas niet veel serieuze reacties. Gelukkig kost mijn opfok maar E45,- per maand en loopt ie niet in de weg. Mijn grootste prioriteit is Ro uit de kosten krijgen voor de winter omdat dan haar 3 jarige terug komt naar stal en 2 paarden vol pension is niet te doen.

shemar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 13:10

Bekend probleem, mijn eerste veulen wordt dit jaar 3 mooie pony geworden. Maar....ze is voor mij te klein en m'n kinderen zien er geen brood meer in, staat ze dan een hele leuke pony maar niemand die erop wil.

Ondertussen ben je super gehecht geraakt aan het beestje, van mijn man moet ze weg omdat we er niets mee doen. Als ik nou nog iemand vond die het leuk lijkt om wat te gaan doen met 'r, maar die liggen ook niet voor het oprapen.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-06 13:27

Heeft iemand enig idee wat ongeveer de prijs is voor een KWPN (hengst)veulen op dit moment?
Ik weet wel dat het erg aan de afkomst ligt, maar ongeveer...
Deze kanjer is trouwens een Riverman X Triton X Fresco. Mama is ster.