Hoelang aan de diaree, jullie veulens?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pink_Horizon

Hoelang aan de diaree, jullie veulens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-06 21:39

Ben benieuwd hoelang jullie veulens aan de diaree geweest zijn en rond welke dagen. Wanneer grijp je in en hoe?

Wayra niet 1 dag, ook niet na het ontwormen.
Niënna al een paar dagen (net voor het ontwormen en daarna ook nog).
Wat grond gevraagd en voornl goed in de gaten houden dat ze niet uitdrogen. Maar na hoelang grijpen jullie in? En wat doe/geef je dan?

maroes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 21:43

Toevallig heb ik net dezelde vraag gesteld in het dikke buiken topic.
Mijn veulen is nu 5 dagen en heeft ook vreselijke diarree(sinds vanmiddag). Ik vraag me ook af hoelang moet je dit aankijken en kan het al van de veulenhengstigheid zijn?

Nimber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 21:47

meestal rond de 8ste dag rondom de veulenhengstigheid is het vrij normaal vanwege de hormonen die in de melk zitten hebn ik me laten vertellen. Indra was 2 dagen na de veulenhengstigheid vorig jaar ook weer van de diaree af en ik heb er niets aan gedaan.

Obelix van dit jaar niet aan de diaree geweest

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 21:51

Dat van de veulenhengstigheid is geloof ik een fabeltje. Er is hier volgens mij net een topic over geweest, zal eens zoeken

Diarree kan komen van een worminfectie, het veulen krijgt wormen via de melk. Meestal ontworm je een veulen voor het eerst op een week of 10 dagen. Het kan ook van een virus komen of bacterie. Hoe dan ook, als het te lang duurt of je veulen droogt uit zou ik de da bellen. Mijn eerste veulen had het ook een dag en toen was het spontaan over, het hoeft dus niet erg te zijn.

Pink_Horizon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-06 22:16

Idd rond de veulenhengstigheid begonnen (wat vaak samenhangt me wormen idd) en nu, een dag of 5 later, nog.
Gister leek het minder, vandaag (toen we de moeder eraf haalde) erger.
Uitdroging oid niet. Veulen is wakker, opgewekt en vrolijk.
Ik kijk het idd nog even aan en dan bel ik de da voor bv zo'n tube. Vorig jaar bij de buren heeft een veulen ook weken diaree gehad, door zand eten. Dat zou hier ook kunnen zijn, hoewel wij wel ietsjes meer gras hebben (niet veel).

newt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 04:16

Die diaree komt gewoon van het feit dat de merrie hengstig is (de eerste hengstig heid) en wanneer de merrie dat niet meer is dan is het veulen ook niet meer in de diaree... dit is de natuur!
is het veulen een paar weken oud, en dan in de diaree kan het idd wormen zijn... en kun je een wormuur geven

Elinaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 09:34

komt niet van de hengstigheid van de moeder. ook al veranderd de darmflora van de merrie daardoor..melk komt niet uit de darmen.

haan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 10:02

Wij hebben 2 veulens aan de poeperij gehad, na eventjes aanzien (1dag) DA erbij gehaald en pasta gegeven die we van de DA hadden gekregen en ze zijn er vrij snel weer vanaf en het was NIET tijdens de hengstigheid van de merrie dus daar lag het niet aan.
Maar hou ze goed in de gaten dat ze wel blijven drinken bij de merrie (kan je wel zien de merrie heeft anders (veel) melk op de benen omdat haar uier op volle spanning staat).

Let op dat veulens nooit bij een waterbak kunnen drinken want dat is vaak oorzaak 1 van diaree.

maroes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 10:18

Ik heb de DA gebels,omdat het erger was dan gisteren. Temp gemeten en dit was 38.5. DA adviseerde beide te ontwormen. En inderdaad goed te letten op het feit of het veulen wel goed drinkt.
Dus max maar 24 uur aankijken.

imhotep

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 10:21

Mijn veulentje is 4 dgn geleden geboren en poepte meteen miniballetjes maar sinds vandaag heeft ie diarree, heel raar.

silkie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 10:37

Die van mij is zo'n 3 dagen aan de diarree geweest en volgens mij hing dat samen met de hengstigheid van haar moeder.
Naast het goed drinken, kun je ook in de gaten houden of het veulen nog goed plast. Wanneer ie nog goed plast is het veulen zeker nog niet uitgedroogd.

joelledsr

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 10:42

Vorig jaar had 1 van onze veulens vreselijk diarree, bleek later dat de shet die tussen die zogende merrie's stond die merrie als melk fabriek had uitgevonden. Veulen kreeg dus niet voldoende goede melk.
Belangrijk is, dat je de billetjes van je veulen goed schoonmaakt en houdt. Met het kwispelen kunnen ze hun hele vacht en huid stuk maken!
verder inderdaad goed ontwormen, liefst alle paarden tegelijk! En zorgen dat de merrie veel en goed kan drinken.

Bij twijfel altijd een de DA bellen, kan nooit kwaad!

Brennie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 13:37

Mijn veulen kwam niet aan de diarree tijdens de veulenhengstigheid, maar daarna en heb met 2 weken een wormenkuur gegeven en daarna was ze nog aan de diarree, heb wel alles goed schoon gehouden, want ze ging schuren. Ik denk dat het bij haar kwam door de extreme weersveranderingen. Want ze kwam aan de diarree toen het ineens 10 graden warmer werd en een week later was het ineens weer heel koud. Maar ze bleef er wel heel vrolijk onder en ze dronk ook goed, wat je natuurlijk ook goed in de gaten moet houden.

izabella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 16:37

Fabeltje of niet, mijn veulen had een dag of drie diarree, tijdens de veulenhengstigheid. Daarna was het helemaal over.

Letsdunit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 17:08

Mijn veulentje Silver had na 3 dagen al diaree, ik heb hem meteen ontwormd met Pyrantel en daarna was het weg. Ik heb voor de zekerheid een tube antibiotica in de koelkast liggen voor het geval het was doorgezet.

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 20:40

Xavi is sinds gister aan de diaree. Heb hem gister ook ontwormt. Vandaag was hij het ook nog, dus ff rustig aan kijken.

Pink_Horizon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-06 20:55

Heb de waterbak verhoogd weggezet.
Straks was het al iets dikker dan gister.
Kontje schoon gewassen en kijk morgenvroeg even aan en bel dan indien hetzelfde of erger de DA even.

anouksel

Re: Hoelang aan de diaree, jullie veulens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 12:13

mijn veulen had het na een dag hele erge diaree, als ze lag droop het er gewoon uit. Toen heb ik ook de dierenarts gebeld. Die heeft toen een pasta voor geschreven dat haar darmpjes tot rust zouden komen, maar het kwam bij haar,
omdat ze moest wennen aan de moedermelk. Met drie dagen is het nu helemaal over.

maroes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 15:11

Ciara is nog steeds erg aan de diarree. Da weer gebeld moet nu 60 ml yoghurt gaan geven en dit 2 keer per dag. Als het na 2 dagen nog niet over is, moet ze voor een onderzoek.

Valeria

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 17:12

ik heb een zelfde soort probleem mijn veulen is nu 2 maanden oud maar ik nu al 3 weken aan de diarree,(madam die houdt ervan om overal de neus in te steken zodoende ook de waterbak..)
nou had ik het voor 1 week aangezien omdat het mij raar leek want ik had haar al 2x ontwormd
dus ik heb toen de da gebeld.
wat bleek dat ze een schimmelinfectie had en dat van die diarree is waarschijnlijk het veulen dat drinkt water uit de waterbak en drink tergelijkertijd bij de moeder(dat wordt in de darmen waarschijnlijk teveel uitgedund) maar omdat Esperanza der darmen heel gevoelig zijn is ze steeds aan de diarree.
nu ze normaal veulenkorrel eet en ik de waterbak heb vervangen door een automatische drinkbak wordt de diarree met de dag minder alleen als de merrie hengstig is is ze wel weer aan de hevige diarree.