Hoe straf je een veulen van 1 week oud ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Siggy

Hoe straf je een veulen van 1 week oud ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-06 09:12

Duvel is al een echte Duvel ....

Ik wil hem graag al wat grenzen leren, hij vindt het een vreselijk leuk spelletje om vooral veel in mij te bijten en is daarbij heel opdringerig, als ik hem niet steeds weg zou duwen zou hij zo bij me op de schouders hangen. Eeen beetje sabbelen enzo, zou ik niet zo erg vinden, maar hij neemt echt mijn trui (of huid) in zijn bekkie en begint dan "leuk" te trekken en tja, zijn tandjes beginnen door te komen, dus is het straks niet alleen meer vervelend maar ook pijnlijk voor mij...

Ik geef hem nu steeds een tikje op de neus en zeg hard "nee", maar meneer lijkt nog niet echt onder de indruk, verder duw ik hem steeds weg als hij naar mijn idee te opdringerig wordt.

Hoe pakken jullie dit aan ?

Amandake

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 09:15

Bij Upke geef ik gewoon een tik op haar snuit !

Amandake

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 09:16

"edit" ooh heb je al geprobeerd....dan weet ik het ook niet,misschien tik je te zacht

Kimmb

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 09:18

Moeder na doen, de meeste geven de hun kindjes een -niet doen bijt. Dus wat ik doe is nekvelpakken en flink hard in knijpen (afhankelijk van veulen). Verder niet toelaten dat ze sabbelen, zo kunnen ze ook niet gaan bijten

yyy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 09:19

bij bijten kneep ik meestal in zn lip zodat ie ongeveer het zelfde voeld maar dit was dan shetlandhengstje van 3 die dacht dat hij overal de baas over was, dat is natuurlijk heel wat anders,,,het hielp wel..

Marigold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 09:22

misschien moet je het veulen gewoon met rust laten, op het land met de merrie, en eventueel andere paarden.
moeder voed hem wel op in het begin.
en een ander naam geven, met deze nam vraag je er ook om..
klinkt misschien stom maar zie het vaak dat dieren zich naar hun naam gaan gedragen (of naar de eigenaar, die ook de naam heeft bedacht volg je het nog)

maar echt het veulen wil gewoon spelen, als je daar nu al op wil corrigeren dan groeit de relatie tussen veulen en mensen echt helemaal scheef..

Finnea

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 09:31

loveblacky schreef:
misschien moet je het veulen gewoon met rust laten, op het land met de merrie, en eventueel andere paarden.
moeder voed hem wel op in het begin.

Ben ik het helemaal mee eens
Afgelopen 2 jaren hadden we ook problemen met de hengstveulens.
Vorig jaar na een tijdje ben ik heel bewust het veulen zo min mogelijk aandacht gaan geven (1x in de week ff aandacht geven). En daar knapte hij enorm van op.
Met het hengstje van nu zijn we gelijk zo begonnen en hij doet het prima. Niks geen problemen mee

Siggy

Re: Hoe straf je een veulen van 1 week oud ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-06 10:35

Minder aandacht geven is inderdaad wel een goed idee, maar ik heb hem toch minstens een paar x per dag in handen: van en naar de wei brengen (en hij moet echt al wel leren om aan een touwtje te lopen), dagelijkse controle en verwijdering van teken (probeer maar eens bij een veulen die niet gewend is overal aangeraakt te worden, 3 teken uit de lies te verwijderen ). Ik ben het er zeker mee eens dat teveel getutteld niet goed is, maar ik denk wel dat het goed is dat het beestje gewend is aan menselijk contact, maar dat hij daarbij wel zijn grenzen moet leren kennen.

Maar hoe leer je hem die grenzen het beste aan: door een tik op de neus ?, door hem weg te duwen?, door weg te lopen, zodra hij vervelend gedrag vertoont ?

Dat van die naam veranderen vindt ik persoonlijk onzin; Duvel is in de eerste plaats een biernaam (zoals al mijn paarden een biernaam hebben) en ik geloof niet dat als hij "schatje" had geheten dat hij dan dit gedrag niet zou vertonen.

anneM_Ajax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 11:10

ajax beet ook heel erg in het begin
daarbij hielp een tik op de neus en het woordje 'nee'. Maar je tegelijk wel een dominante houding aannemen. Dus recht op en span je spieren, als je erbij staat als een zoutzak dan neemt hij j eniet serieus. wat ik wel ook deed hij ging op een gegeven moment ook naar iedereen maaien toen heb ik hem gewoon een vuistslag op zn borst gegeven. Hij heeft het toen nog een keer geprobeert maar kreeg weer een vuistslag en sindsdien doet hij het niet meer. Ook heeft hij 1 keer getrapt, toen heb ik een beetje onchristelijk gedrag vertoont ik heb hem gewoon een trap terug gegeven. Dat hefet hij dus ook snel afgeleerd

bij hengsten moet je erg consequent wezen mag het de ene keer niet dan mag het de andere keer ook niet. Ajax lijkt heel lief maar dat is hij niet hij is vreselijk dominant hij beukt je ook gewoon opzij als je met hem wandelt. Iedereen vind mij dan een dierenbeul als ik hem op zo'n moment een trap geef maar doe ik het niet dan kan ik niks meer met hem beginnen.
Nou wil ik niet zeggen dat je precies hetzelfde moet doen als ik. Maar je moet gewoon voorjezelf kijken wat werkt. Helpt een kleine tik niet dan moet het dus wat harder of je het nou zielig vidn of niet.
succes ermee:)

Brennie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 13:51

Je hoeft niet bang te zijn dat je een te harde tik geeft, want de merrie geeft het veulen een veel hardere correctie als het veulen iets doet wat niet mag. Dus je mag hem gerust een keer hard knijpen.

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 15:36

gewoon met rust laten ben i het niet mee eens
hoe sneller je veulen zijn grenzen leert kennen, hoe makkelijker later.
En sommige veulens zijn gewoon hardleers...
Ik heb nu al meerdere veulens gehad en bij allemaal was enkele keren een tikje op hun neus voldoende (ook hengstveulens)
nu heb ik Chenoa en das ook een hardleerse (hoewel zijn naam niets dergelijks impliceert) die heeft echt af en toe een serieuse opdonder nodig(gezien zijn moeder hem die niet geeft ), waarbij ik hem echt op z'n neus sla en niet meer tik waarbij ik heel hard mag niet of nee roep.
Als hij inzicht toont, nadien wel terug vertrouwen winnen door een aai te geven. Hij moet je immers niet angstaanjagend vinden, maar wel weten wat mag en wat niet!
Wat heel goed werkt is met je hele lichaamstaal/houding en stem aangeven dat je kwaad bent: hij verstaat niet wat je zegt, maar linkt de klank wel aan kwaad zijn en uiteindelijk ook aan zijn eigen, foutieve gedrag.

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 15:38

Meestal doen jonge hengstjes dat om op onderzoek uit te gaan, maar ook om de verhoudingen te testen. Maar het is gewoon veel te link om het toe te laten! Die van een kneep in zijn neus vind ik een goede, maar ook over zijn neus wrijven (ligt er een beetje aan waar hij in hangt ) werkt prima. Mijn favoriete paardenman geeft ook als tip om zo veel mogelijk met een paard zijn hoofd bezig te zijn als je te maken hebt met een bijter en NIET door juist zo weinig mogelijk met zijn hoofd bezig te zijn. Zijn hoofdje dus veel "omarmen" en aaien. Klinkt vreemd, maar hierdoor wordt zijn hoofd een gezamenlijk goed ipv iets waarmee hij op onderzoek uitgaat.

Valt hij echt aan, of komt hij al klauwend en steigerend op je af dan is dit een regelrechte oorlogsverklaring (bij wijze van dan he ) en die ga jij winnen . Je hebt drie seconden om te doen wat nodig is om hem op dat moment op andere gedachten te brengen en daarna kroel je gewoon met hem verder alsof er niks gebeurd is. METEEN straffen op het moment dat hij iets fout doet en daarna ook METEEN weer lief doen (=moeilijk )

Leuk he, hengstjes ??

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 15:41

Maak je groot, zet je handen in je zij en buig iets over het veulen heen, maar niet teveel. En dan pas zeg je nee of foei. Zo ben jij degene die dreigt, later zal alleen een "nee"voldoende zijn.

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 15:42

Mac schreef:
Meestal doen jonge hengstjes dat om op onderzoek uit te gaan, maar ook om de verhoudingen te testen. Maar het is gewoon veel te link om het toe te laten! Die van een kneep in zijn neus vind ik een goede, maar ook over zijn neus wrijven (ligt er een beetje aan waar hij in hangt ) werkt prima. Mijn favoriete paardenman geeft ook als tip om zo veel mogelijk met een paard zijn hoofd bezig te zijn als je te maken hebt met een bijter en NIET door juist zo weinig mogelijk met zijn hoofd bezig te zijn. Zijn hoofdje dus veel "omarmen" en aaien. Klinkt vreemd, maar hierdoor wordt zijn hoofd een gezamenlijk goed ipv iets waarmee hij op onderzoek uitgaat.

Valt hij echt aan, of komt hij al klauwend en steigerend op je af dan is dit een regelrechte oorlogsverklaring (bij wijze van dan he ) en die ga jij winnen . Je hebt drie seconden om te doen wat nodig is om hem op dat moment op andere gedachten te brengen en daarna kroel je gewoon met hem verder alsof er niks gebeurd is. METEEN straffen op het moment dat hij iets fout doet en daarna ook METEEN weer lief doen (=moeilijk )

Leuk he, hengstjes ??

Ik ga volledig mee met mac, die heeft het véél beter uitgelegd dan ik

dat van het hoofdje is idd waar
en na de straf verder kroelen heel belangrijk

(wat betreft de steigerende oorlogsverklaring: staat je vast ook nog te wachten, heb ik met Chenoa ook al gehad...enne tot hiertoe was één keer goed straffen voldoende )

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 15:48

Steigerende oorlogsverklaring zijn geweldig ... NOT. Maar hoe eerder ze het proberen, hoe beter, want zo'n kleintje is een stuk makkelijker te corrigeren dan zo'n grote lummel. Shane probeerde 'm na drie dagen. Kreeg van mij een enorme punter tussen zijn voorbenen. Vervolgens probeerde hij het bij manlief met hetzelfde resultaat. Daarna ging hij naar mijn neefje (van 6). Hij zal gedacht hebben "die is voor mij". Alleen hadden ze bij mijn zus thuis een nogal enthousiaste labrador en mijn neefje had geleerd de hond een knietje te geven als hij tegen hem op sprong. Shane kreeg dus ook keurig een knietje. Shane is toen heel beteuterd achter zijn moeder gaan staan en dit heeft hij dus ook noooooit meer gedaan !!!

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 16:35

Hahahaha!! Ja hoor, hengstveulens zijn gewéldig

Kan het me helemaal voorstellen: dacht ie: "tegen zo'n kleintje kan ik wel..." NOT

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 16:42

Die van mij had op een leeftijd van een week al een schop met de wreef van mijn voet onder haar waarde derriere te pakken toen ze dacht met twee benen gericht naar met uit te kunnen halen. Heeft het daarna ook nooit meer gedaan.

Het geeft niet als je het veulen veel in handen hebt, leren voetjes geven, leiden enz moeten ze op die leeftijd allemaal leren. Niet teveel met hem kroelen, nergens aan laten sabbelen. Een leeftijdsgenootje zal ook helpen dat hij zijn aandacht ergens kwijt kan, hoewel ze op leeftijd van een week nog onder moeders vleugels blijven.

Wat ik me bij dit gedrag afvraag is of de merrie wel genoeg melk heeft. Ziet het veulen er verder wel goed uit?

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-06 20:32

Bedankt voor alle reacties !!

Ben vanavond inderdaad maar eens wat strenger geweest: paar keer een flinke tik op de neus en ik ben zelf rechtop blijven staan en niet door de knieen gegaan. Meneer leek toch een stuk meer onder de indruk en trok zich beduusd een beetje terug.
Teken verwijderen (het is echt een ramp hier ) ging eigelijk ook heel goed, mijn vriend hield hem vast bij het halstertje en blokkeerde hem van voren, met de zijkant stond hij tegen de muur, zo kon ik rustig zijn liezen afwerken. Hij liet het allemaal heel gelaten toe.

Guinness heb ik eventjes uit de stal gehaald om er een snelle borstel overheen te halen, eergisteren raakte Duvel daar behoorlijk van in paniek en is tot 2x toe over de staldeur geklommen (terwijl Guinness dus praktisch voor zijn neus stond) Vandaag probeerde hij eerst weer over de deur te springen, maar na 2x hardhandig terugduwen, kalmeerde hij en wachtte hij netjes tot mama weer de stal in kwam.

anneM_Ajax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 21:08

dat is al een heel mooie verandering zeg
you go girl
vooral hengstjes zijn etters op die leeftijd maar naar mate ze ouder worden (en met goed opvoeding) wordt dat vanzelf minder. Die van mij is ook omgeturnt in een knuffeltje (naja bij mij dan )

Wasty

Re:blaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 16:11

Het veulen kan er niks aan doen heeft alleen maar jeuk omdat zijn tandjes doorkomen..
je kan hem niet straffen
als hij ouders is en doet het nog steeds gewoon terugbijte xD

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 16:25

Wasty, de tandjes van mijn hondje zijn ook aan het doorkomen, maar ik vind het toch echt niet goed dat ze mij als bijtring gebruikt.

amsolusa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 16:26

Een tik op de neus geven.

anneM_Ajax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 16:27

idd bijten doen ze dan maar in hun moeder of aan de wand ofzo
want als je het nu toestaat doen ze het later ook gewoon nog

fjordnina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 16:28

Wasty schreef:
Het veulen kan er niks aan doen heeft alleen maar jeuk omdat zijn tandjes doorkomen..
je kan hem niet straffen
als hij ouders is en doet het nog steeds gewoon terugbijte xD

Het kan dan best jeuk hebben, maar het moet wel weten waar de grenzen liggen. Een van die grenzen hoort "niet bijten" te zijn. Van zijn moeder krijgt ie ook op zijn donder als hij haar bijt, waarom van een mens dan niet? Zeker omdat die nog hoger in rang horen te zijn dan de moeder.

Ik vind dat beslist geen geldig excuus. Bijten is ongewenst gedrag, punt.

Wasty

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 16:30

ik snap best dat jullie vinden dat hij gestraft mag worden maar hij heeft jeuk, misschien dan stel hij heeft dat kan die nix aan doen, geef hem dan iets ofso