HELP: wortelen heeft dat invloed op de geboorte vh veulen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Snowywhite

HELP: wortelen heeft dat invloed op de geboorte vh veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-06 11:20

Vraagje:

Mijn veulen is eergisteren geboren, heeft veel krampen gehad en weinig tot niks gedronken. De veearts is gisteren dan ook gekomen.

Ik moet zorgen dat het veel gaat drinken, en het veulen heeft een spuit gekregen tegen de buikpijn ivm het veulen darmpek wat er een dag later pas is uitgehaald. Dat heeft waarschijnlijk de pijn veroorzaakt.

Nu geef ik mijn paard dagelijks een halve emmer wortelen, zou dit invloed hebben gehad op het veulen?

Dat het veulen te veel voer heeft binnen gekregen toen het nog in de buik zat?

En dat het daarom met de geboorte voldaan was en daarom niet wil drinken kan dat?

Kan dat aan wortelen liggen?

Graag jullie antwoord.

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 11:39

Nee hoor. Als het probleem darmpek was dan wil dat gewoon zeggen dat de eerste mest niet of niet goed genoeg uit het veulen is gekomen, waardoor er een blokkade ontstaat en het veulen een verstopping krijgt en daardoor koliek. Waarschijnlijk wilde hij hierdoor ook niet eten.

Te veel eten geven aan de merrie heeft ook niks met de eetlust van het veulen van doen. Wel is het idd belangrijk om melk te drinken zodat zijn darmpjes goed gaan werken. Ik zeg trouwens "hij" omdat het meestal hengstveulens zijn die dit probleem hebben, maar misschien is het wel een "zij"

Elinaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 12:39

ik weet wel dat drachtige merries niet teveel wortels mogen hebben omdat dat een miskraam tot gevolg kan hebben. in hoeverre een veulen dat al groot genoeg is daar last van kan hebben weet ik niet, maar zoveel wortels is in ieder geval absoluut niet goed.

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 12:47

wortelen bevatten een stof die goed is voor de vruchtbaarheid. In hoeverre dit invloed heeft op een dracht weet ik niet.

Een merrie overvoeren kan wel, maar je kan niet het veulen overvoeren, die krijgt netjes alle stoffen die het nodig heeft. Die rest blijft bij de merrie.

darmpek is idd een hengstenprobleem en kan dus idd invloed hebben op het niet willen drinken.

Rhyddid

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 13:07

Wij voeren al jarenlang wortels en ook elk jaar hebben een stuk of 6 veulens. En het is altijd goed gedaan! Dus het heeft niets met wortels te maken

Snowywhite

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-06 07:45

Ok, ik was al bang dat het echt door de wortels zou komen dat het daardoor mijn schuld was. Maar waarschijnlijk dus alleen door de darmpek.