veulen 6 weken heeft moeder verloren!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lauranaomi

veulen 6 weken heeft moeder verloren!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-06 20:02

een ramp was het !Merrie kreeg afgelopen woensdag erge koliek meteen naar Kliniek gebracht en geopereerd.Tleek goed te gaan maar de volgende dag bleek ontsteking in de endeldarm te zitten.Helaas heeft merrie het niet overleefd.
Volgende probleem diende zich aan!Hoe moest het nu verder met haar prachtige merrieveulen Beautyful Star.
6 weken pas en nog veel te jong om zonder haar moeder op te groeien.Kben aan het rondbellen gegaan en kwam bij supermensen terecht die eventueel wel een Ijslander van 20 jr oud ter beschikking wilde stellen,deze merrie had al eerder een veulentje opgevoed.
Merrie is meteen gebracht en de volgende ochtend kwam Beauty thuis.Wat is dit vreselijk zielig zeg,ze was helemaal in shock.
Meteen bij Dimma(ijslander)gezet en dit ging echt super.
Ze heeft nu alleen nog een probleem met melk drinken.Ze lust het absoluut niet!!!Alles al geprobeerd maar ze raakt er alleen maar steeds meer van gestresst.Veulenopfokkorrel van de Pavo lust ze wel en ze drinkt ook goed water gelukkig.Vandaag zijn ze voor het eerst saampjes in de wei geweest dit vonden ze heerlijk .Wie heeft er nog meer van deze ervaringen?

Stephany

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 20:10

Jeetje zeg, gelukkig heb ik hier geen ervaring mee, maar ik wilde je wel even veel sterkte toewensen....dat is een klap zeg...misschien dat het veulen over een paar dagen wel wil drinken omdat ze eerst nog moet wennen....dat hoor je wel meer.
Ik wens je veel succes en sterkte!

lauranaomi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-06 20:25

Dank je,kmoet er wel bij zeggen dat het veulen niet van mijzelf is maar ben er wel nauw bij betrokken.Kheb zelf een merrie met een Triple hengstveulen khoop dit zelf nooooiiit mee te maken.De overleden moeder had vorig jaar nog de kampioen van de Havikerwaard veulenkeuring.Kan raar lopen allemaal he

Stephany

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 22:11

Het kan zeker heel raar en bizar lopen....erg..
Ik hoop echt dat het veulen snel went aan zijn nieuwe "moeder", hoe gaat het nu?

alex66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 23:16

mijn ruin heeft al eens een 2 weken oud veulen opgevoed en dat diertje is priema groot geworden op veulen korrel en vitamiene spuiten.

door dat mijn ruin papa speelde is het ook een paard geworden met echte paarden manieren, ik nam dat veulen zelfs mee als ik in het bos ging rijden toen het wat ouder was gewoon los naast mijn paard.

Amarins_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 06:30

Gah wat naar,, ik hoop dat het veulentje al wat aan dr nieuwe "moeder" is gewend iig sterkte!

_Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 07:11

Wat naar zeg veel sterkte, misschien helpt het de melk meer te verdunnen met water omdat ze al water drinkt. Hoop dat het allemaal goed gaat met het veulen.

Kathmandu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 07:38

Ah, ik vind het echt een heel zielig verhaal zeg! Heel veel sterkte!! Wel fijn dat het goed gaat met die ijslander! Ik heb er trouwens geen ervaring mee...

Arianne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 09:09

Jesses, ik heb tranen in mijn ogen. Dat je ten eerste al een merrie verliest is al verschrikkelijk, maar dat je dan ook nog met zo'n jong ding te maken hebt maakt het allemaal alleen maar erger. Fijn dat het zo goed gaat met de pleegmama. Sterkte met het verlies van je merrie en hopelijk ontzettend veel geluk met het veulen!

_oma

Re: veulen 6 weken heeft moeder verloren!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 09:29

misschien kan ik je helpen!!!
wij hebben 4 jaar geleden het zelfde mee gemaakt, ons veulen was toen 5 weken oud.
ook wij hebben haar met melkpoeder groot gebracht.
nu is ze 4 jaar en sinds een week trotse mama van een merrieveulen.
als je tips wilt mail dan even
haflingerdevorst@hotmail.com
ik zou je graag helpen.

Maarit_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 11:17

Heej Fab !!!

Echt superrr erg he van Larl!!! Vind het super jammer

Met Beauty gaat het wel weer iets beter he !!! Was je erbij toen ze in de wei gingen !?? Loopt Beauty achter Dimma aan?

Nou ja , ik spreek je nog wel!!

Khoop dat Juul snel komt. Ik mis Laralda super erg !!! Kan ik Bono lekker mak maken !!

-xxxxxx- Marit

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 11:43

Oh, wat vreselijk!! Voor het veulen is het een voordeel dat het "al" zes weken melk heeft gehad. Het kan op zich best verder op (speciaal hiervoor ontwikkeld) veulenvoer.
Ik hoop dat _oma je kan helpen.
Veel succes en sterkte met het veulen. Superijscomoeder trouwens, die het veulen zo fijn onder haar vleugels neemt!

miranda21

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 11:53

Hoi,
Wat erg zeg zo jong en dan der moeder al kwijt.
Wij hadden het vorig jaar met een shetlandmerrie veulen hebben we met de fles groot gebracht wou eerst ook geen poedermelk van pavo, toen hebben we der suiker bij ingedaan om het wat zoeter te maken en ja hoor toen ging ze het drinken.
Probeer dat eens suiker erbij in doen en anders het veulen eerst wat suiker van je hand laten eten en dan melk met suiker erdoor proberen.
Sterkte ermee.

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 13:55

Wat erg zeg,sterkte met het verlies van de merrie.

_Sammy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 13:57

zoo wat een verhaal heb ook een beetje een rare gedachte dat het niet goed gaat bij sunny deze week met veulenen hoop het wel!

lauranaomi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-06 18:01

Hoi hoi allemaal!!!Bedankt voor jullie lieve en opbeurende woorden!!!Met Dimma en veulen Beauty gaat het redelijk!Melk wil ze absoluut niet drinken!Wel goeie tip met dat suiker erin,we gaan het zeer zeker proberen!Gister zijn ze heerlijk een poosje saampjes in de wei geweest.Ging prima,Dimma gedraagt zich voorbeeldig als pleeg moeder!Nu zijn we alleen aan het twijfelen of we er een Merrie met veulen er bij in zullen zetten,voor de rang en orde in de wei.Kan Beauty mooi met Bon Ami(andere veulen)spelen.
Ik zal snel fotos maken en op deze site zetten lijkt me wel leuk.
groetjes

keresa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 23:05

lauranaomi

ik heb ook een veulen gehad die met 6 weken zijn moeder verloor
hij liep al bij mijn toen 2 jarige merrie en die heeft hem een beetje opgevoed ik heb hem melk leren drinken uit een bakje dat ging in het begin ook niet goed en wilde hiij het ook niet drinken
ik heb toen met een grote spuit wat melk naar binnen gespoten
en ieder keer weer opnieuw gedaan tot hij met zijn hoofd in het ondiepe bakje met melk viel en toen is hijj zelf gaan drinken
mog je nog meer willen weten pb me maar
ik heb toen pavo melk gegeven
groetjes keresa

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 23:15

Ik weet van een geval waar het veulen 2 maanden oud was. Die lustte geen melk meer maar ging meteen over op de brok. Water drinken uit de emmer was een probleem tot er een tweejarige minishet bij werd gezet. Heel veel sterkte ermee, en ik hoop dat het veulen het red om zonder moeder op te groeien, en dat de IJslandse merrie een goede surrogaatmoeder voor hem mag zijn!

amystella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 13:53

veel sterkte
gelukkig heb je een leuke pleegmoeder gevonden en is het veulen al wat ouder

Maarit_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 17:52

Maarit_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 17:55

Ooh !! Toch niet gelukt !!

Sorry !!

Ik ga het zo nog een keer proberen !!
Kus Marit

Maarit_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 18:12

Heej ,,
Het lukt me niet om er foto's bij te doen !!
Maar op deze site staan ook foto's van Beauty, Laralda en Dimma !!
Daar kan je wel kijken!

>>>>http://groups.msn.com/maritlovespaarden <<<<<
( dan naar afbeeldingen )

-xxx-jes Marit

GMVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 18:12

Vreselijk, sterkte!

TheSam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 00:22

Jeetje.. dat is ook wat zeg!

Heel veel sterkte en hopelijk gaat ze alsnog melk drinken

Cristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 12:54

Ach, wat verschrikkelijk triest zeg. Ik krijg er kippevel van. Ik hoop dat het allemaal goed gaat komen. Ik wens je heel veel sterkte toe.