Samenstelling kudde drachtige merrie/merrie met veulen ??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Prince

Samenstelling kudde drachtige merrie/merrie met veulen ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-06 20:25

Mijn ponymerrie is momenteel 10 maanden drachtig en staat 's nachts op stal en overdag op het land (met weinig gras) in een groepje ponys van 3 merrie's en 4 ruintjes. Nu hebben we op stal ook nog een merrie (kwpn) met een veulen van 2 maanden oud, deze staan overdag ook op 't land (met veel gras).

Ik wil mijn merrie gewoon overdag buiten laten staan, ook als ze bijna gaat bevallen en als het veulen er eenmaal is.

Maar nu weet ik niet wat het beste is (dus zowel nu als later met veulen):
* haar gewoon in haar eigen groepje laten staan, of
* haar bij de andere merrie met veulen te zetten

Graag krijg ik advies hierover (vooral van bokkers die ervaring met één van de twee of beide situaties hebben).

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 21:11

Tja dat ligt er aan. Eerlijk gezegd ben ik er niet echt een voorstander van om een jong veulen in een (gesloten kleine) weiland te zetten, zeker niet bij ruinen en al helemaal niet als de andere paarden niet rustig zijn.

Het andere veulen is wellicht iets te oud al, maar uit deze 2 opties zou mijn voorkeur naar de laatste gaan.

Idealiter vind ik het eigenlijk om een eigen apart weitje te creeeren voor merrie en veulen.

Prince

Re: Samenstelling kudde drachtige merrie/merrie met veulen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-06 21:15

Het weiland waar ze nu in staat (in het gemengde groepje dus) is wel echt groot, maar met heel kort gras. Het landje met de andere merrie en veulen is (veel) kleiner maar heeft wel veel meer gras en evengoed genoeg ruimte om te rennen. Misschien dat ik haar in het begin alleen met veulen kan zetten en als het veulen wat groter is samen of met de andere merrie en veulen of in haar eigen groepje ?

Brennie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 13:42

Is ook afhankelijk van welke plaats jouw merrie heeft in de groep. Want als ze een beetje lager in de rangorde staat, zou ik haar apart zetten. Mijn merrie met veulen staat bovenaan in rang en ik kan haar niet bij een andere merrie met veulen zetten, omdat die laag in rang staat en dan pakt mijn merrie haar veulentje af. Als jouw merrie hoog in rang staat en dus leider van de groep kun je haar gerust bij de anderen zetten, omdat de andere paarden weten dat ze uit de buurt moeten blijven. Zou haar de eerste weken apart zetten, zodat ze eerst wat rust krijgt en daarna kun je proberen, als ze hoog in rang staat, geleidelijk te wennen bij de anderen, zorg wel dat je erbij blijft, zodat er geen ongelukken gebeuren.

Nicole288

Re: Samenstelling kudde drachtige merrie/merrie met veulen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 16:41

In iedere groep is een rangorde. Die houden ze gewoon aan als de merrie geveulend heeft, al zullen de andere paarden wel nieuwsgierig zijn en met het veulen willen kennismaken. Moeder laat dit de eerste tijd niet toe, of ze nu hoog of laag in rang staat maakt niet uit. Stel dat er een agressieveling in de kudde zit die haar nu al terroriseert zou ik haar eruit halen, of eigenlijk liever het andere paard
De andere merrie kent ze nog niet? Dan zal het nu mss moeilijker wennen omdat de andere al een veulen heeft. Als je die twee bij elkaar wilt doen zou ik wachten tot het nieuwe veulen ook al iets ouder is en goed bij moeders weet te blijven.
Als je dus moet kiezen tussen die twee opties dan zou ik haar laten waar ze nu al vertrouwd is.

Hier liepen vorig jaar 4 merries, waarvan 3 in de groep een veulen hebben gekregen (dus buiten, gewoon tussen de andere paarden in). Tijdens de bevalling laten de anderen de merrie met rust en de eerste tijd zondert de merrie zichzelf+veulen wat af uit bescherming. De rangorde blijft zoals die al was en daar is ook niets mis mee. Wel wordt het veulen van de ranghoogste het meest arrogant en leren veulens van lager geplaatste merries eerder de andere paarden naar de ogen kijken.
Dat een hoger geplaatste merrie het veulen zou afpikken heb ik nog nooit gehoord, meestal jagen die vreemde veulens juist weg. Als er echt een probleem zou ontstaan in de groep kun je haar altijd nog apart zetten, maar het is voor een veulen juist goed om met andere soortgenoten te lopen, daar wordt het sociaal van. Ideaal vind ik om de twee merries met veulens straks samen te laten lopen, dan kunnen ze samen spelen, maar alleen als je denkt dat het geen regelrechte oorlog wordt tussen de moeders. Dan eerst met een afscheiding ertussen naast elkaar laten lopen, zodat ze vast wat kunnen wennen.