mag je op merrie rijden met veulen ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

skippykeuh

mag je op merrie rijden met veulen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-06 18:58

hey
ik heb sinds december een pony.
en we wiste niet dat ze zwanger was maar nu blijkt van wel
maar ik vin dat niet zo leuk omdat ik dan lang niet kan rijde.
Maar nu vraag ik mij af kan je ong 2 weke naar geboorte op je pony rijde en voor effe naar ergens naar toe nemen ong 3 a 4 uur vb wedstrijd want anders moet ik die missen .
En hoe oud moet het veulen dan zijn ?

help me a.u.b want er zijn mense die zegge na een week kan je je pony al voor effe weg nemen van het veulen de andere zegt na 2 maande
wat is het nu ??

hier is een foto van mijn zwanger pony

http://www.mijnalbum.nl/Foto=7NZ644EW

groetjes en alvast bedankt !

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 19:51

Merrie en veulen moeten eraan wennen, dus je begint met kort bij elkaar weg halen. Een jong veulen kan geen 4 uur zonder melk en bovendien is dat ook niet fijn voor het uier van de merrie, maar later kan het wel. Het éne paard is ook makkelijker met bij het weggaan dan het andere, voor veulens geldt dat net zo. Je zal in ieder geval iemand moeten hebben die op het veulen past als je weg bent, of het moet veilig in de groep kunnen blijven.

Rijden en een veulen is geen ideale combinatie, maar met een ouder veulen die makkelijk is valt het wel mee. Ik zou je merrie eerst een paar weken rust geven en dan langzaam het rijden weer oppakken.

stef_unique

Re: mag je op merrie rijden met veulen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 19:55

Ik kon 2 dagen erna al weer rijden wel heel wat gehinnek maar rijden ging prima!

skippykeuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-06 20:50

bedankt !

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 22:12

stef_unique schreef:
Ik kon 2 dagen erna al weer rijden wel heel wat gehinnek maar rijden ging prima!

Dit is natuurlijk wel wat anders dan op een (uit) wedstrijd gaan! Dat kun je zeker NIET na 2 dagen doen, tenzij je de mogelijkheden hebt om het veulen (veilig!!) te vervoeren en daar te stallen.

Eigenlijk kun je die wedstrijden wel vergeten de eerste 2 a 3 maanden. Je merrie moet je ook nog na en voor de bevalling (af)trainen en als je geen goed onderkomen hebt voor merrie + veulen duurt zo'n uitwedstrijd gewoon te lang om merrie en veulen te scheiden.. 3 a 4 uur wegblijven is te lang de eerste maand(en).

Thuiswedstrijd is wat anders, maar dan nog moet je het met de merrie rustig aan doen.

Pink_Horizon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 22:38

Hier heb ik ook een merrie die we uit willen gaan brengen in de sport.
We hebben tot een weekje of 3 voor de bevalling gereden maar uiteraard de laatste weken rustig aan.
19 April is de kleine geboren. We laten zowel moeder als veulen nu al wennen aan even alleen blijven en apart mee nemen. Dit is minuten werk maar wel erg belangrijk!

In de volgende hengstigheid wordt ze weer gedekt (midden mei dus) en daarna gaan we serieus aan de gang met het optrainen. Daarvoor vast een paar keer weer wat rond stappen en draven een half uurtje voor een beetje conditie.
Voordat ze op wedstrijd zal gaan (dus een uurtje of 3 zonder veulen van huis) is de kleine vast al 2,5/3 maanden en dan kan het wel

Pink_Horizon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 22:39

Ik verplaats je topic even naar de kraamstal

Alexx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 22:45

Ik zou het echt niet doen! 4 uur kan absoluut niet! Veel te lang, moedermelk is het belangrijkste voedingsstof die eris een paardenleven, voor de merrie is het ook niet lekker, een wedstrijd is toch hard werken, en het is maar 2 weken later! Misschien draagt ze langer dan uitgerekend
Ik ben volgens mij met 3 dagen langzaam gaan scheiden, eerst 5 minutjes aan de hand stappen(geloof me, gooi er een flink bit in want mams doet álles voor haar veulen) en dat heeel langzaam opbouwen. Ik reed er pas na 3 weken weer op en dat ging zo;
Afbeelding

cojolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 03:23

Je moet het scheiden van moeder en veulen langzaam opbouwen, 3 'a 4 uur is te lang de eerste paar maanden, de veulens hebben de voedingsstoffen te hard nodig, je kan wel weer aan rijden gaan denken na ongeveer 3 'a 4 weken eerst weer rustig de conditie van de merrie opbouwen, het is voor een merrie ook een hele inspannende tijd, een kind krijgen is niet niets, gun ze ook de tijd om ervan te genieten

shantihdior

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 07:38

mijn persoonlijke mening is....het veulen is maar 5 a 6 maanden in zijn leven bij zijn moeder.
laat ze van die tijd genieten.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 07:47

Niet doen natuurlijk!!!
De merrie is zelf nog helemaal niet in conditie voor een wedstrijd twee weken na de bevalling.
En zoals punkies al zei,misschien draagt ze langer??
Raar dat je de uitgerekende datum al weet trouwens,als je van te voren niet eens wist dat ze drachtig was...
Ik hoop dat je moeder en kind de tijd geeft om lekker onbezorgd samen te zijn,en ze niet meteen uitelkaar haald.
Dat zou echt schade aan richten bij moeder en kind...
En wat is er nu belangrijker,een wedstrijd,of je paardje?

tonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 08:18

ik denk dat je eerst maar moet wachten tot het er is, want zo te zien aan die buik duurt dat nog wel even........

hoe is het uier enzo....... of weet je al wanneer het moet komen dan.....

je hoeft niet op schattingen van de veearts te rekenen want bij mij, ik wist ook niet dat mijn merrie drachtig was dachten ze dat het in maart al zou komen, en er is nu nog niets.......

IloveKelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 12:08

wie weet komt het veulen wel 10 dagen telaat en dan is het nog maar 4 dagen oud als de merrie weggaat
bij mij gingen we 1 weekje naar de geboorte weer rijden maar dan in weiland of veulen ging mee met touwtje om zijn hals en dan gingen we stapritjes maken en korte buitenritjes
naar mijn idee kan het niet, pas na 2,5 maand.
Je kunt wel gaan rijden maar dan moet veulen naast de bak staan, of als je buitenritje gaan maken, veulen aan de hand mee(loopt wel achter moeder aan)
dus 2 weken erna(of 3 weken) op wedstrijd kan niet. Tenzij je veulen naast de bak zet en voor de proef nog bij merrie laat drinken en ze daarna weer samen zet

maar naar de bevallig weekje rust gunnen en daarna rustig gaan rijden in bak, of buitenritje waar je de kleine meeneemt
en naar paar weken(6 ofzo) met de merrie gaan rijden en veulen dan leren even apart testaan
maar niet overhaasten

ullaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 12:56

Hallo,

Ik ga wel op wedstrijd hoor, het veulen blijft dan thuis. wel gaat merrie direct na de proeven weer naar huis en pak de wedstijden in de buurt.
Wel verschilt het per merrie wat je kunt doen. Op dit moment ben ik ook weer een paard aan het opbouwen het veulen is nu nu 9 dagen oud, volgende week ga ik er weer eens op nu word ze alleen gelongeerd.Deze merrie doet wel heel makkelijk moet ik zeggen zij is wel onrustig maar zodra de touwtjes eraan gaan is ze stil en helemaal geconcentreerd op mij.

Gewoon rustig opbouwen en kijk gewoon wat er gebeurd, succes

Sisco4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 13:02

Ga als je gaat rijden lekker met het veulen erbij rijden.

Is echt heel leuk en zo komen ze allebei aan hun rondjes

Marleen79

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 13:09

Na de geboorte moet je je merrie toch minimaal een dag of 10 tijd geven om te herstellen, en er dus niet op gaan zitten: een bevalling is lichamelijk ernorm zwaar voor een paard en daarom heeft ze echt tijd nodig om bij te komen. Je kunt natuurlijk wel een paar dagen na de bevalling beginnen om moeder en kind eventjes te scheiden. Begin gewoon met een paar minuutjes en bouw dit iedere dag wat verder uit. Na die 10 dagen kun je dan rustig weer beginnen met rijden. Mijn ervaring is dat je na een maandje of 2 weer op concours kan. De merrie heeft dan inmiddels weer wat conditie en het veulen kan dan ook een paar uurtjes alleen zijn. Je moet er uiteraard wel rekening mee houden dat je niet te ver weg gaat met de merrie en dat je direct na je dressuurproef of parcours je merrie weer naar huis brengt. Succes ermee!!!

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 14:01

de eerste 24 uur fijn bij elkaar laten staan veel aandacht geven en veel pakken en plukken (als de merrie het toelaat), en dan dag 2 beginnen met scheiden.... kijk naar je merrie hoe ze reageerd als ze een minuut bij het veulen vandaan is.

onze merrie ging 2 weken na de geboorte gewoon weer mee naar les en was dan zo'n anderhalf tot 2 uur (eerder 2 uur) gescheiden van haar veulen en geen problemen gehad.
Ik heb nu weer een merrie staan, veulen van vandaag, en daar beginnen we morgen mee te scheiden.
Zorg wel dat je veulen zich niet kan bezeren of ontsnappen. (uit ervaring: ze blijven rustiger zonder mensen in de buurt dan met mensen )

maar nogmaals: kijk naar je merrie en luister naar haar... zij geeft aan wat je kunt doen en laten.

Li_lee_yang

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 18:20

ik zou het inderdaad zoiezo niet doen. en inderdaad het kan zomaar 2 weken schelen van de uitgerekende datum ..

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 19:39

Mijn paard was 24 dagen over de uitgerekende datum.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 20:14

skippykeuh schreef:
en we wiste niet dat ze zwanger was maar nu blijkt van wel
maar ik vin dat niet zo leuk
omdat ik dan lang niet kan rijde

.
Maar nu vraag ik mij af kan je ong 2 weke naar geboorte op je pony rijde en voor effe naar ergens naar toe nemen ong 3 a 4 uur vb
wedstrijd want anders moet ik die missen
.

Wat vind je zelf nou het belangrijkste? Het rijden en die wedstrijd, of je pony?
Denk daar eerst eens over na en ga ook zeker leren kijken naar je pony en het veulen. Wat kunnen ze aan en hoe reageren ze op het scheiden?
Daarbij mag je dan ook nog hopen dat je pony niet overdraagt en behoorlijk in conditie blijft.
Het is dat ik een ruin heb, maar als ik een merrie met veulen zou hebben zou ik ze tijd gunnen. Ze gaan meestal toch al erg vroeg uit elkaar, gun ze dan iig die eerste weken samen...

skippykeuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-06 20:25

ik vin natuurlijk mijn paardje belangrijker dan het veulen !:)

bedankt voor al de tips !! groetjes

Coco_Calan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 20:38

wat ben je een egoist als je zo denkt.die wedstrijden komen wel weer.geef ze gewoon effe de tijd.nee je kan haar niet 3 tot vier uur bij het veulen weg houden.

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 20:44

hoezo egoist? ze is gewoon eerlijk... Als ik een paardje koop om wedstrijden te kunnen rijden zit ik er ook niet op te wachten dat het dier een veulen krijgt...

en je blik verruimen is nooit egoistisch , het toepassen van de vergaarde kennis ook niet.....

Sita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 20:45

skippykeuh schreef:

bedankt voor al de tips !! groetjes

Ik vind je erg egoïstisch..
Iedereen zou dolblij zijn met een veulen.. En jij doet alsof het het einde van de wereld is omdat je dan een aantal wedstrijden moet missen..

In je startpost zeg je al dat je het niet leuk vind dat er een veulen komt, omdat je dan zo lang niet kan rijden..

Het is misschien hard om te zeggen, maar ik heb medelijden met je paard, en het veulen straks.
Je komt over als iemand die alleen wil rijden enzo, en verder niets er om geeft..

Je paard is belangrijker dan je veulen vertel je in deze quote die ik van je maak..
Dus als je 4 uur op wedstrijd gaat, het veulen alleen laat.. Denk eens aan je merrie.. Die loopt 4 uur met een volle uier, jij zal er dan ook wel niet aan denken om af en toe te melken om de spanning er af te halen, en ze zoekt de hele tijd haar veulen, en gaat dus minder presteren..
Maakt jou dat niets uit dan??
Denk eens na..

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 20:51

skippykeuh schreef:

Volgens mij is dat veulen ook jouw paard. En zeker jou verantwoordelijkheid!

En als je deze reactie echt bedoeld zoals je 'm hebt getypt, dan vind ik dat jij helemaal geen paard en zeker geen veulen waardig bent!